Som många andra är inte jag byggd för att försöka slå upp på något öht. Kraften försvinner fort och en bra drive blir oftast en spinnfattig sak som dimper ner fort.
Det som däremot kan hända är att jag inte försöker men lyckas ändå och då hamnar launch/spinn på bättre värden.
Senast detta hände var när jag hade ryggskott och tvingades slå med bara armar.
-meh… fortsätt med det då.
-jotack, jag har försökt.
För mig så säger det här att leverans av huvudet inte alltid blir vad man tror med en tour-liknande sving som då inte alltid är så effektiv med en hackers fysik.
Slå ner på bollen är bra. Det blir inte ”ner” utan mer square än vad man tror och skulle samma sving-känsla sen börja gå mot liite pos. AoA så blir det ännu bättre.
Det handlar alltså om teknik och förståelse för hur tekniken funkar för dig. Jag sitter i samma träsk som alla andra men den insikten finns iaf.
”En pro” finns inte utan det är exakt lika många olika pro’s som det finns personer som utövar yrket. Och det finns inte ett tillvägagångssätt för att implementera en lösning utan alla behöver jobba olika för att nå en liknande målbild.
Jag tycker att det är svårt att slå driver för att
…om man skall göra som det rekommenderas så ska bollplaceringen vara relativt långt fram och man ska slå uppåt. Detta ställer till det för siktning/svingplan/kräver framåtrörelse
Det är lätt att glömma något när man ställer om från att slå järn.
Det finns tekniska och enkla förklaringar för hur man bör göra och jag är ganska säker på att det INTE är dessa du läst.
Ben Hogan hade mer rätt än vad han någonsin kunde tro när han presenterade sin filosofi om bollplacering och stans. Googla.
Det är egentligen ren fysik dvs. Ju mer upp desto mer höger behöver klubbhuvudet gå (vs mållinjen) för att slaget ska bli rakt.
Motsatsen, järn-woods behöver ha ett huvud som färdas åt vänster vid träff.
Detta låter vettigt och ser jag till mig själv som svingar out to in blir mina järn och woods ok men driverpath motsatt till vad det bör vara med resultat därefter.
Precis och egentligen så flyttar man praktiskt sett bara bollen framåt i stancen.
AoA blir då aut. positiv men är man då inte medveten om att huvudet behöver gå ut åt höger (högerspelare) och att bollplacering längre fram ger än mer vänster (om man har out-to-in spår)… så blir det dubbelt kattskit av det hela.
Fixen är då att låta bollen vara kvar i mitten och sen ta hela paketet fötter/höfter/axlar och flytta allt/rotera medsols så att bollen hamnar vid vänster häl.
Därifrån så slår man sen och efter ett tag så hittar man den positionen utan att behöva tänka.
Självklart finns det massor av tankar som att tilta, titta bakom bollen, låta vänster axel sköta all rotation mer horisontellt… men en felaktig uppställning och/eller en oförståelse för vad som behövs, sabbar allt.
Jajamen, mycket trevlig. Spelade den inte förra året eftersom jag fick en Stealth-driver med ett väldigt snällt skaft som jag hade i bagen i stället. Kolla callawaypreowned.com (eller .eu eller vad det är) - de har rea på sina beg-grejer som oftare än sällan är i princip nya.
Hej Egon, önskar att jag kunde tacka dig för gissningen som ingen bett om, men eftersom den är felaktigt avstår jag gärna. Är väl medveten av varför man bör slå uppåt och ha bollen framåt i stansen för att åstadkomma detta.
Det jag svarade på är varför jag upplever drivern som svår jämfört med andra klubbor. Till skillnad från andra skyller jag inte på min kropp utan på min (åtminstone i dagsläget) dåliga förmåga att ställa om till att slå uppåt och bollplaceringen relativt långt fram. På rangen är det inga problem efter nåt övningsslag.
Ok.
Om du tycker att det är svårt att ställs om från järn till driver så kan det bero på att du inte fått lära dig att driver slås exakt likadant som järn men med den lilla skillnade att bollen är längre fram i stancen.
Ok.
Om du tycker att det är svårt att ställs om från järn till driver så kan det bero på att du inte fått lära dig att driver slås exakt likadant som järn men med den lilla skillnade att bollen är längre fram i stancen.
Bättre så?
Inte det minsta, om något än ännu sämre gissning. Omedveten eller ej om din arrogans eller dåliga läsförståelse (eller både och) tycks du ju fortfarande tro att någonting behöver förklaras för mig när det gäller driver-sving.
Nya drivern känns lite bättre än den förra som gått bra då jag svingat bra. Har nog rätt styvhet i skaft osv. Men vad jag har svårt för är att förstå vad det egentligen är som från ett läge “klockan tre i nedsvingen”(ett läge som jag kämpat med att få bra, med klubban “shallow”) skall squara upp klubbhuvudet. Finns vääldigt många bud på det. Med järnen funkar det riktigt bra men med drivern träffar jag med för öppet klubblad. Det har jag i och för sig gjort i tio år, men det är lite annorlunda nu då jag ändå anser att jag ligger bättre i läge “klockan tre”.
Enligt Danny Saguto skall det liksom bara blir rätt om man har rak vänsterarm, vikten på framfoten och rätt vinklad handled i toppen. Men då man ser hans genomsving ser den allt annat än naturlig ut.
Hank Haney menar att man skall “vända klubban” från klockan tre
Flera youtubepros pratar om en ganska komplex rörelse där man skall sluta klubban med kroppen och samtidigt göra en “tennisracketrörelse med handlederna”
t.ex.
Jag ska först trycka på att ens sving inte är den andra lik.
Det bör också nämnas att bara för att man vet hur det bör göras/se ut då finns det ingen garant i att man lyckas med det själv.
Golf kräver övning och de som klarar sig utan det är få, oavsett nivå.
Jag ska inte bli för teknisk men om man t.ex har en sving som kommer utifrån… så är man förpassad till att stänga huvudet vs. mållinjen. Det som då känns öppet är kanske square eller tom. lite stängt.
Svingspåret är alltså bestämmande för hur man behöver leverera huvudet.
Det är enkelt att säga att man bör komma inifrån… men det ör enklare för spelaren att slå en fade/pull och sikta vänster.
Har man en sving som är inifrån, utifrån eller square och/eller ner eller upp på bollen så är det enda viktiga att identifiera vilket slag man har i kroppen och sen lära hjärna och händer att kontrollera bladet.
Så, blir det ofta slice… så lär dig att slå en fade.
Ställ upp öppet, kom utifrån och laborera med hur bladet behöver levereras.
Det är bra mycket enklare än att försöka lära sig draw/hook.
Det var Skalman som började fråga “vari ligger problemet enligt er som påstår att ni inte kan slå driver?”
Tanken med mitt ursprungliga inlägg, liksom många andras, var att förklara varför jag har problem. Det behöver inte betyda att jag inte vet hur man bör svinga.
Nevermind, denna säsong har jag bestämt mig för att drivern SKA börja fungera. (Blandade resultat hittills.)
Om jag bestämmer mig för att anamma att med min out to in sving slå ner på bollen med negativ till förhoppningsvis neutral AoA, var bör bollplacering vara och bör jag ha högre loft på drivern eller ger det bara överdrivet spinntal???