Tyvärr har jag hamnat lite på villovägar.
Järnklubbor och olika specar är egentligen inget problem ur funktionssyfte. Kroppen lär sig fort om det är hyggligt nära firm flex och inte för lätt eller för tungt.
Det var iaf. min övertygelse som jag bevisat empiriskt flera ggr om. Så… i helgen tuggades det igenom en runda med gamla muirfield blad … 130ish gram S300.
Klubborna kändes för lätta ety stiff DG är inte min bästa fit. Bollträffen var som att skära smör med en het kniv. Givet så influerade jag bollbanan med min in to out men förutom det så flög de otroligt bra från en dyblöt fw.
Så, hur ska jag ställa mig till det här?
Runt 00-10 körde jag Reg-firm DG och trivdes bra med dessa +125g skaft. Kom väl aldrig upp i 150m carry med j7 men väl 145… nåt.
Ett resultat jag inte ser idag.
Hade betydligt bättre gapping från pw-j6 men sen var det stopp och då bagade jag faktiskt både j3 och i vissa fall även en j1 som gjorde sitt med låga transportslag.
Min tanke är att midsize passar mitt öga bättre. Men… det borde inte göra sånt underverk för bollträffen.
Muirfield-bladen gav mig ingen chans att duffa. Med modernare klubbor är det alltid en faktor.
Så… kan S300 fullvikt verkligen ta bort en duff?
Hur gör jag, praktiskt sett, för att hitta the same feeling med modernare players och få dem att leverera?
Förstå mig rätt… jag behöver kvalificerade tips som utesluter dessa 130ish g skaft. Min kropp klarar inte av rond efter rond med då tunga klubbor.
Bakvikta och behålla ett mer moderat flex?
Om du hittar en universallösning på detta problem, så berätta omedelbart…och sen kan du ju bjuda på en golfresa till Australien för de många miljoner du kommer att tjäna på detta!
Om man ska vara lite seriös så skulle jag nog säga att S300 inte botar nån duff…men kanske kortare skaft, kortare blad utan ambition att ha hög moi, samt eventuellt lite flackare lie.
Har du mätt upp längd, lie och SW på Muirfield bladen så att du kan jämföra?
Jag har en teori om att dagens hög-moi blad i kombination med långa och lätta skaft inte alls funkar med en flack draw-swing eftersom man tvingas till konstigheter i swingen för att få klubbhuvudet square, men det är mer en åsikt än ett faktum. Personligen är jag dessutom allergisk mot långa blad och offset. Det behöver dock inte vara rena MB, utan det funkar väldigt bra med t.ex Wilson Staff model CB. I fallet med det setet så är de bestyckade med S300 och helheten blir för tung. Jag funderar på att byta skaften i dem, dock oklart till vad.
Just nu lirar jag Takomo 301 combo, där jag softsteppade KBS Tour S, och för tillfället funkar det helt ok!
Förutom att dra slutsatser från en enskild runda så…
Ålder/krämpor/gamla minnen tar vi o bortser…
Kanske Trackman pass kan ge lite.
OM ni spelar med lite lägre spinn så kanske klubbor av moderna typen kapar än mer spinn, kontroll av spinn bör sabba gapping/längd kontroll.
Avskyr men tar mig och årets 2pass med fokus sista passet.
J7 project x pro 825 spinn 4800-5500. Lite mer med andra klubbor men generellt rätt låga spinntal men brant AoD.
Loft har ju en direkt korrelation med både launch och spinn, så i det sammanhanget är det ju inte konstigt att bollbanan gick mot det högre.
Det är väl egentligen inte det som jag tänker så mycket på utan mer bollträffen i sig.
Jag tänker så här:
Ett tyngre skaft påverkar generellt balansen nedåt (högre svingvikt) och då blir naturligtvis klubban tyngre/trögare att svinga/dra runt.
Vissa vill även få det till att klubban blir ”huvudtung” och det stämmer måhända i teorin men det jag identifierar som en huvudtung klubba kommer mest av vilket flex man petar i och hur mycket av klubbans vikt som består av huvudet.
Jag tror att lätta skaft är fel för många men att det är en kompromiss man gör för att hitta fart och hålla orken en hel runda.
Jag behöver hitta kompromissen ”känslan av tunga skaft” för svingens skull och ”känslan av en lätt klubba” för orkens skull.
Därav en tanke om backweight. Kanske fullvikt med 20-30g i butten.
Själva huvudet gör säkert sitt men jag tror inte att träffen sitter i den. Jag har en förkärlek för det man med god vilja idag kan kalla midsize. Offset är nono.
Multimetal, smitt, bred sula eller rakblad spelar ingen större roll.
En sak till:
Jag fick en konstant lätt fade på rangen och det här är något jag verkligen får kämpa för i vanliga fall. Nu byttes den mot en växelvis normal draw på banan men det kändes som att de slagen hade blivit tokhook i vanliga fall.
…och rent av använder man då de sk större muskelgrupperna…kanske då framför allt i bakswingen…
Dynacraft Jeff Summit? Gjorde lite tester på driver och backweighting …fritt ur minnet ca 65g…
Resultatet var typ vissa fick bättre fart med ökad bollfart, andra endast mer fart andra lägre fart osv…det var svårt att få ut vad som gav vad så för att veta bör man prova…
Jag är inte säker på nåt… men det här var bara en observation. Lite konfunderad blir man när ”teoretiskt” för tunga och styva blad ger den bollbana man önskar. Längden fanns inte där och den senare drawen hade kanske med väta, inom och utom att göra.
Ja, och där har du lite av det jag funderar över. Det är ren teori blandat med gammal skåpmat men tunga skaft har funkat förut och jag ser ingen sammanlagd förbättring med lättare skaft.
Att trixa fram tyngd/balans i en lätt tot.vikt leder, för mig, till att jag får väldigt svårt att hantera bladet.
Därav tänker jag att trixa ner en tung tot.vikt till att upplevas lättare kanske is da shit!?
±2 grader ska funka.
Dock så behöver man en stabil maskin (modell Mitchell’s dyra tingestar) och inte något fancy man sätter i ett skruvstycke.
Kinesium spricker garanterat.
Ni som kan det här med klubberi och utrustning,. kan man säga nåt om Ludvigs bag? Säger mig som svingnörd ganska lite. Om skaft är styva eller inte, klubbor är förlåtande eller inte, om ProV1 eller Prov1X verkar lämpligt för honom osv.
Den säger i första hand att han inte är en som byter klubbor bara för att det kommer en ny modell.
Dom Titleist T100 han spelar med är från 2019 och J2:an är från 2018.
Och snacket på GolfWRX antyder att både driver och spoon är tippade ca 1,5 tum med tanke på hur nära klubbhuvudet “Velocore” står.
Tippat driver skaftet styvare från butt till tipp.
Tippad spoon, tar bort det styvare i tippen men butten blir hårdare.
Olika profiler på driver vs spoon.
KBS X fina grejer, lite högre launch lite mer spinn vs DG, teoretiskt. Lite brantare AoD.
Undrar om det stämmer men läst någonstans .
DG USA lirare.
Project X o annat Europa Asien