Köpa sig ur tankevurps problem…
Odessey Ai-Cruiser #7 38" har iaf mildrat strulet på greener.
Bättre på mellan långt o längre vs annat som ligger o skräpar. Dock osäkerhet vid korta puttar.
Skönt att det bara är en material hobby..
Beställt lite skaft…
Utgångpunkt, har en T5:a som känns bra, oftast levererar hyggligt,detta även då swingen strejkar.
Mäta butt CPM/ CPM profilera/swingvikt/totalvikt och trimma in de beställda skaften till liknande är planen. Kommer inte bli perfekt då det är olika viktklasser på de beställda varav 1 matchar T5:ans skaft.
Har egentligen samma utgångspunkt.
Min T5 är äldst i bagen och den fittades med ett lätt stiff som jag fick till skänks.
Den funkar alltid.
Ang. olika viktklasser så är det naturligtvis viktigt med balansen men det jag märkt är att allt som är ”för” styvt, utan att springa iväg i vikt, känns lätt. I verkligheten känns de ”lättare” än de som faktiskt väger mindre men som har softare flex.
Ergo… flex är absolut inte shit the same men vill man vara på säkra sidan så go styvt.
Avd. samma tanke.. så har jag spelat lättlätt i järnen ett tag och så länge skaftet svarar emot så funkar det. När skaftet flexar för mycket så hjälper olika vikt inte alls.
Egon
Mätt T5 samt T7.
Bägge lika långa.
Buttflex utan grepp.
T5 PCS flex ca 5,0.
T7 PCS. flex ca 6,6
Totalvikt samma på grammet.
2 swingvikts punkter skillnad.
Uppskattar bägge klubborna av olika anledningar.
3 skaft CPM profilerade, olika vikt klasser.
55,65,75 g skaft.
Intressant att just 21" mätning är inom 1 CPM på alla skaften. Typ ungefär vid "gångjärnet "?
Sammandrag av mätningarna ger..
Buttflex 75g 195cpm. Mid. 300 CPM. Tipp 676CPM
65 g 192. Mid 299. Tipp 652
55 g. 196. Mid 301. Tipp. 667
Buttflex, skillnad inom 1/2 flex.
Mid. ..Sjukt bra.
Tipp. Skillnad ca 2/3 flex.
Genom att kapa av toppen på 65g så kan man boosta upp den till liknande som de andra men med priset av hårdare mitt.( B+T kånkar upp och blir stiftare).
Orelaterat (men ändå inte):
Hur gör ni för att värma ur skaftet ur adaptern utan att adaptern blir förstörd?
Mini brännare, offrar ferullern, har ibland kört med flytande tvål som kylmedel på ferullern för att försöka rädda den.
45,5 längd ger butt flex samt ett midflex värde följande( monterad). Aldilan torrmonterad.
Hzardus Smoke . 260cpm. 442cpm
Aldilan. Tour Green 257cpm. 415cpm
Tensei Blue. 250cpm. 406cpm
Check på en gammal favorit Cleveland Diamand Red 264cpm. 390cpm.
Egentligen bara att montera Aldilan, butt något emellan hzardus o Tensei mitten betydligt mjukare vs hzardus men lite hårdare vs Tensei.
Mini drivern, blir att först testa Aldilan i Drivern o hämta input, tippa eller ej
Lite klubbmixtrande.
Odessey tank nedkapad, sw Dx något lätt.
Lite av man tager vad man haver sade Kajsa Varg stuk.
Kaili White i T7:an inställd på 22,5*.
Buttflex betydligt “snällare” vs Accra Dymatch S3 något. Ingen aning om profil men betydligt “vippigare” vs Accra’n vid torrswingning.
Ca 5,5 PCS flex.
Även världsstjärnor.
Min driver, Ping 430 Max 10.5 grader standardskaft, slår jag en smula högt.
Skulle jag tjäna något på att ställa om den till 9 grader?
Ja.. jo, jag fattar att du gärna mäter flex/profil, men tittar du någonsin på vikt/svingvikt och kopplar ihop feel med flex?
Jag har aldrig svingat ett för styvt skaft. De har många ggr varit för tunga och för sladdriga men aldrig för styva.
Många hävdar att de vill ”känna huvudet” men jag tycker det landar i samma kat. myt som ”work the ball”.
Egon
Varför nöja sig med budget metod o gissa istället för att få siffror/fakta på vad man pysslar med.
Speciellt om man nu har prylarna för det.
Det var ingen diss… fakta är alltid bra men ibland tar man bara med de fakta man själv kan hantera/mäta/teorisera om.
Att flex är uppmätt och anpassat perfekt, är en sak. Att vikt är optimerat.. en annan.
Kan man samköra dessa så men min tanke är att det gås all-in på bara vissa delar.
För mig är bara för soft och för tungt ett problem. Vikten är bra mer viktig än flex OM man alltid lägger sig på den styvare sidan.
Yes, jag kan inte dra nytta av alla fancy grejer som lag o eventuell ”kick”. Har flyttat bend åt en massa håll o det gör minimalt på bollbanan.
Däremot så drabbas jag av forward bend på woods om inte skaftet är stabilt nog. På järn drabbas jag av att soft ger timeing problem. Det tror jag att många andra också gör.
Egon
Slår du lika lång med dom??
Ni menar kort…
Ingen aning om drivern när det gäller hur “,långt” på bana. Ej spelad på bana.
Mini drivern på bana ger att längden räcker för gul tee spel iaf för mig.
Vändning/ start downswing , lite feel här så blir det oftast bra. Initiala bend.
Tappa här blir vad som helst. Oftast lätt feel.
Självklart finnes swingen med i mixen.
Jag kör minidriver sen många år tillbaka. Innan dess mw som.teeklubba
Pga ålder mekaniska kroppsproblem har jag tappat i längd.
Funderar på driver men hatar storleken på huvena så det har aldrig funkat.
Brnr mini driver för mig setting 13,5* med standard skaft i trackman har tidigare givit rätt låga spinntal för att vara just en 13,5* are .
Snitt ca 2900rpm.
Fade lite högre, draw lite mindre.
Min Elyte mini driver ger inte mer längd än min t3 från fw. Från tee är den dock ett bättre alt. än min t3.
Ett bra köp om än lite för dyrt.
11.5* och en t5 nedställd på 16* är det som huserar i bagen efter driver.
Idag har jag fö. fått det bekräftat att min nya driver levererar mer än den gamla.
Spelade med semi-långtslående killar och var aldrig borta i den matchen.
Egon