Klubbnyheter

Lagan GK testar ny hålsträckning denna veckan och helgens tävling:

Testet kommer att ha starthål på 10:an och därefter gå enligt följande sträckning (obs detta är nuvarande hålnummer) : 10, 11, 12, 4, 5, 6, 7, 3, 13, 14, 15, 16, 8, 9, 1, 2, 17 och 18.

Det trevliga är att en medlem gett förslaget och styrelsen lagt ut för test. Tycker det är positivt att man tar in tankar från medlemmar. Man använder då gamla kiosken igen vilket jag tycker är mycket trevligare än en tripp in i klubbhuset efter 9…

Man slipper den tråkiga tunneln 4 gånger… räcker gott med 2. 10:an (gamla 1:an) är ett utmärkt starthål. Nuvarande 1:an värdelös starthål. Gamla 18:e avslutar precis som innan och är ett bra avslutningshål med bra placering.

Hoppas det fortsätter så.

Har dom fixat nya scorekort också med nya sträckningen ? Annars lär det bli kaos…
Hos oss har vi start på hål 10 varannan vecka - men det verkar flera inte klara av att fylla i rätt.

Vi kommer att skylta om hålen med 1-18 (på de hål som inte har samma nummer som idag kommer nytt nummer sättas över det gamla) och ett nytt tillfälligt material kommer att sättas ut för att komma runt banan på rätt sätt. Scorekort hämtas ut i receptionen eller på disken vid Greenfeeboxen som vanligt. Dessa är omarbetade och går från 1-18 enligt rätt runda (så 10 står som nummer 1, 11:an står som nr 2, 12:an som nr 3 osv osv). Följ scorekort och det viktigaste av allt följ den nya skyltningen noga för att det skall fungera på ett bra sätt.

För övrigt, banor som ändrar niohålsslingor från vecka till vecka är så jävla kasst. Jag vill ha ett bra starthål när jag kommer dit. Som exempel Vreta kloster som byter start där 1:an är ett visserligen knäppt par5 men åtminstonde enkelt till 10:an som är nästan omöjligt med ett dålitg utslag.

Banarkitekten och den som sätter index baserar tanken på en viss sträckning.

Det är fö. nästintill samma som en tidigare sträckning.
Det komiska är att klubbledning ratat det här i flera år eftersom de ville få in folk till klubbhuset efter 9 hål.
Det är Mao inte ”en” medlem utan 98% av medlemmarna som står bakom förslaget. :wink:

Tilläggas bör att hål 10 har varit starthål tidigare och är ett betydligt mer humant starthål. Dvs. OM man inte är bogeyspelare som räknar med att spela dagens hål 1 (par4) på 3 slag fram och sen en lätt bogey á la Vattenmannen. :wink:

Btw.
Hål som premierar fegspel fram till green är inte golf. Vi har 4 ”nybyggda” hål och ett är idiotsvårt och de andra, som är idiotlånga, spelas bäst med järn från tee. All risk ingen reward.

Egon

1 gillning

Förstår det. Men det måste ju också komma in en motion till styrelsens arbete och inte bara vara skitsnack på banan. Samt omsättas till praktik vilket nu sker. Hoppas på 98% positiv feedback då!

Det måste ju klubben fixa så att utskrifterna blir rätt.
Vi har olika sträckning varje vecka, 3*9 som blir 18+9. Inga problem med scorekort.
Två av slingorna har bra öppningshål, par 4 utan så mkt skit att hamna i. Den tredje slingan har ett par 4 som inte är bra men där håller man nu på med en upprensning av djungel så att det istället blir gräs och man kan hitta bolldj-n när den rullat av (det lutar såklart mot djungeln).

… och ändå spelar folk “ordinarie 18” på ett eller annat sätt när dom är ute va? Brukar bli så på exempelvis Värnamo GK ändå. Och om gäster kommer och får spela ordinarie 18 så låter det ungefär “vilken tur du har för denna veckan så är det ordinarie 18 som är 18…” typ?

Är slitaget verkligen så hårt på första 9 på en golfbana och kan man om man vill lira 9 hål inte trycka ut sig på 10:an vid lämpliga tillfällen ändå isåfall? Utöver det tycker jag folk som vill spela 9 hål kan hålla sig på 9-hålaren…

Tror att det är en lösning på ett problem många inte ens har. Om det inte är så att man flyttar på en pay&play-slinga.

Denna sträckning spelades på prov ett antal ggr på tävling för 4 år sedan. Sen tog klubben över restaurangen… go figure.

Folk som kan …har smitit runt så här på kvällar.

På ett personligt plan så har nuvarande (och snart passé) sträckning kostat en bag och 2 omgångar hjul till min vagn. Transport på dåligt packad sprängsten är inte nice för utrustningen.

Egon

1 gillning

Nä den bansträckningen känns som en nobrainer. Och jag menar hur många går upp till krogen efter 9? Räcker med en varuautomat och nån kaffemaskin. Vill man så sätter man kodlås på dörren som man skriver på scorekortet.

Problemet, om det nu är ett problem, är att en av slingorna kräver mer av spelaren i form av bra och raka slag, en av slingorna är mer öppen och man kan slå lite hit och dit. Kombon av dessa är bäst. Men. Många medlemmar gillar inte riktigt den något svårare slingan och söker sig tilll den nyaste (lättaste) oavsett hur 18+9 är utlagda viss vecka.
Jag tycker det är helt ok med skiftande slingor.

Att “trycka ut sig” på 10-18 en normal sommardag är omöjligt om man är etisk. Det är fullbokat ungefär alltid (för många medlemmar för 27 hål).

Förr hade vi riktig kiosk ute på banan. Med personal och ölrättigheter. Full uppsikt över hål 4, 5, 9, 10, 12 och 13. En riktigt bra paus med mycket att titta på.

Egon

2 gillningar

Håller med. Den är saknad.

Jag förstår. Lagan är fixad.

1 gillning

Åda stängde i måndags, ganska tidigt kan tyckas. Klubben skickade ut ett mail där man presenterade några nyheter inför nästa säsong. Man (klubben/bolaget) tar över bandriften i egen regi från GML och greenkeepern Lee följer med. Dessutom ska nya greenklippare och robotklippare för fairways köpas in till nästa år. Få se om de nya greenklipparna kan bidra till lite snabbare greener…

1 gillning
3 gillningar

Klass.

Det är utmärkt, förutom att det är snyggt är marmor tämligen mjukt och sliter inte på slagytan på samma sätt som vanlig bunkersand.

Framförallt går det spela från sådana bunkrar. Något man behöver se över på Åhus där bunkrarna är stenhårda och man måste “duffa med stängt klubbhuvud” för att få upp bollen. Skall man ha vanlig sand skall det vara hårt packat under med 5 cm lös fluffig sand ovanpå. Eller bara ha dom lite mellanbra men bra över lag som t.ex Karlshamn GK som för det mesta har fina bunkrar utan att krångla till det.

Bjäre Hill, bostäder mitt på Bjäre GK. Vad tror ni om det?