Klubbmixtrande

Varför funderar ni på att gå ner i flex?

Kikade på KBS hemsida och jag ligger numera ganska långt ifrån i swinghastighet mot vad de rekommenderar. Skulle det göra någon större skillnad att gå ned från Stiff 120g till Regular 110g? Skaften är 1" förlängda?

Jag har ju ingen aning om hur det gjordes när dina klubbor tillverkades men 120g skaft hintar om att det inte gått rätt till.

Grundkonceptet är att om man förlänger klubbor så nyttjar man lättare skaft än den standard som klubborna specas med.
1” = 6 svingviktspunkter och då borde dina klubbor idag ligga runt D8-D9.

I klartext: En förlängning på 1” är för mycket för att hålla en rimlig balans på klubban och då måste man hitta sätt att få tillbaka balans.

Ett sätt är att gå ner i vikt på skaft samt montera tyngre grepp. Plocka bort vikt i klubbhuvudet är svårt och i många fall kontraproduktivt.

Sen finns det ett grundkoncept när det gäller flex.
Om vikt är likvärdigt på skaft så gör ett mjukare flex att klubban känns tyngre att svinga. Detta eftersom skaftet böjer sig mer.

Sen är ju allt relativt… är man egentligen en Reg. spelare och går ner från X till S, så lär det knappt märkas.

Egon

Som alltid det går inte att veta om det ger någon skillnad innan man provat.
Dock om endast swingspeeden har sjunkit och resten av swingen är “samma” så är möjligheten stor att det kan kännas annorlunda med ett mjukare skaft som flexar vs ett som inte flexar.
Jag gissar på att det tidigare har flexar lite och det är det ni saknar…frågan är hur mycket tid o slantar vill ni lägga på att modifiera befintliga klubbor?

KBS tour, skaftets “råa” balanspunkt är förskjutet mot butten, gissar att det kan vara en anledning till valet av KBS tour till era klubbor med tanke på förlängningen.
Alt förlängningen har tillkommit efteråt.( Förlängda efter köp).

ca.-2 Swp vs en 1”s förlängning som ger +6?
Njaej, inget bra förlängarskaft imho.

Egon

Vilket skaft i samma viktklass skulle vara bättre?

Det är väl inte frågan även om jag fattar vad du är ute efter.

Du får särskilja på klubbmakare och OEM här.
Beställer du klubbor från OEM så kapar de bara mindre i butten och sen är allt klart. Kasst resultat, men förlängd klubba. :roll_eyes:

Jag säger att det blir för framtungt med 120g inte att det finns bättre skaft á 120g att stoppa i.

Sen vet du att en klubbmakare kan göra massvis med små medel. Det är bara kunskap det handlar om… och att peta i ett 120g skaft som ska vara förlängt är inte det första (om ens det sista) som man skulle ge sig på.

Egon

Men varför inte fråga Andreas för att få pejl?.
Vem,vart osv .
Hittils har fortsättnings frågor givit att klubborna är förlängda. Swingspeeden räcker ej till numer enligt KBS “mall”.

Mizuno, har för mig att de hade/,har olika vikter på klubbhuvuden för olika sw/längd.

Ja, de var iaf. rätt långt framme med lättare till damer.

Varför fråga?
Jag skrev ett generellt svar med, det medges, några antaganden.
-2 swp (om det ens är det) räcker inte för att kompensera 1”.
Det låter inte otroligt att klubborna beställts från OEM med denna förlängning. Det är betydligt mindre troligt att en klubbmakare kommit fram till att ”här behövs det 120g skaft”.

Egon

Har för mig att Mizuno (och säkert nån till) för typ 10 år sen hade olika vikt på huvudena beroende på om de gjordes för asiatiska eller amerikanska marknaden (inklusive Europa), just för att kunna hålla olika standardlängd på seten. Om det fortfarande gäller låter jag vara osagt!

Har ett Mizuno set som jag beställde 1/2 förlängda för ca 12 år sedan Project X 6,0 swingvikt med 50g grepp D2

Vad har Andreas med saken att göra, här gäller det att få sista ordet, det är sen gammalt! :roll_eyes:

2 gillningar

Fråga till expertisen: hur mycket är fysiska skillnader och hur mycket är svingens egenskaper? Jag beställde nyss ett set T-Series efter en custom fitting där jag jade en relativt kort sving och bra driv med händer/armar, men började i söndags svinga mjukare, min långa baksving och mer höftrotation/drag och passiva händer/armar genom träffen.

Allt, sorterar bort antaganden. (Rätt input ger oftast bättre svar). Efter en del knådande brukar klubbtrådar hamna i ett resultat som inte skiljer sig så mycket från varandra som det från början kan se ut. Om det ser ut som “sista” ordet vet jag inte.

Nää, det handlar inte om sista ordet alls.
Olika infallsvinklar och val av trosuppfattning kan styra.
För mig handlar det aldrig om att få rätt hos en annan skribent. Jag vet att jag oftast har rätt enl. mitt synsätt och det är min utgångspunkt för att skriva något öht.
Om jag sen kan lära mig/ändra mig efter andras … är en annan sak. :pensive:

Egon

En enkel och korrekt uppfattning är att sving är allt.
Det utrustningen är till för är att du ska kunna svinga som du vill/behöver utan att känna obehag och behöva kompensera.

T.ex: En j7 ska kunna slås lugnt eller hårt utan att skaftet påverkar känslan/resultatet. Med rätt balans och med rätt profil på skaftet så är det inte avhängt klubbhastighet för att få bra resultat.

Det är där det här med fitting kommer in. Förmågan att leverera bladet bra till bollen beror alltid på svingen som då absolut är beroende av utrustningen. Katten på råttan och inte råttan på katten.

När man slår och slår … och letar det bästa o längsta resultatet, så är risken stor att man hittar det som bara funkar med de förutsättningarna.

Egon

Jaha. Skönt att det inte kostar mer än drygt 2300 per klubba.

Det är ju mer förvånande att du faktiskt betalar för något. :wink:

Nåja, det du har beställt är säkert bra … vilka var det?

Egon

T150 J6-PW, AW och T200 J5. PX IO 6.0 +1/2”.

Ångrar mig redan nu när Callaways finingar dök upp. Info om en kvart.

/Edit: Detta:

Provrangad.
Otroligt flackbollbana för mig. (13,5* modellen)
Uppskatta ljudet vid bollträff.
Kommer att nyttja klubban framöver från tee.

Slog lite med olika klubbor och observerade att träffbilden är inte där den tidigare år varit. Från mer häl till aningen tå.