Köpa ny driver eller?

Jag upplever drivern som tyngst att svinga och med min rygg går det enklare att slå spoon. Med min attack mot bollen (brant) blir resultatet oftast ändå att dom går ungefär lika kort men jag känner att spoon aldrig slicar. Därför ligger drivern i garaget istället för bagen.

Ping…

Stämmer, jag har en ping nånting.

Ping för mig alltid sämsta värden, känns tunga att swinga. Dock har inte swingat någon Ping på ett tag

1 gillning

Har en ping spoon som jag slår med istället. Kan inte påstå att tidigare drivers av olika typer gått bättre ändå. Det absolut bästa med att lämna drivern hemma är att man aldrig behöver fundera på tee på par4 och par 5. Otroligt sällan man behöver lägga ifrån sig en spoon.

På vissa längre banor (La Reserva i Spanien t.ex) behöver man nog en driver trots allt, blir lite långa inspel ibland.

En driver med kortare skaft och mer loft, då är det ju en spoon.

Det här är väl en helt egen tråd men … är det inte ganska enkelt?

Folk har svårt att leverera bladet till bollen. Ju längre skaft desto värre blir det.
Med järn funkar det eftersom de är kortare och bör, tekniskt sett, slås lite out-to-in. Längre skaft ger än mer effekt out-to-in och addera ”jag slår en forehand” så brukar bakre axeln gå utåt ist.f nedåt.
Ju lägre loft desto mer skruv… gör att en perfekt pull med nån grad öppet face (mot spåret) är vad slicare kallar en bra drive.

Egon

Skalman.
Vet inte hur jag visar vem jag svarar på. sorry.
har testad känns som miljoner olika saker.
vikter. längder. olika klubbor.
Allt kommer tillbaka till klubbhuvet. Volymen.
Groteskt. Hjärnan kopplar in. NU DJÄVLAR vad långt det ska bli.
Omedelbar respons. Massive slice. Skogen. Boll borta. Plikt.
Min taylormade minidriver STD STD rakt ut . Nästan varje ggn.
Min gamla cobra 4FW STD STD rakt ut. Nästan varje ggn.
Köpte en Callaway minidriver. Justerbar. Gud vad jag hatade ljudet.
Hävdar fortfarande att 1500 spänn på en mental coach
är bättre än 1 lektion hos en pro.
Fredrik Wetterstrand har skrivit en bra bok. Öppnade mina ögon.

1 gillning

För mig.
AoA + som är opålitlig, är helt enkelt inte riktigt bekväm med det. Behöver spela/öva mer.
T4 tex pangas aningen AoA- .
Som bäst gick drivern en period efter att Geekld micklade med min swing for en del år sedan.

@Skalman
Om jag kommer ihåg rätt så
slår du ”likadant” med driver som med allt annat. Dvs. - till 0 AoA och en lätt fade.

Detta är inget problem om man har den fart du har och naturligtvis den talang/face awereness som du besitter.

Folk i gemen har fått lära sig slå upp med driver och de har inte pejl på konsekvensen av ”rockringen” när man slår ner vs upp på bollen.
Lägg sen till att allt det som är hanterbart när man slår ner på bollen blir katastrofalt fel när man slår upp, så är slicen given.

Egin

Nja, fram till i år efter min andra ryggoperation har jag skruvat åt bägge håll men absolut positiv attack nånstans i häraden av +4-6 grader.
Jag har dock alltid kunnat falla tillbaka på en låg fade med hyfsad kontroll och då har jag nog negativ attack eller nära noll.

Min tanke var att om man slår spoon bra bör det gå att bygga en driver som liknar spoon och sedan använda samma sving som med spoonen och enbart ta hjälp av det betydligt större klubbhuvudet.
Rent bollträffsmässigt är en stor driver mycket mer förlåtande än en liten spoon.

Detta är en av huvudanledningarna till att jag så gott som alltid slår driver på hål 1 oavsett hur det ser ut då det inte spelar så stor roll om jag missar sweetspot med 2-3 cm.
3 cm fel på en spoon är nästintill bollmiss.

