Oki, torrswingad samt rangad.
Det blev mellanmjölk av Callawayen.
Den viktiga punkten spridning blev med beröm godkänt.
Feel, tungt o dött om man ej soppar på…och sabbar spridningen…
Samma för mig med 6.0.
Kändes urk men resultatet blev bra. När urk och resultat synkar blir det dubbel-urk.
Hellre en bra känsla och chans till bättring när det synkar.
Egon
Project x 6.0?
Trä eller järn?
Wood… skrev 6.0 ist.f ”stiff”.
Alltså, det är iofs. viktigt med en passande profil på skaftet och vilket flex man väljer… men det är inte skrivet i sten. Hyggligt nära blir ofta ok nog. Däremot finns det nästan alltid stora likhetstecken mellan skaftvikt - känsla och därmed i slutändan även prestanda.
Upp/ner så lite som 5g kan göra stor skillnad.
Egon
Det svåra är den ojämna swingkvaliten som ska översättas till en känsla från ett skaft.
Testing med woods med olika profiler och lite variationer på butt cpm gav i de intiala testerna att tippsofta skaft kändes bäst samt levererade bäst. Det sista så är det de med lite högre butt cpm samt stiffare tipp som levererar. Både som känsla och resultat. Mixtrande med swingen ger utslag på feel.
Driver, att slå upp bollen känsla är för mig svårare vs slå ner på bollen, något i swingen ställer till det
[Tog SM-titeln trots låneklubbor | Svensk Golf] Tog SM-titeln trots låneklubbor
Tror att jag (äntligen) har hittat ett bra stålskaft till järnen nu. Jag har testat en (hel) del men känner att det här skaftet sticker ut i både känsla och prestanda.
Jag testade att svinga med tidigare rek. +0.5" längd men har kapat ner dem till Titleist std. som känns bäst. Egenntligen kapade jag på strecket så när greppet kom på så blev den liiite längre.
Nu ska sw justeras genom hela setet. Klubban jag byggde (J7) har D2 och känns bra. Frågan är om det kan kännas ännu bättre med D0 eller D4?
Jag tror D0,5 på måndagar, D4 på helger…
Butt cpm anses inverka vart bollarna flyger, för mjukt är ej av godo. Vi håller oss till driver då ett långt skaft oftast ger större utslag på vart bollarna flyger vs korta skaft.
CB skaft är oftast redan buttstiffa, mer massa/tjockare väggstorlek ger per automatik stiffare butt.
Så hur mycket hårdare ska butten vara på skaftet för att undvika svaj i butten som kan ge oförklarliga bollbanor. Tråkigt nog man får prova eller gissa på vart prova. Sedan blir det ändå svårt att veta vad som gett vad när buttflex ändras.
Callaway projekt drivern, på pappret en bra kombo för mig, men något skavde…när buttflex ger ett R skaft samtidigt som swingtempot är relativt snabbt så blev det att bänka klubban, MMT 60-S i cpm ett R skaft, annars profilen på hemsidan hintar om att den bör passa mig.
Callawayens skaft blev efter en del trixande ett…,…75g X-skaft i Butt cpm/flex. Dock en hel del feel i tippen när man soppar på. Mao tippen och mitten är mjuka rent upplevelsemässigt.
Funderar på hur gå vidare med Callaway Mavrik SZ T4:an som enligt skaft label är ett S skaft men enligt butt cpm mätning är ett A skaft…
Jag tycker du belyser något intressant och som många inte riktigt kan greppa. Oavsett, testa, testa och testa är kung. Skit i vad som sägs av nån förståsigpåare när man handlar. Testa allt och bilda en egen uppfattning om vad som känns bra. Köp stickers med R, S, X om märkningen på skaftet stör.
On topic.
Man kan ju tro att butten är problemet men det du egentligen säger är att delen ovanför tippen (mid-butt) är för soft!?
… för hade det bara varit butten dvs. där klämman sätts… så är det bara att dra i en förstyvning.
Alltså nedanför händerna har du ditt softa och hade du kunnat börja om från raw så hade några tum tipping möjligen hjälpt för att förskjuta bend.
Egon
Inte riktigt, varit tvungen att läsa på…
Mjuk Butt i förhållande till swingpåverkan eller vi kan ta skaftet direkt nedanför greppet.
Skaftet böjer sig i swingen, men vad är böj vad är deformation av skaftet( skaftet blir ovalt). Ja skaftet kan både böjas och deformeras( bli oval).
