Klubbmixtrande

Det har jag heller aldrig skrivit, dock ger det en hint vilket är bättre en ingenting. Mäta alt gissa, föredrar att mäta.
Om tillräckligt nyfiken går det alltid rycka skaftet demontera klubbhuvudet och mäta hela skaftet, utföres det på flera olika skaft så för man ihop en sk databas.
Profiler var man rätt tidigt ute med, Wishon fick en del uppmatningar, osthrichgolf thewitt? en del. ( Typ om flera skickade in sina mätningar så fick systemen bättre genomsnittsprofiler vs enstaka skaft.) Cpm profilering.
Typ 2 databaser på basic cpm profilering, bidragit till bägge rätt nöjd.
Ivfsh basic eller ej det ska matchas till en swing och de flesta swingar är inga skolexempel av swingar.

Nya järn i bagen och då infann sig lite abstinens att göra något åt wedgarna.
En tripp till Ängelholm (Dormy outlet) gav en ny 54* jaws high toe. Hem, in i garaget och fixa lie och sen ut till klubben.
Herregud… one hop stop.
Den gled hur bra som helst trots 12* bounce.

Jobbedag dagen efter… äh, jag kör om Ängelholm på hemvägen (en omväg på 10mil :pensive:). Ny 58* samma modell. Samma procedur och ut på klubben.
Glider bra, tillräckligt öppningsbar… och sen kom en sån där maskdödare. 2 bra slag och sen en till … va fan!
Rycker upp 54:an nice, nice, … FORE! Wtf.
Hem, upp på vågen… shit, den är för lätt.
Smack på med 5g blytejp och in i bagaget.
Rond dagen efter, bajtar chippar med båda wedgarna och bara lite osäkerhet på längderna mellan 50-85. 1 GiR och 25 puttar varav jag inte ens fick ta fram puttern på 7-8st.

Så, troligen jinxar jag nu men fy fan vad kul det är att kunna chippa och pitchar igen.
Allt gott, ny rond imon och nya wedgar med tourig blytejp kan ju inte gå fel. :wink:

Egon

Mycket trevlig. Jaws Full Toe heter den va? Skön balans och känsla i de jag har provat.

Ser fram emot att se lite one hop stop på Bjäre i september!

De lär vara utslitna då… :pensive:

Skämt åsido… Det är egentligen inget önskvärt eftersom minsta lilla miss rullar ut istället. Jag är bara nöjd att de glider bra på turfen.

En bisak från igår är när förtroendet kom till mig och jag hade mesat fram ett järn kort green. Vi låg alla 3 på samma avstånd. En slog en pw, den andra slog en j9 och jag 58*.
Moi… 1m och de andra hade väl 5 resp. 7m kvar.
Jag kunde inte låta bli att raljera om att det de lärde sig på GK-kursen för 15 år sedan bara är en bra metod i teorin. :roll_eyes:

Egon

Skönt kvällspass på grannklubbens range igar. Lite testing samt swingkorrigering.
Har vid tidigare testing fatt bra resultat med mer mjuka skaft, med stor sannolikhet sammanfaller detta med riktning mot den moderna swingen, bladet ska inte roteras genom träffen med nagon handrorelse utan kroppen ska rotera bladet. Typ bladet blir lugnare genom träffen. Bollarna flyger inte tok snett med mjukare skaft som det kan ske med lite handaction. Enkelt att läsa men det ska ju genomföras.
(Har en mix av old modern I swingen)
Håller lite hårdare I greppet med högerhand.

Testing med:
Max ls med smoke.
919 gamla modellen innan tyngdpunkten flyttades mot hälen med ett Accra 55 M3 skaft.
919 blir en ny tempoklubba.
Smoke passar rätt bra, ingen nyhet i sig.
Bägge skötte sig fint på rangen.
Bägge ska testas på bana.

Lite hårdare grepp lite lägre swingspeed, bör verifiera i Trackman lite da smadchen ser ut att i snitt öka.

Luckan i bagen blir att fylla ut med en gamal trogen klubba Nike 21* hybrid vrs, föredrar större hybrider samt mindre woods.
Dessutom är jag inte sugen på att köpa in fler klubbor.

Så var det tjall på skiten igen.
Gammal kropp och nya klubbor.

Funkade bra ett tag, lovvärt… och nu not.

Självklart så är det aldrig bra att leta fel på utrustningen när kroppen inte kan göra det man vill men det finns tyvärr ett samband som inte alla ser.
När kroppen är bra funkar allt men så vaggas man in i ett svingande som pga. olika orsaker kan haverera och då funkar inte ens de gamla klubborna.

I en hel vecka nu (golfspel varje dag) har jag rasat från svårspelat men hanterbart till fullständigt ospelbart.

Så… gå tillbaka till de gamla klubborna eller fixa de nya till att påminna om de gamla?
Eftersom det inte är någon kioskvältare hur jag kommer att hantera detta så är den frågan retorisk.
Klubborna kommer få nya grepp (40g undersize) och ev. lite blytejp innan skaften skrotas totalt.

