Klubbmixtrande

Jag har mavrik pro men köpte nyligen apex pro. Det beslutet ångras inte men jag skulle nog tagit en titt till på TCB.

Dessa nya verkar likna mer rogue pro i sin design. De gick fetbort pga. att mavrik pro inte uppfyllde mina krav/ögon/öron.

Egon

Tyckte klubban kändes aningen tung vid greppande…D4.
Skaftet såg smalt ut …

Edit

Edit.
Ful cpmade profil, med adapter på, men flyttade mätpunkter 1" för att offsetta adapter vikten. ( 11" till 10 16 till 15 osv) Blir mycket på en höft men ger iaf något mätbart.
Mätpunkt “15"20 “25”( 500…350…275…).Enligt gamalt profilprogram UST -V2 S ligger bra till.
Tippen mätt vid 10” …931…vilket är stift på riktigt…Typ minst 3flex stiffare i tippen än nedanstående skaft.

Mätte ett skaft med Accra samt adapter. Tippen på Accra 806cpm. Ett tippsoftare skaft, på andra mätpunkter var Accran stiftare, det var det som gick att se när man mätte med skjutmått.

Seriös fråga. Utan pik mot någon.

Bygger ni om/modifierar även andra idrottsredskap? Ändrar balans på badminton- eller tennisracketar?

Flyttar runt bindningar på skidor?

Kapar skaft på innebandyklubban?

Monterar andra hjul på cykeln?

Ja ni fattar.

Om svaret är JA, var sätter ni gränsen?

Om svaret är NEJ, varför gör ni det då med just golfklubbor?

Jag nöjer mig med att byta skaftlinda på diverse racketar. Vallar längdskidor. Hookar innebandybladet.

Alla som utövar sin sport seriöst modifierar väl sin utrustning lite (inom vad man får givetvis). Nu är ju golf en teknisk sport så får lov att jämföras med tekniska idrotter. Jag har aldrig träffat någon som håller på med motorsport, mountainbike-sporter, pilkastning etc som inte är extremt noga med sin utrustning och uppdaterar den efter personligt behov nästan oavsett nivå.

Flyttar runt bindningar på skidor?

Åker bräda, men ja. Nästan alltid beroende på hur jag vill åka. Oftast för att jag hyr och man inte vet vad som passar en. Att stå bekvämt är viktigt.

Kapar skaft på innebandyklubban?

Som du förstår av kroppsform längesen, men böjde bladet sist jag spelade och då var jag väldigt oseriös.

Monterar andra hjul på cykeln?

Cyklar inte men på mina bilar genom åren har jag definitivt gjort uppdateringar för prestanda eller annat (styling t.ex).

Ja ni fattar.

Tydligen.

Om svaret är JA, var sätter ni gränsen?

Ekonomin.

1 gillning

Allt beror ju på vad det kan leda till.
Tränade jag innebandy. Nej, det var bara spel på skoj.

Tweakade jag mitt tennisrack i ungdomen… Ja, när det hade träffat stängsel och asfalt några ggr, så behövdes det.

Golf är så mycket mer utrustning och mindre fysisk ansträngning att teknik får den största delen av uppmärksamhet.
Skulle jag kunna sluta tänka teknik avs. utrustning, absolut.
Vill jag, Nej absolut inte.

Ex.
Jag såg en kille jag känner slå drives på rangen med sin nya stealth. Topp, snaphook, slice och sen en rökare som gick över nätet 260 bort. Nästa slag var nog en ren luftsving.
Behöver han pilla med sin utrustning!?
Nej!

Egon

1 gillning

Jag spelade innebandy på elitnivå i 8-9 säsonger för 20 år sen och det fanns inte på kartan att jag skulle spela med en standardklubba från “butikshyllan” (ja vi var sponsorerade och fick vår utrustning, men den var likadan som den i butikerna). En klubba kapades, lindades om och hookades innan man ens tog ut den på en träning…och då hade man ju såklart först valt modell utgående från både vilket skaft och blad den hade.

