Klubbmixtrande

Snodde ett skaft från en avdankad 904…(blåa skaftet) till Callaway 4:an, tippad till någonstans norr om R…

Fubuki’t ovan är väl stabilt nog?
Hade dessa (fabrikstippade) i mizuno 630.
Både driver och woods.
Var iofs benämnda “64”.

Egon

Svårt ändå att sätta känslan på bra skaft/kombo vs den egna förmågan att svinga en klubba.

Jag har kämpat med driver och woods i flera år. Ena dagen går drivern bra och nästa är det woods som funkar… aldrig samtidigt.

Efter att jag, i år, blivit kvitt mitt knäproblem så kulminerade svingtankarna lite vid att drivern aldrig gick bra nog (läs, långt nog) även om jag svingade bra.

Jag analyserade och fick fram att en bra spoon räckte. Då gjorde jag slag i saken och började slå drivern som en spoon.

Resultat:
Visst fan kan det bli snett och dålig träff men en dålig drive går idag betydligt längre än vad en bra gjorde förr. Peggar Max 2cm över marken och riskar således en duff. Det fina är att en släp duff med driver bara ger lägre bollbana och inte alls det längdtapp man kan tro.
Det fina nr2 är att jag har 14 likadana svingar att utföra på en rond. Det gör att min spoonsving inte rostar ihop under rundan.

On topic:
Genom att få till fler svingar/rond som passar en träklubba så har jag inget problem att hantera varesig min t5 eller min t3.
Innan hade jag en bättre känsla med t5 som har ett lite lättare skaft och lägre svingvikt.
Idag gillar jag mest min spoon men egentligen är det tripp, trapp, trull från driver - t5 avs. feel på klubborna.
En liten fingervisning om att ett skaft och dess känsla inte alltid har förklaringen i sin tekniska spec.

Egon

Nog är Fubukin stabil nog för mig(buttflex ca S+)plockade bort Taylor Made adaptern som satt på och flyttade Fubukin till en Cobra adapter.
Några av mina längsta drives har gjorts med Fubukin, iofs en del år sedan.
Cobra f9 + Fubukin är numer ett par.

1 gillning

Testing testing…:slight_smile:

Att jobba med swingen och samtidigt var och annan jobba med att öka swingspeeden( den har ökat “markant”) är kanske inte optimalt för stabilitet i varken swingen eller dess påverkan på utrustningen.
Oavsett vad som händer i swingen så blir resultatet värre med en driver vs min T4:a.
Därav testingtesting…kortare driver.
Börjar bli tomt i garderoben på div saker att mikkla med…

1 gillning

Vad har vi sagt om att outa folk? Kan ju bli jobbigt om man ertappas med järnhybrider :laughing:

Det är inget fel på de klubborna mer än att de måhända är fulare än andra. Det är tyvärr inget iögonfallande bättre med dem heller. Jag har bara slagit några slag med dem men de går ungefär lika långt/högt som mina andra.

För att knyta an till andra aktuella trådar så är det inte svårare än att om balansen är bra så funkar det.

Egon

Och kanske totalvikt?

Den är ju censurerad!

Dom är jävligt bra i match för o knäcka motståndaren?

Man får spela med precis vad som helst enligt mig. Jag har ju t.ex ett gammalt damset som jag spelar retro med. Funkar fint.

9, pw 52, 57, 61,5…

Olika grepp som blåses på och av på div olika klubbor. Använder inget grepptejp vilket ger att greppen vrider sig lite med tiden. (Korrigeras snabbt med lite blås.)
Olika tjocklek,struktur,känsla.
Lirar helst utan handske, varmt och svett ger att CP2 kräver handske.

En grov analys efter EG ger att det skilde väsentligt mellan dag 1 och 2 spelmässigt.
Dag 1 kändes kroppen “friare” vs dag 2 som kändes stelare. Stelare ställde till med en del rundpallar…ändå bättre resultat vs dag 1.
Puttning och ca 30m in var en formidabel katastrof av klass bägge dagarna.
Här bör man lägga mycket krut vilket i sig inte är en nyhet…
Tråkigt nötande är just tråkigt nya klubbor är kul …få se vad det blir…

Inte!
Det var svåra greener.
Jag 4-puttade två ggr och chipparna var riktigt usla.
Obs… skyller mer på min ovana vid såna här greener där stimpen skiljde enormt ber. på om det var med eller mot-gräs på green (grain?).

Egon

Jo Egon var genomrutten på runt green oavsätt banans svårigheter just på dessa områden…
Klart hade “bara,” en fyrputt…

Scramble igår på Halmstad norra. Blev lite för lite GiR än vad jag är van vid men 3putt fanns inte i sikte. Jag satte eller laggade allt i vår boll.
27 puttar.
Skillnad på greener och jämfört med viredaholm så rullade det fair både uppför o nerför.

Egon

Vill bara fälla in att wiredaholms greener (och bunkrar) var hur grymma som helst på fredagen. Sen kom nederbörden och förändrade banan markant. Det var lite synd och tråkigt nog missvisande.
Men ja, Halmstad har bättre greener :ok:

Oavsett hur erat spel på Halmstad var så var min puttning på Wierdaholm en katastrof.
Rent mentalt är det iofs intressant hur erat puttande fungerade på Halmstad vs Wierdaholm.
När som jag tolkar puttandet i Halmstad rullar på enligt önskad mall så blir det mycket automatiserat.
Wierdaholm o andra sidan skapade osäkerhet från alla mindre lyckade puttar, man kunde inte lita på att det är som oftast bara o putta på.
Bollarna jag spelade i hade överlag uselputtning vilket bör orsakats av osäkerhet på green.