Vet lika lite som du, men om de anmält revisorn antar jag att de inte är nöjda med utfört arbete. De tycker nog att revisorn borde ha sett något.
Om det å andra sidan är “fiffigt” gjort kanske det inte är så lätt att hitta.
Han i Östersund gjorde väl lite driftiga saker som revisornerna inte hittade direkt?
Och ju fler de kan hitta som “medskyldiga”, desto större är kanske chansen att få tillbaka pengarna. Eller åtminstone att de som är kvar kan säga att de gjort allt de kunnat.
Notera att “medskyldiga” står inom citattecken. Den/De är givetvis inte skyldiga till själva brottet.
I den andra artikeln står det ju att de klubbchefen + 2 till) har skött allt inkl. ekonomin.
Det är svårt att hantera företag och klubbverksamhet ihop. Å ena sidan är det ett jobb och å andra sidan ska allt gå tillbaka in i klubben.
Jag vet en person som fick en hel del saker billigare bl.a för att han var en sweet-talker men också indirekt för att han jobbade/representerade golfklubben. Han fixade mycket spins o gratisgrejer till klubben också. Hans egna ”förmåner” var inget som inte betalades med egna pengar, men ändå.
Bra för honom, tyckte jag… om andra fått veta så Not!
Det rör sig om en person som jobbat väldigt många år på en golfklubb. Jag gissar att det börjat i liten skala och sedan eskalerat.
Många små inköp som landar på olika bokföringsposter är i princip omöjliga att upptäcka. Antalet transaktioner i en golfklubb är väldigt stort och som nämndes görs bara stickprov vid revision.
En ideellt arbetande kassör kommer heller inte att upptäcka något så länge kostnaderna inte avviker för mycket från budget.
Båstad golf har närmare 30 miljoner i omsättning. Att smussla undan en procent av omsättningen kan göras tämligen lätt så länge klubbens ekonomi är god.
Enligt uppgift är det inte förskingring i den bemärkelse att vederbörande tagit ut pengar utan att klubben fått betala kostnader de inte borde. Eftersom samme person både vidimerat fakturor och skött bokföringen har detta kunnat fortgå i många år.
Vanligt är att en kanslist/klubbchef har attesträtt för fakturor upp till 10-20 tusen.
Exakt vad är som köpts för dessa summor är det osannolikt att någon kommer att granska, speciellt om det gäller saker som en golfklubb skulle kunna tänkas köpa.
Likt alla andra och naturligtvis reportagen, så tar ni för givet att det gjorts med ett uppsåt att sno klubben på pengar. Jag är inte så säker även om utfallet ser ut så.
Linjen mellan vad som är rätt/fel blir blurrig när man driver företag. Vissa inköp behöver ställas på företaget för att få rätt på rabatter etc, och andra vill man lägga där för att slippa moms etc. (läs, mygla).
I båda fallen behöver man sälja vidare till sig själv som privatperson med pålagd moms för att göra rätt för sig. Bara dra summan på lönen är vanligt, moms glöms ofta bort.
Inte dra den alls på lönen.. en bokföringsfaktor mindre.
Handlar och förhandlar man mycket med leverantörer är det lätt att ta sig moraliska rättigheter som inte är legit sett utifrån. Lönen man får speglar inte alltid det jobb man gör och de pengar man sparar/tjänar åt företaget.
Klubbchef på en golfklubb borde ge vd-lön och det vet jag att det inte gör.
På mindre klubbar snackar vi knegarlön och likväl är folk avundsjuka (som de alltid är på folk som inte jobbar 100 med händerna).
Hål 7 & 8 - banans två sämsta hål?! Alla banor ska ha minst ett, gärna två (inte nödvändigtvis efter varandra dock), par-4or som är drivbara.
En fråga, hål 9 kommer alltså inte beröras trots att hål 8 ryker? Vill minnas att de ligger väldigt nära varandra.
Ny green på 1an närmare älven låter klockrent. Jag blev faktiskt förvånad när jag spelade att man inte hade nyttjat Ljusnan bättre (läs: ha greener/utslagsplatser närmare vattnet, och inte ha några skymmande träd) med tanke på det fantastiska läget, men tänkte att det kanske hade något att göra med strandskydd och liknande regleringar?
Låta 2ans green bli övningsgreen låter också vettigt.
Hoppas banarkitekt Benestam gör de nya hålen spektakulära. Alla banor behöver ett eller två spektakulära hål, såna där hål som etsar sig fast i minnet. Tänk Bro Hof hål 17, Ljunghusen hål 17 (eller hål 25 som försvann i stormen häromåret), Ullna hål 3, etc.
Det kommer att byggas en bullerbegränsningsvall ungefär mitt över 7:an och 8:an så 9:an kommer inte att beröras mer än att tee kommer att byggas ut. Nu är det ganska liten yta på tee, i slutet av Augusti brukar det inte vara mycket gräs kvar.
Det har pratats om att göra övningsområde kring nuvarande 8:ans green men det blev lite mindre yta tillgänglig så det blir nog inte fallet.
Såväl 10:an som 12:an brukar de långslående driva. Är ju cirka 290 fågelvägen från backtee till greenkant. Dock måste man ju behärska vänsterskruven.
Det jag tycker saknas är en riktigt lång par 4:a, en bit över 400 från backtee behövs tycker jag. En något längre par 5:a skulle heller inte skada, men det duger bra som det är.
Banan är rätt kort öht. Särskilt par fyrorna. Skiljer 20 meter i snitt på den och min nya hemmabana, Edenhof. Par 3 och 5-hålen är lika långa i snitt dock.
Tror det är därför jag ändå lyckades bli singel-hcp förr då jag aldrig varit särskilt duktig med drivern.
Hela banan? Nu är det 10 år sen jag spelade Västra, men vad är dom missnöjda med? Det känns som att det måste ta låång tid att räkna hem att gräva upp en hel bana och anlägga nytt. Men ändå kul med de klubbar som vågar satsa!
Lite förundrad över att inte miljöpartiet i kommunen verkar ha haft några invändningar. De borde ju åtminstone ha limmat fast sig vid någon greenklippare.