Som en ganska liten lgh i fjällen då, fast golf-lgh istället.
Inte en grej för mig. Varken som ägare eller att hyra. Finns det verkligen en god marknad för att hyra ut en liten holk mitt ute på halvön?
Som en ganska liten lgh i fjällen då, fast golf-lgh istället.
Inte en grej för mig. Varken som ägare eller att hyra. Finns det verkligen en god marknad för att hyra ut en liten holk mitt ute på halvön?
Tror att tvingad uthyrning minst 10v om året är för lite. Hyra ut nov-feb då? ![]()
Det ligger i princip så långt från klubbhuset man kan komma på banan (1km). Det är det där gamla huset vänster om par5:an där det stod nån gamma bil. Är det 5:e hålet? Dock fin bilväg upp så det är inga problem. Åkte med en repa med Merpos gamla mini cooper s där på fyllan (är preskiberat nu) utan större problem med polisen ![]()
Dom har definitivt utrymme för mer boende på anläggningen men vet inte om detta är bäst sätt. Det boende dom har i småstugorna kring klubbhuset känns som ett lyckat projekt. Dom borde ha lite plats mellan puttinggreen och 18:e tee att bygga lite fler såna om dom ville…
Nej, det är gården vänster om ettan och höger om 18. Kort promenad till klubbhuset.
Alright säger du det så
Jag tror du har fel. Eller så har arkitekten ritat vid fel ställe.
Vore ju rätt konstigt om man ritade in nya hus i fel miljö tycker du inte det?
Men vi får väl se då. Skall vi slå vad en GT i ungern?
PS. Fan, för sent på det DS.
Skillnaden mot fjällen är ju att de flesta har banor där de bor.
Jag fattade som att det är huset väster om 1:an. Det bor får och grisar där nu. Men nu blir det förvirrat.
Konceptet passar inte mig personligen. 10v uthyrning om året är ganska mycket även om säsongen är lång. 44 kvm är för litet och även om jag gillar Bjäre GK starkt är det lite off.
Gubben vänster om fairway höll i länge mha hemtjänst. Han hade en beige Volvo 142 (typ). Han är borta sedan flera år och byggnaderna rasar mer och mer.
I Lindö/Vallentuna lite norr om Stockhom kan man nu hyra lägenhet. För golffanatikern skulle detta kunna vara ett bra tillfälle med 45 hål precis vid boendet. Felet är möjligen att det är GolfStar som driver golfbanorna.
Från början gjordes det försök att driva detta som ett hotell vilket inte gick jättebra. Nästa försök var att bygga om till lägenheter och sälja som bostadsrätter, inte heller detta gick bra. Nu är det tredje gången gillt. Hyreslägenheter.
LINDÖ PARK
I naturskönt läge i Brunn på Lindö Park, alldeles utanför Vallentuna och med närhet till skog och hav, har Stjernplan renoverat 64 lägenheter. Om du dessutom är golfintresserad så är det här the place to be.
Fastigheten stod klar för inflyttning 1 oktober 2022.
OBS! Hyran är satt i 2023 års nivå, förhandling för 2024 och 2025 pågår.
Stannum/Stora Lundby gk blir en bana i Golfstar…
Har valt banan som hemmaklubb framöver.
3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Brevlådeklubbar
Så har då äntligen kommunstyrelsen fattat beslut ifråga om att köpa mark av klubben för att flytta timmerterminalen från ortens centrum.
Vilket beslutet är har inte offentliggjorts ännu, det kommer under eftermiddagen. Dock har underbordet information kommit till min kännedom.
Jag skriver mer när protokoll är underskrivet och offentliggjort.
Då är det officiellt. Kommunen köper mark av golfklubben för 17 miljoner.
Banans kanske 2 sämsta hål blir en del av den nya timmerterminalen.
Klubben får som en del av affären lite ny mark där nya hål kommer att anläggas. Dessa kommer att ha direkt närkontakt med älven vilket visuellt blir mycket trevligare.
Den 38 år långa processen att flytta timmerterminalen från centrala delarna av orten är därmed över och värdefull mark i nära anslutning till centrum och med sjöutsikt blir tillgänglig för bostäder och kontor.
Hål 7 + 8 va?
Kommer man börja anlägga de två nya hålen på en gång så att de är spelklara när de där två stängs av? Kommer de fortsätta bort så det blir två hål mellan dagens 13 och 14?
7:an och 8:an försvinner.
Den preliminära planen. De nya hålen blir väster/vänster om 3:an.