När jag började lira golf, -94, så använde jag nåt billigt set, men ju längre man kom i golfen desdå större blev intresset för den tekniska biten. Det är klart att man anpassar sig och ju bättre man blir desdå enklare är det att anpassa sig till utrustningen…men just därför vill man ha utrustning som är rätt, så att man slipper anpassa sig.
Nu de senaste två-tre säsongerna så har jag ochså blivit märkbart svagare vilket kräver lite modifieringar i utrustningen.

Sen kan man ta det tekniska på olika nivåer också.
Jag köper inte nya saker hela tiden, trots att många inkl. hon därhemma tror det.
Jag köper bollar för 2000:- om året och kanske ett par skor. Det blir säkert nån klubba varje år men inget extremt dyrt.

Skaft har jag till förbannelse men skulle ändå kunna köpa på mig mycket mer…, jag har nog en Kajsa varg i mig.

Så… det tekniska pillandet fyller ett syfte som både är ekonomiskt och lärorikt. Alla kan inte ha det så bra som Puttaren även om vi kanske vill det (fast det säger vi inte när han inte hör på). :wink:

Egon

Trackman pass för check samt lite träning.
Mycket check på Burner…AoA samt lowpoint är av intresse samt spinn.
Från bild 1-4 har AoA ökat samt lowpoint blivit tidigare.
Min driver spinner runt 2900-3400.
I butiken fanns en Titleist tsr2 som jag provade…fick spinn på ca 2100-2400rpm.
Check visade åter att Project X 6,0 är inte fel, jag vägrar…

Jobbade på lowpoint igår. 25-26* gamal Adams hybrid, att flytta bollen marginellt gav större skillnader än själva flytten borde gett.
Generellt för mig, järn 7 AoA runt -2-3 lowpoint 2-4ser ut att ge bäst värden/ mindre variation. AoA -4-5 lowpoint 5-12 blir en salig blandning av större spridning.
Noterade även att med driver speciellt hade jag mer innifrån ut än det någonsin har registrerats.

För att veta bör man mäta.
Loft Burner. 12* Centrum

Loft driver där jag oftast träffar bladet 11,5-12*

Loft driver I centrum. 9*

Nästa år blir det att kika på hur går vidare med detta.

Hamnade på Dormy.
3 wedgar fick följa med hem.
Titleist F 46* som raskt vid hemkomst bockades till 48*.
F54*
K58*
Hade utgångspunkten varit ljud vid träff sa hade jag aldrig inhandlat wedgarna. Typ ihåligt burkigt ljud via skaftet.
Dock rätt skaft, rätt sula trumfar ljud, blir att knö ner några prosofts sa får vi se om det låter annorlunda.
K58* kommer att varvas med en klubba med annan slipning beroende på vart vårresan hamnar.
Greppen är för smala kommer att bytas.
Banan lir efter ett uppehåll sedans 4:e Augusti.
Par, bogey,par birdie…man e bäst…dubbel,dubbel,dubbel,par, sista hålet tog upp bollen…

Jag kan erbjuda mig att rasta dina T150 ute i skogen om du tröttnar på dem då det är den sammansättningen av huvuden som jag är mest inne på nu utifall jag skulle få för mig att byta bort mina Cobra Forged Tour från 2017. :sweat_smile:

1 gillning

Jag får väl iaf vänta tills de dyker upp, men just nu slår jag mina Mavrik Pro så jäkla bra så …

Angående klubbmixtrande, vad rekommenderas när man vill gå från standardgrepp på 50 gram till midsize på 65 gram?
a) Acceptera att svingvikten går från D1 till typ C8 och vara nöjd med att totalvikten går upp eller
b) Förlänga 0,5 tum och komma tillbaka till D1.
(OBS, jag förlänger hellre än blytejpar huvudet)

Drömgolf (en podd) pratar i något av de senaste avsnitten om ap-index dvs. termen som oftast kallas wrist-to-floor och hur de, trots sina +hcp, inte riktigt själva förstått hur viktigt det är att faktiskt vara true till sin fysik/kroppsform.

Jag skulle vilja säga att svingvikt är ”världsligt” i sammanhanget och att det viktiga är vad klubborna gör för din sving i första hand.