Egon

Vilka grejer är det som trilskas?

Jag hör att du behöver de KBS Tour S 120 som jag nyss tog ur mina Takomo 301 :laughing:

Haha, nej tyvärr.

De jag har är Mmt stiff 95. och de känns på inget sätt dåliga mer än att den feel jag är van vid inte infunnit sig.
Svingviktsmässigt är de ok, launch/bollbana även så men de känns ”för lätta”.
I min ”svingtekniska värld vs specs” så är det en hint om att skaftet inte böjer sig tillräckligt.
För styvt… blir för lätt.

Jag har inga som helst problem med flexet i sig men bend blir alltså inte som jag ”känner för”.
Alt. hade varit 10g lättare skaft (Reg) och även om feel hade blivit bättre så hade jag garanterat spridit mer på bladet.

Så… jag kommer balansera om först innan jag skrotar skaften.
… och för den som inte förstår varför så är en retrofit med befintligt material en helt annan sak än en fitting där syftet är att bygga från scratch.
Jag räknar kallt med att behöva gå utanför OEM-standard på svingvikt för att få feel (läs, flex) att lira.

Egon

Se ovan inlägg…
I praktiken så har jag samma skaftvikt och balans men Mmt förmedlar en styvare känsla än vad jag är van vid.

Tyvärr var de guld när jag fick dem så en ”fitting” hade inte avslöjat det jag märkt nu.
… och, som jag skrev längre upp, gubben svingar ofta som en kratta och då märks det än mer när det inte lirar med feel.

Första range-sessionen var en Eureka-feeling. Rond 1-7 var bättre än med de förra järnen. Tunna träffar flög högre och betydligt rakare vilket antydde att positionerna i svingen och leveransen av huvudet bättrades mot tidigare.

Därifrån gick det sen nedåt i en alldeles för brant kurva. Kroppen kände av skillnaden och kunde inte hantera klubborna lika bra. Det gjorde att svingen blev helt okontrollerbar… och då börjar hjärnan kopplas in.

I förrgår checkade jag av med gamla järnen och skillnaden var markant. Dubbelcheckade med ännu äldre järn som har betydligt tyngre skaft. Vi pratar bollträff här och inte riktning eller skruv. Problemet med de nya är alltså att all form av att bara ta en klubba och svinga på förbytts till att försöka styra klubban till att ens mäkta med att träffa bollen.
Saker som att få till alla vinklar/viktöverföring i svingen eller komma in/utifrån blir då sekundära.
Det är liksom ointressant när man mer oroar sig för en socket och en säkerställd/styrd träff ger 20-30m kortare slag.

Egon

Så någon typ av att fungera hyggligt för det mesta är målet.

Ja det kan man säga.

Egon

Lite mixtrande har ordnats.
För mig Dg S300 suger, korta järn hårda långa flexar, ja vevar på mer med längre järn vs korta. Samtidigt standard Dg wedge skaft är inte fel.
Har softsteppat Dg S300 2x pw-J7 för vettig feel typ swinga soft lay back…
Övergången till j6-j5 med xp s300 blev bättre rent feel mässigt.

Test på range och lite mer tyngd/framskjuten balans ger bättre kontroll på träffen.
Inget hejdundrande så jag tog en hel rond med gamla klubbor för att checka.

Det känns annorlunda men blir inte märkbart bättre. Det mesta kan nog härledas till svingen och då blir frågan om det enbart är gubbens fel eller om de nya klubborna skapat något som satt sig.

För att förstå problematiken så måste man ha bakgrunden. Klubbor av alla olika slag/specar kan slås högt o lågt. Det är när man måste kämpa för rätt pos. och sekvens som det blir för svårt oavsett materialet.

Att gubben har en massa svingfel är inte något man behöver diskutera. Så är det … men det har funkat i över 20 år med samma sketna sving.

Ett ex. som belyser problemet är min lobwedge. Har haft den i 5 år och aldrig riktigt kunna chippa skönt med den. Bunkerslag och pitch är guld.
In med en ny och chip funkar skitbra, pitch sådär och bunker … not!
Den fick timmar på range/övningsgreen/bunker och 5 ronder innan jag bytte tillbaka.
Nu är jag bra i bunker, har tappat lite på pitch och kan fortfarande inte chippa med den.

Så… nu skiter jag lite i det.
Kommer ta en del range-sessioner själv och ev. checka av på något sätt.

Egon

Dax att acceptera kroppens förmåga och utgå från det och ej svunna tiders förmåga?
Ivfsh kämpa på.