Dessutom 1:an får en ny green nära älven. 2:an byggs också om och även den kommer att följa älvkanten. Nuvarande 2:a greenen blir övningsgreen.
Byggandet av nya hålen påbörjas till våren. 2027 kommer de gamla hålen att försvinna om de preliminära planerna håller för terminalbygget. Det kluriga blir nog hanteringen av kraftledningen som måste bort innan en terminal kan driftsättas.
Nyheten har nu genererat en artikel i lokaltidningen, kul att det kommer att finnas annat att diskutera i stugorna än pedofiler och bandylagets usla resultat.
"Utbyte av mark och 17 miljoner kronor från kommunen till Ljusdals Golfklubb – det är summan av det avtal som föreslås när kommunen ska se till att timmeromlastningen flyttas från centrala Ljusdal till Kläppa.
– Det blir en väldigt bra lösning, säger kommunstyrelsens ordförande Pernilla Färlin (M)
Frågan har stötts och blötts i årtionden. Den korta versionen är att det vore bra att ha timmeromlastningen på annan plats än i centrala Ljusdal, med tanke på bland annat bullernivåer. Alternativa platser har utretts och avfärdats av olika anledningar. Under tiden har timmerbilarna kommit i en aldrig sinande ström, vägts och lastats av. Ankommande till Ljusdals resecentrum har mötts av den friska doften från timret. Från högarna har buntvis med stockar lyfts över till järnvägsvagnar, som fraktar lasten vidare. Kring denna hantering – med syfte att skona både vägar och miljö genom att frakta den tunga lasten med tåg i stället för timmerbilar – finns tre intressenter som ska samsas: Ljusdals kommun, Trafikverket och Trätåg. Alla vill ha omlastningen kvar, men inte just där den ligger i dag. Efter ett antal utredningar har man landat i att ett område i Kläppa är den mest lämpliga platsen.
– Nu har vi bestämt att kommunen ska ta över hela planarbetet, säger kommunstyrelsens ordförande Pernilla Färlin (M) i en kommentar efter kommunstyrelsens sammanträde den 27 november.
Det beslutet innebär att kommunen äger frågan och kan jobba vidare med att ta fram en detaljplan. Beslutet innebär också att kommunen betalar för de utredningar som krävs på platsen. Enligt Pernilla Färlin beräknas utredningskostnaderna som hänger ihop med planarbetet till omkring 1 miljon kronor.
Det låter billigt …?
– Vi äger marken och en del är gjort redan, säger Pernilla Färlin.
Flera fastigheter berörs, men när det gäller Kläppaängarna 3:8 och Kläppaängarna 3:9, som ägs av Ljusdals kommun, samt Kläppaängarna 3:5, som ägs av Ljusdals Golfklubb, finns nu ett förslag till avtal mellan de båda parterna. Enligt avtalet får golfklubben hela fastigheten Kläppaängarna 3:8 och del av Kläppaängarna 3:9 genom fastighetsreglering. Kommunen får i sin tur del av Kläppaängarna 3:5, även detta genom fastighetsreglering, och tillför delen till Kläppaängarna 3:9.
– Nu ska det göras en plan först, och när planen är genomförd slutför vi köpet, säger Pernilla Färlin.
Vid ett extrainsatt sammanträde i kommunstyrelsen den 6 december föreslogs att kommunen köper en del av golfklubbens mark för 17 miljoner kronor.
– Golfklubben kommer att få kompensation för alla hål de behöver flytta och göra om. Det ingår i priset, säger Pernilla Färlin.
Tanken är sedan att Trätåg ska arrendera marken av kommunen.
– Vi har väldigt bra kommunikation om det. Ingenting skrivet än, men så är planen. Jag är otroligt glad över det fina samarbete vi har med ”golfen” och Trätåg och Sveaskog. Alla är väldigt optimistiska, säger Färlin.
Farhågor från boende i närområdet att buller från omlastningen ska störa delas inte av Färlin.
– Det har man också tittat på. De ska inte bli mer störda av det här, än de blir av tågen i dag. Det blir en väldigt bra lösning.
Kommunstyrelsens förslag att köpa marken av Ljusdals Golfklubb tas upp av fullmäktige för beslut framöver."
Ser ut som ett bra upplägg både för klubben men framför allt för köpingen.
Besöker Ljusdal en eller ett par ggr per sommar.
Inte så trevligt att besöka centrum tillsammans med timmerbilarna.
Dessutom är inte timmerupplag det vackraste ett centrum kan erbjuda.