Klubbmixtrande

Stuart_ G förklarar det bra. Shaft load.

As other’s have said it’s mostly a “feel” thing. And that’s because for some people (not everyone) the feel of the shaft loading and unloading can be used as a type of feedback from the motion to help individuals control the swing - especially different timing aspects of the swing.

For those that do not use that feel to help control the swing - the effect on performance is very minimal. Depending on the mechanics of the swing, it might result in the shaft adding a different amount of dynamic loft to the head at impact. But nothing that couldn’t be compensated with a change in head loft.

So some individuals will see zero effect on performance. Some might see a noticeable but minimal effect. Then there is a group of individuals that have to have the stiffness profile in a certain specific range in order to get any kind of consistently good swing.

If you are “missing something” - it likely means you’re not in that last group - a fact that you can be very thankful for :slightly_smiling_face:

Då jag bytte tillbaka till mina gamla järnklubbor så fick det även bli ett greppbyte så att mina metalwoods matchar setet.
Tur att man har en välfylld garderob med diverse prylar som ligger oanvända. :slight_smile:
Nu är det midsize på allt bortsett från Driver, 56-graders samt 60-graders.
Drivern lever just nu med ett testgrepp då jag fick för mig att testa nya Superstroke REVL Comfort som beställdes innan jag bytte klubbor och wedgarna får behålla sina Lamkin Sonar+ Wrap som monterades för 1 månad sedan.

nu har jag plockat fram mina gamla drivers och provat igen.
jösses så illa det går. kan inte få in i huvet att svinga normalt.
Klubbhuvet säger ta i utav helvete och så blir det.
Så är det inte med min minidriver.
Fråga. är det bra att förlänga skaftet i toppen?
Kan svarva en pryl och montera no problemo.
Under förutsättning att jag kan bibehålla tempo.
Hur mycker ger +1tum alt +2tum eller är det bara korkat?
fell free to put me down :wink:

Om du ska förlänga, förläng i “butten”. Det finns färdiga förlängare i olika längder att köpa. Tänk på att du ändrar svingvikt när du förkortar eller förlänger.

1 gillning

Svingvikten ändras och det är shit the same avs. vilken siffra den får. Lås dig inte vid det. Blir det ospelbart så byt vikt i huvudet.

Teori och praktik lirar ibland men ofta blir det sällan som man tror (teori).
Skaftlängd ska ge högre hastighet. Gör det inte det är ändringen onödig.
Svingspår ändras… mer flackt.. är det bättre/sänre?

Om driverns 45+” inte funkar vad gör att mini drivern funkar. 43.75-44 är standard…
Svar: Balansen är helt olika OCH det ger två olika/annorlunda svingplan.

Egon

Aĥhh tack. Så det är inte bara mitt våldskapital som förstör. Försöker verkligen swinga lungt men kan för lungt. Känns onaturligt. Min driver är 1 tum längre än minidriver.

Ska prova igen.

Driver vs minidriver
Allt exact samma.
Går bollen längre med mer trampolineffekt eller är det marginellt.

Vitsen/vinsten med driver är ju inte trampolineffekt utan launch angle med lägre spinn (läs, loft). För det krävs det lite mer hastighet och då behövs en längre hävstång/längre skaft.

Allt lika… dvs. anpassad vikt på huvudet för skaftlängden = En mindre driver eller en större mini driver. Huvudets höjd (topp/sula) lär påverka l-a och därmed spinn.

Egon

1 gillning

Lägre loft ger också högre bollhastighet, n’est-ce pas?

Högre klubbhastighet (via längre skaft - prova tyngre/styvare om det inte hänger med när du tar i) plus högre bollhastighet ger dubbel utväxling.

1 gillning

För mig minidriver 43,75"(13,5*) vs driver 45,5"(10*) ca 1,5-2mph uppmät vid olika tillfällen i Trackman.
Skillnaden för mig ligger AoD, nedslagsvinkeln som ger rull,som ger då totallängd. Bra vid torra fairways typ gubbgolf.

1 gillning

Absolut.. men det är lite hönan eller ägget.
Allt lika… Lägre loft ger mindre spinn vilket lämnar mer energi kvar ut i bollen.

Egon

1 gillning

Har min driver på 45.5” och 10.5. Jag har försökt få till en lägre bollbana men med befintlig skaftlängd slår jag tydligen den bättre om jag går för max carry.

Mini står på 11.5* med sina 43.75. Kommer ut betydligt lägre men likväl spinnig nog.

Till det har jag en 42.5” t5 där jag bytt adapter för att få ner den i loft. Den går högt. Min 43” 13.5 3+wood gick lika högt så den har jag nu droppat ner till 42” för att se om den lyder lite bättre. Har skruvmån till 15.5*.

Egon

Tack så mycke.

Ska mäta lite framöver på ett set som hamnat hos mig.
Svår att hitta info om.
Spalding tour edition red lines 90-93.
Cb klubbor.