Klubbmixtrande

Häromdagen tog jag en tur till Dormy för att klämma och känna på olika vänster putters. Puttade, kände o klämde, greppade lite olika växlade till höger putters. Är extremt höger öga dominant så någon tanke om att putta från vänster skulle rent av skulle “trolla” fram hygglig puttning. Det ovetenskapliga puttande slutade med jaha de var det…råkade då helt oförhappandes få syn på…
https://www.lamkingrips.com/putter-grip-fitting-system/
Testade testade testade åter igen, endast 1höger klubbhuvud fanns att tillgå…åkte hem med ett DEEP-V.
Odessey versa 1W hamnade under vinkelslipen, knödde ned 30g i butten blåste på greppet.
Övningsputtning gav liknande resultat som på Dormy. Igår skarpt läge upp liknande resultat som på Dormy.

Klubbmixtrande, när något skaver så bör man åtgärda orsaken till skavandet, eller acceptera skavandet, MMT skaftet som Callaway har som standard option skaft skaver då skaftet hamnade för mätning, och nej S på skaftet motsvarar ingenstans ett S. Gårdagen, skarpt läge, missade en fairway från tee ,lugn swing dutta ut bollen…korta utslag minimalt med problem längre inspel …skav skav…

Köpte beg. järn med riktiga gubb-grafitskaft.
Tajming nödvändig, inte mycket längre slag men det går lätt att svinga så förhoppningen är att kroppen håller längre på rundan.
Fick 5-6 i en standard äcklig offset-version och testade att byta in den gamla 5:an med nya skaftet. Funkar bra.

5 GiR och 3 till à la Chris J.
Bättre än på länge.

Egon

Väldigt olika vad som stör oss, offset,udda former, färg ,topline nästan allt går att svälja…stora fairwaywoods o andra sidan går fetbort. Bitvis långa blad toe/heel bort

Mixtra o trixa med järn, mätmetod som vanligt swingspeedmätaren.
Järn, tunga skaft,fläskigt med blytejp på bladets baksida ger swingspeed xx, lättare skaft, “normal” swingvikt ger ca 2-4mph mer fart med en j7:a. Dock hur får man ut den extra farten på bana med någon typ av precision…

Lite moment 22.
Balans på klubban är en sak man tycker borde ta hand om det mesta men tot.vikt har ett finger med i spelet.
För chippar är en tung kombo med låg balanspunkt bra för de flesta. För fullsving handlar det om att hitta balans och sen leka med tot.vikten och bena ut dess för-/nack-delar.

Det finns en stor orsak till att man förr (70-80-90) specade det mesta med fullviktskaft om än till en svingvikt runt D0-D1.
Oavsett varför (belackare lyssnar inte till logik) man ökade på skaftlängd +0.25-0.5” runt -90/-00 så gav det konsekvensen att fullvikt blev för mycket ihop med att balanspunkten flyttades närmare huvudet (läs, svingvikt D2-D3).
100-110g skaft blev då en rimlighet och oftast en nödvändighet.

Vad jag vill säga är att det finns tekniska orsaker till att olika skaftvikt går in i olika klubbor. Från 60g på driver till 120/130g på wedgar. Det har helt enkelt med golfrörelsen och människans fysik att göra.

Går man utanför dessa så krävs det lite trixande och pro/con. Går man långt utanför så förlorar man nästan 100%igt i längden.

Egon

När det gäller järn så är längd väldigt sekundärt för min del, men den däringa lilla rackarn “längd” viskar ändå i örat om att liiiite längre är bättre…
Duuuu e sååå ålderstigen,du bör använda lättare klubbor för att orka hasa dig runt på banan…“längds” andra argument är att orka…

Säsongen rullar på och bagen är inte riiiiktigt satt, swingen mixtras det med och inte hinner spela. Typ som alla år

+1 :frowning:
(men nu börjar “långweekend” semester, ledig lör-tis 4 veckor framåt, så kanske det hinns med lite mer spelande)

Det är väl ungefär här som hjärnan inte behöver skicka ut signaler till kroppen om att man behöver kompensera i svingen för att träffa rätt. Dvs. hittar man rätt m.a.p. på totalvikt och balans så är man hemma.

Sedan tillkommer de olika profilerna och andra egenskaper.

Låter som jag varje år, komprimeringsgolf rent tidsmässigt.

