Klubbnyheter

Åhus satsar på nytt klubbhus som skall vara klart 2024.

Video på deras hemsida: Kristianstad Golfklubb & Destination | kristianstadsgk.com

Medlemsskapet 2023 går upp till 13500 för fulltidsmedlem och 9500 för vardagsmedlemsskap. De har ju sedan ägarbytet haft 5 års karantän på medlemspriset.

Gått upp från?

7900 har jag för mig.

Duktig höjning. Men ni har fått en grym korthålsbana va?

Känns väl som en ganska naturlig höjning? Iallafall utifrån förutsättningarna och det geografiska läget.

Skåne har ca 70banor inom 1h. Några av dem hade mått bra av att höja medlemskapet för att kunna erbjuda en högre finish. Alla kan inte göra det, men absolut 10-15st.

Tror du underskattar hur snåla svenskar är.

2 gillningar

Korrekt. För några år sedan (ok, ganska många nu - som @stenman skrev “70-talister är inte 30” och jag är ju inte ens 70-talist) satt jag på ett årsmöte där styrelsen föreslagit höjning av årsavgiften med 100 kronor. Då ställer sig ett fruntimmer (hon var säkert i 50-årsåldern, d.v.s. en gammal kärring för mig då) upp och argumenterar mot höjningen. Argumentet var att de var ju “sommarmedlemmar” och att 100 kronor per medlem ju skulle bli 400 kronor för hennes familj. Inte många skyndade till hennes försvar eftersom de hade ett mycket flott sommarhus nära klubben, lyxvilla vid kusten söder om Göteborg, lägenhet i Nice och stor båt.

1 gillning

Säkert ett argument i vissa delar av Sverige.

Men i Skåne med 70banor inom ca 1h så håller det inte.

Allt är inte för alla, och det är sagt utan att vara nedvärderande. Jag tror att upplevelsen för alla, oavsett klubb-anläggning, hade blivit bättre på detta sätt.

Men det kräver såklart en insats och att man “river pyramiderna” på ngt sätt.

Enkelt räknat, höj 20%, Tappa 10% av intäkten. Få 10% mer in med mindre beläggning och slitage. Det borde väl vara en no-brainer för de klubbar som har förutsättningarna.

Allt blir så enkelt om man får hitta på siffrorna själv.

Det bör finnas utrymme för en dyrare golfanläggning i södra Sverige. PGA har ju försökt, men levererar tyvärr inte en produkt i klass med priset.

Se på Ullna och Bro Hof. Kostar rejält att vara med där, men medlemmarna är nöjda med produkten de får för sina pengar. Ullna har dessutom fördelen att den höga avgiften gör att man kan ha få medlemmar och dessutom undviker företagsgolf - vilket ger en utmärkt tillgänglighet för medlemmarna.

Motbevisa gärna den tesen.

Blir svårt.

Du får dessutom mer utrymme för GreenFee gäster dvs. bättre för ekonomin.

Åhus/Kstad gör det, Barsebäck gör det.

Det finns för många “medel-anläggningar” i Sverige där medlemmarna verkar tro att de kan ställa vilka krav som helst för 6900kr om året. Verkligheten ser lite annorlunda ut, även om alla Boomers vill tro ngt annat!

Framförallt vill alla ha nån typ av rabatt. Oavsett om det är för dåliga fairways, golfhäfte, medlem i angränsande klubb eller nåt annat.


Nya 13/14 på Sölvesborg GK. Blir nåt.speciellt.

5 gillningar

Jasmine Rawsthorne som enligt vad jag förstår gjort ett bra jobb på Karlshamn GK flyttar hem till västkusten igen och vi kommer söka ny klubbchef inför säsongen. Synd, en trevlig tjej. Kommer bli saknad.

Gammalt inlägg, och jag kanske tar det lite ur sin kontext…
Greenfee är ofta ett önsketänkande eller kanske rättare sagt ett övervärderade av sin produkt.
Bra, fina eller välbelagda anläggningar kan naturligtvis räkna tider i kronor och ören men andra kan det inte.
Lediga tider är värda 0 kronor ända tills någon bokat den och eftersom de flesta tider upptas av medlemmar så är värdet inte vad klubben anser att en gf ska kosta.

Det man bör förstå är att man via att man erbjuder medlemskap redan har sålt och intecknat ett oändligt antal ronder. Medlemsantalet styr hur mycket gf man kan räkna med. Inte tvärtom!!
GF är kuriosa eller ”varsågod boka gärna alla överblivna tider för en ok summa”.

Egon

Lite ur kontext.

Men, du har en poäng som håller för stora delar av Golf- Sverige. Men ta ex Skåne där utbudet av banor är oerhört stort. Inom ca 1h med bil når jag 19 av Sverige Top50 banor.

Att i den kontexten propagera för “medlemsklubben” där gubbarna Sven och Göran går runt och tror att deras åsikt är den enda och rätt. Det blir fel.

Överlag har vi för få premiumanläggningar i Sverige där jag menar att det måste finnas både och.

Håller med … men då medlemskapet oftast är en förutsättning för banans existens så bör man värna om medlemmarna till åtm. en rimlig grad.
Försöker man däremot finansiera utan medlemskap, fine by me.

När det gäller greenfee så är det egentligen en lite mer komplicerad sak.
Grundbulten är att sgf-anslutna klubbar erbjuder spel på varandra banor.

Det är också så att avgiften ska vara något subventionerad och inte helt stå i fh. till vad en starttid egentligen kostar. Alltså, lite modell Sverige … inte kommunism och inte monopol… men ändå.
Jag tror att många glömt bort den lilla rävsaxen.

Egon

Helt enig. I mitt tycke så blir det stökigt först när en anläggning försöker vara lite av allt…

-Premiumanläggning som tar 1195-1500 för en GreenFee
-Medlemsförening med drift i olika typer av kommittéer el utskott.
-300barn i träning varje vecka
-Vill “hosta” ngn större tävling på de inhemska tourerna alt challengetour.
-En självutnämd klick medlemmar som anser sig ha “veto-rätt” på alla beslut, enbart pga att de varit medlemmar länge.

osv.

Allt ovan måste såklart finnas, men det är inte rimligt att begära allt av samma anläggning.

Att vara klubbchef idag, måste vara ett av sveriges mest otacksamma arbeten. Vad du än gör, så kommer flertalet att gnälla. Och din chef i form av styrelsen är ofta “hobby-intresserade” som faktiskt kan säga upp dig pga att du inte ville flytta en bunker.

Vem vill eg jobba under de premisserna? Ja inte de som verkligen behövs på klubbarna, de krafterna stannar i det traditionella näringslivet där villkor/lön/styrning är mycket bättre.

Stort moment 22. Det gör att klubbarna inte heller blir bättre då väldigt få klubbar kan betala det som krävs för att attrahera de bästa profilerna från näringslivet. Och nä, bara för att du varit/är duktig på golf kanske spelat på ngn tour, så är du per automatik ingen bra klubbchef/VD.

1 gillning

Håller med … Klubbchefen varken kan eller vill hos oss. Den har egentligen inget direkt ansvar och därmed inget att jobba med.
H*n får leka lite arbetsledare för frivilliga och sköta kansliet. Inte kul att få gnäll om bunkrar eller slöa bollar då.

Egon


Klubbhuset på Åhus börjar växa upp från marken. Otroligt mäktigt. Limträt i nock är nog en meter.