Vid senaste straff exercise på rangen mättes det.
J7 vs j6 swingspeed skillnad ca 4mph, på pappret lite väl mycket dock på bana helt ok.
J5 swingspeed ca 89-90mph bollfarten ca 118mph(,f5)
J4 1/4 längre skaft vs J5 bollfart ca 122-123mph( zu85)
T5 swingspeed ca 95,mph.
Drivers swingspeed 95-99mph smash 1,4-1,49…katastrofalt illa. Får jobba mer på AoA+

Done that….
Gårdagens range-session koncentrerades på att rotera/få bak främre höften före träff. Det gav bra träff men samma låga draw.
När det komb. med en främre axel som ”går” mer upp ist.f runt så kom höjden och längden.

Not: Det är oerhört svårt att ha 2 svingtankar i huvudet samtidigt men när det funkar… så funkar det.

Lite senare tog jag fram gamla backhand-svingen och insåg att den nästan tog 2 tankar till 1. En lätt draw (för att jag kommer inifrån) kunde justeras med öppen stans. (Risken är att det jag kallar öppet är mer square än den stans jag vanligtvis tar).

Under allt det här slogs 3 olika j8:or.
Från början så funkade tungt/soft men efter lite slag så slogs lätt/styvt tom. lite bättre.

Jag tickade in i fitting-boxarna på tendenserna med olika vikt/flex. Gott så.

Egon

Funderar på att gå ned i flex och undrar hur klurigt det är att byta skaft på järnklubborna om jag tänkt behålla samma skaftmodell och skaftlängder, går det att göra bra på egen hand?

Har tyvärr ingen koll på hur skaft rent generellt levereras, brukar de vara kapade och redo för installation i tippen så att jag i princip bara behöver matcha längden mot befintliga skaft?

I mitt fall gäller det skaft från KBS.

Våra klubbmakare här på forumet kan ge en mycket (för mycket?) ingående beskrivning gällande frekvenser, balans, känsla, viktning, soft- och hardstepping, etc, etc…medan jag tänkte ge en enkel förklaring :wink:

Ja, det går bra att göra på egen hand men om man aldrig gjort det tidigare så kan det “kosta” nån ferrul, grepp och ev nåt skaft (om man mäter fel).
Det man behöver är värme (värmepistol, gasbrännare eller liknande), måttband, metallsåg (kapskiva, rörkapare), sandpapper samt något att rengöra hoseln med invändigt, epoxylim (hight impact), ferruler och nya grepp.
Vill man vara riktigt noga så bör man även ha en digital våg som kan mäta 1-1000g samt olika vikter att montera i skaftet.

Om du vill ha det helt perfekt - lämna jobbet till en duktig klubbmakare.

Skaft finns i två typer:

• De som är koniska i tippen - taper tip där varje skaft beställs för ett visst klubbhuvud (dvs olika skaft för j5 och j8). Dessa skaft har en tip-diameter på 0.355 tum och man kapar det bara i övre delen så att de får rätt längd.
  • De som är parallella i tippen (och ganska långt upp på skaftet). Denna typ av skaft så kapar man själv enligt tillverkarens trimmningstabeller så att man får önskad flex. De skaften har 0.370 tum diameter och kapas alltså i tippen till korrekt flex, och i butten (efter klubbhuvudet är monterat) till rätt längd.

Så gott som alla set från kända tillverkare har taper-tip skaft, medan märken som riktar sig mot klubbmakare brukar vara .370 parallell.
I mina nya Takomo så är hosel diametern .370 , medan mina Mizuno och mina Wilson har .355

Det går alltså att fixa på egen hand genom att läsa på lite, men jag rekommenderar att man första gången tittar på när någon annan byter ett skaft.

Lycka till!

-Edit–
Glömde nämna det som gäller vid allt byggande: “Mät två gånger, kapa en gång” :wink:

1 gillning

Jag adderar lite till ovan.
Det finns instruktioner för hur man gör på youtube.

Det viktiga är inte att göra som de gör med alla deras olika medel utan det handlar om att göra det enkelt.

Du kan köpa allt på Nordica golf. Inte det billigaste men det enklaste i SE.
Grepptejp är viktigt. Vanlig dubbelhäftande tejp funkar bara undantagsvis.

Lim köper du det som passar dig. Budget biltema funkar till järn. 24 timmars för golfklubbor är jobbigt men bäst.

En viktig liten grej är att bli av med det lim som trycks ut mellan hosel och ferrul. Jag köper universal-wipes på biltema. En wipe/klubba.

Rörkap modell rörmokare är enklast.
Lättast är att montera skaft i huvud, låta torka och sen kapa i greppändan.
Grepp med grepptejp och sen lacknafta på för att kunna justera greppet under en lite längre tid. ”Grip solvent” blir dyrt i längden.

Nåt mer?
Ja, köp taper om det passar dina huvud.
Finns det original-ferruler med en liten kant som går ner i hoseln så är det guld värt. Då kan du lätt Köpa/blanda i glas bed för att fylla glappet bättre. Utan dessa ferruler… så blir det krångligt med .355 i .370 hosel.

Parallell (en längd som du behöver kapa olika i båd ändar) är att be om problem första gången.

Egon

1 gillning