Ryckt skaftet på Callaway/MMT-60-S.
Var tvungen att mäta lite då något har skavt ett tag…
Men först lite historik.
På förra forumet gjordes det lite testing med olika woods/hybrid med utgångspunkt liknande butt cpm men olika cpm profiler.
Tanken har varit att nyttja woods/hybrid testingen till att få ut något till Callaway drivern.
MMT 60-s skaftet med lite siffror. Mätenhet cpm
11" 850, 21" 357, 36" 203.
Gissningsvis säger siffrorna inget för nästan ingen…
En diffus teori om flex ger att 10cpm på butten är 1flex, 15-20cpm i mitten 1flex 30-40cpm i tippen 1flex, dock mäter jag ej riktigt i butt o mitt då jag använt den till järnbyggen (parallell tipp).
Om jag nu vill ha stiffare/mjukare skaft på någon del av skaftet så är det frekvensen på utvald del av skaftet som ska justeras.

Satt i hop Callawayen, ordnade ett skaft som är ca 1flex styvare vs MMT -60-S, vid 36" samt 1/2 flex styvare vid 21" “samma vid 11"”.
Hamnar liknande som de tidigare klubborna i testing woods/hybrid.
21" några värden som har mäts på olika skaft.
X-flex bi-Matrx Fairway…346cpm.
Accra S-3 70 M4 (Stiff). …369 cpm
Accuflex 265 R…398cpm
Diamana blue 70 R…341 cpm.
MMT 60-S…357cpm.

OMG :nerd_face:

Nu vet jag inte hur långt tippen är parallell men … Tillverkare säger ju att vissa (många) Wood-skaft gjorda i 46” (läs, för drivers) egentligen inte kan/bör tippas.
Förr köpte man raw length och anpassade för bore och tippade därefter.
Jag har en del skapelser där ryckta driverskaft petats i hybrider/fw’s och trots rejäl tipping blivit fööör sladdriga.

Sen… butt/mid-cpm flyttas ju när man tippar. Känns som om de olika delarna bör vara ganska lika över en längre sträcka för att inte cpm ska skena åt endera hållet.

Egon

Du är rökt :wink:

Vikten jag använder till cpm profilering har lite större hål diameter vs skaftens tipp. Detta ger att jag kan sätta vikten på tex simulerat 1,5" tipping och mäta på vad resultatet blir på 11" 21" 36".
Får då med och utan tipping cpm “profil”.
Och visst kan det skilja eller inte en hel del på vad tipping ger.
Undviker att tippa i den mån det går, men nyttjar man rester av tidigare byggande i garderoben så får det bli tipping för att uppnå något önskvärt värde.
Jodå att smacka något i en hybrid med rejäl tipping kan ge rejält sladder då man egentligen inte vet vad som händer med skaftet, en orsak till att feekvensmätaren åter kom i bruk…gissade tippade och hamnade tok fel…

fniss jag vet… :+1:t2::joy:

Funderar nu på att åka till Brejan och se vad han trollar med.

En annan sak.
Gick all-in och köpte gubbskaftade järn. Fick med en 50* gap som funkade på fullsving men som var äcklig att chippa med. Det blev shaft lag på skiten och det kändes som om skaftet gav efter och ryckte vid träff.
Nog för att skaften är för lätta och för softa men denna känsla kommer bara vid chip/pitch. Får säkert shaft lag vid fullsving också men då hinner skaftet med bättre.

Egon

Jo, det är klart att det går att testa tipping utan att tippa… jag menade bara att om profilen beskrivs/mäts med cpm på 3 ställen så är det ju inte säkert att nån tum hit eller dit säger samma sak. Butt och tip är säkert safe att teorisera om men mid är vanskligare.
Nu är jag inte så dum att jag tror att det är 3 helt skilda delar med extrem variation i flex/cpm, men ändå.

Sen… att softa en butt är ju stört omöjligt och även om man stiffar en tip så beror ju resultatet på hur soft den är mot mid.
Enklaste sättet kan ju vara att ändra vikten dvs. huvudets påverkan på böj. Sen… medför ju det andra problem, men ändå.

Egon

Ja skaft har rätt kraftiga begränsningar på efter justeringar av profilen, så det gäller att hamna hyggligt rätt från början när val av skaft sker.