Historien är full av ex. på personer som micklat med skaftlängd och både tappat elker hittat ”sin sving”. Det finns helt enkelt inga regler och därför är det svårt att råda.

På riktigt jävla hackernivå så har jag stött på många som förlängt och därmed fördärvat sitt spel. Andra har, tvärtom eller inte, inte förstått att jämföra sina gamla klubbor med de nyinköpta avs. just skaftlängd.
En kompis kämpade 1 år innan han förstod att 0.5” gjorde massvis för hans spel.
I klubbmakar-teori är det bara att fixa lie…

Sånt här kan betyda allt eller inget… så var säker innan du förändrar något.

Egon

Jag är van att spela förlängda klubbor och med ditt argument Egon om att vara true till sin kroppsform kanske förlängning till och med är att föredra. Mitt WTF är 38" så betydligt större siffra än snittet tänker jag. Tidigare tester visar att lite förlängt är bra medan mycket förlängt skapar problem. Med det sagt undrar jag om du Egon och ni andra sätter på tyngre grepp utan att bry er om klubbans övriga egenskaper eller om ni klubbmixtrar för att skapa något nytt just på grund av att det tjockare greppet väger mer?

Jag är ju inte direkt den störste skribenten här… Men nu slår jag så pass hyggligt att jag tycker att jag kan tänka på annat än sving…
Köpte förra året callaway rouge järn. Gillar dem, men märker att jag känner mig märkvärdigt bekväm och slår bäst med järnsjuan. Har inte riktigt upplevt det med mina tidigare järnset. Där har det varit mer dagsform för olika långa, mellan eller korta järn. Kan det vara något med de andra klubborna än järnsjuan som man skulle kunna be någon kika på. Eller hemska tanke, göra något själv?

Om du spelar bra med klubborna med nuvarande grepp, så skulle jag personligen bara lägga på de tjockare (och tyngre) greppen, och skita fullkomligt i att svingvikten blir lite mindre. Så länge du gör samma sak på alla klubbor så tar det bara några swingar innan du anpassat dig.
(ja, tjockare grepp påverkar hur man swingar, vilket i sin tur kanske kräver annan setup…etc. etc. men då är man inne på sånt mikrometer-fjanteri att en spelare med vanligt minus hcp inte märker det)

Med det sagt så finns det ju säkert en orsak till att du vill ha tjockare grepp…om det bytet är ett experiment för att resten inte är bra, eller den sista pusselbiten för att få allt perfekt vet bara du.
Om det är det förstnämnda så behöver du nog bygga om saker, och om det är det sistnämnda så kommer det att märkas genom att du spelar bättre :wink:

1 gillning

Wrist to floor är tyvärr ett trubbigt verktyg. Dynamiskt mätt, så kan det ge ett helt annat resultat.
Utöver det så anpassar man sig gradvis (vissa direkt) utefter skaftlängd och lie, dvs. man går inte riktigt fri från ett problem bara för att det känns ”ok”. Det kan ställa till problem längre fram.
Men men, jag litar på dig… kör på.

Just modifiering av feel mha. vikt i greppändan är lätt/billigt och ganska effektivt. Därav så skulle jag säga att test ger mer än att teoretiskt räkna ut vad som ”behövs”.
Jag råder dig att testa men att också veta vilken stor skillnad du tillför. Det kanske inte var helt rätt med 50g från början, vem vet!?

När det gäller allt vad svingvikt heter så bör man veta att även om svingvikt är något fysiskt uppmätt så påverkas det av flex. Ex. 2 identiska klubbor avs. vikt/balans men med olika flex kommer kännas olika ”tunga” att svinga.

Detta är ren fakta och det bör man ha i minnet när någon bestämt hävdar att svingvikt xx är det de behöver.
Svingvikt säger inte spelare/kund mycket men det säger klubbmakare/tillverkare att de hamnat likvärdigt/rätt med vikt/balans.

Edit/
Man ”ändrar” inte svingvikt på en klubba.
Man förändrar balansen utan att ändra flex eller så ändrar man flex utan att kapa ett skaft el.l.
Det finns inget egenvärde i svingvikt utan det är ett mått som talar om hur klubban är byggd/förändrad/manipulerad.

Egon

1 gillning