CB skaft mer massa i butten, hårdare butt mindre böj men framförallt deformation.
Böjen ok, deformation …skaftet wobblar och blir svår kontrollerad med bollspridning som följd.
Kan tänka mig att aggressiva swingar påverkas mest, loja swingar inte så.
Menar du att du känner hur materialet deformerar sig när du svingar?
I wish…man mäter böj o deformation.
För mig, driver, vill känna tung/klibbig bollträff känsla= hygglig swing med hygglig bollträff.
Fast det var nog det jag menade (men inte skrev väl formulerat nog).
Om butt, som begrepp, sträcker sig förbi händer och i sin tur är linjär i sin styvhet så är jag game. Jag tror likväl på problem med dispersion om mid är betydligt softare.
Att CB blir styvare är tämligen logiskt. Grejen med CB är ju annars att skaftet kan spelas längre/huvudet görs tyngre och då motverkar man i praktiken det ev. styvare buttflexet.
Rent praktiskt ger CB lite tvärtom effekt vs din självklara/korrekta analys. Många går upp i flex med CB.
Deformation är intressant, Kvalitet åt sidan…. Frågan är om inte ett skaft som deformeras för mycket är helt fel anpassat?
Med lägre SS lär ju deformationen bli betydligt mindre.
Egon
Bör vara en korrekt iakttagelse, frågan blir vad är för mycket deformation?lagom?lite?
Ser det som nämndes tidigare, aggresiv swing nästan garanterat gå upp i buttflex vs indikeras swingspeed ,ganska exakt det som pcs hade som “standard” mall innan de gick i putten.
Fast det är väl en generell regel/kunskap hos fitters. Att vissa sen kategoriskt översätter ett stiff som garanterat styvare i butt än ett Reg, är ju bara en dålig killgissning.
Jag har en kompis som spelar ett senior-stämplat skaft med bara cobra som identifikation på. Har inte hittat vilket skaft som gömmer sig under färgen. Han har ryckig sving och ott. Han trivs bättre med det än andra skaft som i teorin borde passa. Vore intressant att veta om det bara är feel eller om skaftet är ”felmärkt”.
Egon
Det som fungerar i stort låter man vara…
Trixat vidare.
Mätte en klubba som jag upplever som skön o swinga, får bra tempo/sekvenser.
Titleist gamal trädriver, stålskaft, vikt 370g längd 42,5"swingvikt C7 flex label S, uppmätt klockrent R.
Fundering, undrar om inte ett längre skaft (driver) med att slå upp ger mig väldigt flack rotation av höft tilten…
Det är inget konstigt att många kulminerar i effektiv klubbhastighet runt 42-43” (fw5-3). Det fysiska i att få till rätt vinklar i svingen etc. har också ett finger med i spelet.
Sen ang. din driver så tänker jag att tot.vikt nästan alltid trumfar svingvikt. Det brukar gå bra att tweaka till en spelbar klubba av för lätt tot.vikt via ökad svingvikt men nästan aldrig tvärtom.
Oavsett specs så har jag börjat pegga bollen 2cm över marken med driver. Svingen blir likt en spoon och just spoonen, som har trilskats ett tag, har börjat leverera. I praktiken har jag 14 likadana slag fast med olika klubba/rond och det har gjort underverk för kontinuiteten. Att sen både spoon och t5 levererar från fw tillskriver jag också mitt val av driversving.
Man skulle kunna tro att drivern kommer gå för lågt men det går absolut att variera oavsett peggning.
I mitt fall beror valet på att jag har identifierat läckor i svingen. Det blir mer hastighet kvar vid bollträff om jag har neg. - noll AoA.
Egon
Trix och fix…
Mätte klubbhuvudet och justerade lite, adaptern sattes på D samt S (loft 10,5)
Mätte med klubbhuvudet square, intressant nog så var skillnaden mellan att mäta square och mäta med "naturlig"sulkontakt med FA ca 1/2*…
Uppmätt loft mellan 10 och 10,5*.
Idag rangepangande, fokus var på klubbhuvudet hamnar träffarna. Mellan mitten o toppen vilket ger ca 1-2* mer loft vs det uppmätta(vertikal roll).
Efter rangen fika och lir, 4hål.
Slog 3drives träffade 3 fairways.( Närspel mindre bra, resultat 2över).
Swingmässigt en liten korrigering har gjorts, liiiite bredare stance.