1 gillning

Det är klart att det går… och de som redan kan slå driver lär då få något som går betydligt rakare.

Jag skulle vilja säga att de som inte kan slå driver egentligen inte kan slå spoon heller.

Så, problemet är inte skaftlängden i sig utan loft, vikt och skaftlängd ihop.
Svingmässigt är det neg. AoA som hjälper till. Loftet ger launch och tar bort lite skruv.
Det ”felaktiga” svingspåret blir inte lika farligt och en uppåtslående driver-slicare får med en nedåtgående AoA en pull med sin spoon.
Oftast då en bollbana värd en stinger… med lite sväng åt fade för bästa resultat.

Sen har man ju alltid den här högra sidan/axeln/armen som inte ska jaga efter bollen på ett horisontellt plan. Med driver blir det en katastrof. Med järn funkar det bra och med woods sisådär.
Alla slicare som förstår lite av tekniken i bunker har det lätt att bli bra där.

Egon

Påminner om när TaylorMade lanserade en minidriver runt 2013 och jag fick rådet av deras egen utprovare att hellre kapa en driver två-tre tum eftersom kort skaft och stort huvud är ett mycket bättre alternativ.

… och i praktiken behövs ca. 15-20g till i huvudet för att en sån operation ska lyckas.

Annars kör ju vissa med tyngre skaft och kanske 0.5” kortare eller nåt. Funkar nog ner till 1”.
Sen är vi ju väääldigt olika och skaftval numera hintar ju om det. Inte många över 85g men betydligt fler runt 50. CB på det och vi har nog landat i att 46”-landet är lite max vad som går att få ut.

Personligen så har jag hellre lätt skaft och liiite lättare huvud. Standard 45.5”. Har testat kortare men behöver all längd jag kan få och behöver inte slå rakare. :wink:

Är fö. nere på 55g på spoon och t5. Inte standard men funkar bättre för mig.

Egon

Visuell magknip

Driver är för mig en mystisk klubba som lever sitt egna liv och tar inga order från någon utan gör som den vill. Min nuvarande driver provades ut på klubben och den går lika dåligt som den jag hade innan. Min T5 som köptes begagnad på chans fungerar däremot bra och är relativt stabil vilket jag analyserat och kommit fram till att jag klarar med hyggligt resultat att slå ner på bollen men så fort det ska pangas långt med positiv AoA blir det skit. Borde egentligen ta och anamma att slå ner även med driver för då blir det oftast höga höger bananer istället för slice, pull eller om jag även hinner rulla händerna en låg snaphook. Om någon råkar ha en fungerande driver som går +200 meter får ni gärna ställa den på min veranda…

1 gillning

Att slå upp på bollen är svårbemästrad konst.

Har börjat slå driver off the deck som det heter. Inte sällan med utmärkt resultat. Funkar även att pegga lågt (som man gjorde förr) och slå en ”rak fade”. Kan behövas ett lågspinnande G430 LST-huvud och ett Kaili X-stiffskaft, men jag ska nog testa även med lite andra drivers. Kanske värt en test?

1 gillning

Klick…burner…visst helt onödigt men man tar ju ändå inte med sig något dit man ska…

Har sedan länge insett att min kropp inte klarar av att slå upp på bollen, grundproblemet är för stelt axelparti. När klubban passerar i linje med vänster häl finns det ingen annan väg klubban kan ta än snett inåt vänster runt kroppen. När man försökt sig på att slå upp på bollen blir det då en kompensationsrörelse med kroppsförflyttning åt vänster vilket lämpar sig bra på första steget när man dansar hambo, men inte i golf.

Stod faktiskt och klämde på en Callaway Rouge ST Max Ls i veckan då den stod i en realåda men hade inte möjlighet att provslå och shopen var inte sugna på att ta av inplastade huvudet och tejpa upp. Har du testat denna modell och i så fall gav den en snäll lågspinnande :bomb:???