Klubbnyheter

Nya ägarna till Barsebäck tar ut svängarna rejält och höjer medlemsavgifterna
2024 kommer premium kosta 29500kr🙄
En höjning från 17tkr…

1 gillning

Ett sätt att minska antalet medlemmar och samtidigt hålla intäkterna på lagom nivå?

En rimlig kostnad om man jämför sig med Europeiska klubbar. Att många svenska klubbar finansierar sig med ett orimligt antal medlemmar (som man helt kallt räknar med inte ska komma och spela för ofta) är en annan sak.

Visst det finns 36 hål bra hål men
ACE course tas bort
Tror många tar de billigare medlemskapet typ 50 rundor mån-fred
(10500kr)
Och blir sedan medlem i nån billigare närliggande klubb

För 17.500:- kan man fortfarande spela 75 rundor fritt, det räcker för de flesta. Men, man tar mer eller mindre död på den medlemskategorins spontangolf, att bara gå ut och spela några hål på kvällen.

Jag gissar att de flesta där har öppet nästan året runt!?

Jag tycker att det är en skymf att kalla det medlemskap jag betalar för ”årsavgift”. Det hade väl varit ok om man hade delat upp spelavgiften i månader och sen adderar en för vinterspel.
Håller min bana öppet oktober ut så får jag i år ihop nästan 7 månaders golf.

Egon

Golfoperatören Golfstar rapporterar preliminära siffror för 2023. Detta sker samtidigt som bolaget informerar om att det avslutar samarbetet med Pepins, enligt ett pressmeddelande.

Omsättningen blev cirka 155 miljoner kronor, vilket resulterade i ett rörelseresultat före avskrivningar, ebitda, på 17 miljoner kronor och en nettovinst på 2 miljoner kronor.

Skulderna i bolaget uppgår till 32 miljoner kronor.

Bolaget meddelar att samarbetet med Pepins avslutas vilket innebär att handeln stoppas på plattformen efter handelstillfället nu i februari. Om man vill köpa eller sälja aktier efter sista handelstillfället uppmanas man ta kontakt med bolaget.

Kuken med att medlemmarna skall ha sån makt.

image

Tycker priserna ser rätt rimliga ut, för vad man får. Älskar Barsebäck sedan omläggningen!

1 gillning

Skärmdumpa gärna artikeln, om du har möjlighet. Lokalblaskorna är så korkade att de inte har förstått att de måste börja sälja enstycksartiklar, utan de försöker propsa på att man ska teckna upp sig på månadsabonnemang. Stor chans att man kommer göra det för en tidning som inte är lokal för en själv, där man var intresserad av att läsa EN artikel…

Eller det motsatta…. Kuken att styrelser är så inkompetenta och maktfullkomliga?

Egon

Explore over your head GIFs

3 gillningar

Hur visste du…

Egon

3 gillningar

29.5 kkr/år. Tja, det kanske är prisvärt?
Alternativt 17.5/år om man inte spelar så mkt.

Haha bäst i år :smiley:

75 rundor och 3000:- på rangen per år är enligt mig mycket. Utan att ha något vetenskapligt belägg så gissar jag att det är betydligt mer än vad en genomsnittlig golfare spelar på en säsong.

Sen är det ju högst frivilligt att vara medlem på just Barsebäck. Det är inte så att det är en brist på golfklubbar i närheten, varav flera är av modell ‘mer skonsam mot plånboken’. Jag tycker det är kul att det finns någon klubb i andra änden av spektrat också, som vill vara mer premium. Man får vara beredd att hosta upp fler slantar än på exempelvis Kävlinge GK eller Värpinge GK, men man får också en helt annan produkt.

Genomsnittliga? Det är vi väl inte?
Jag brukar hinna med 75-80 golfdagar på en säsong (räknar inte rundor, så 9/18/27/36 blir en dag).
Av dessa är ungefär 55-60 på hemmaplan, dvs under perioden cirka 1/6-10/10.

Bodde jag i närheten och var medlem, i Barsebäck, så skulle jag nog spela klart fler än 75 rundor i och med att säsongen är ganska mycket längre där än den är här.

För tydlighetens skull: jag var helt seriös i mitt inlägg. Det kanske är värt nästan 30 kkr/år.

Nåja. Det finns ju gränser. Värpinge är inte ett seriöst alternativ för “normalt spel”. Iofs är det snart 15 år sedan jag jobbade i Lund (pendlade 150 mil :wink: ) och spelade Värpinge lite då och då, men som normalbana är den ju inget alternativ. Kävlinge skulle inte heller vara mitt val.
Ljunghusen, Elisefarm, PGA, Bokskogen, Barsebäck eller liknande skulle jag välja om jag bodde där nere i söder.

1 gillning

Definitivt kan det vara så. Jag gissar att det inte är alldeles ovanligt att styrelsen är suboptimalt sammansatt.

Nya klubbhuset på Kristianstad GK / Åhus tar form

Från 16:e tee.

Från 18:e green

Från shoppen.

1 gillning