Kaffetråden

J&N Dark knight “växer”, såhär efter ett tiotal koppar. Riktigt bra är den. Eftersmaken är utmärkt

1 gillning

Då fick man känna sig som Karelin igår, även om han bar upp sitt kylskåp 8 trappor vilket är lite mer impande än att bära hem sin DeLonghi från affärn under ena armen och ett dormypaket under den andra…

Makalös manick den där, kokade min första “skarpa” kopp kaffe nu nyss. Det blir gott kaffe men ganska lankigt. Sätter den sig? Fabriksinställningen på malningen, högre temp och vred på ganska högt på ratten frampå…

Var ju många här som har en, har ni några favvoinställningar? Kollade lite videos och sånt, har ni sånt filter i vattentanken? Uppsalavattnet är kommunalavhärdat…

Jag har inget kalkfilter i tanken.
Du bör ställa in temp och vattenhårdhet. RTFM, helt enkelt.
Sedan prova dig fram till hur “stark” blandning du skall ha (stora ratten mitt fram). Jag har min på cirka kl 14. Det tar ett par koppar innan en ändrad inställning når fram.
Malningsgraden har jag på ett snäpp finare än std, tror jag.

Sedan ger ju olika bönor ganska olika “lankighet”…

Vi har egen djupborrad brunn. Ett vattenprov togs i höstas, någon filter firma ville kränga vattenfilter.
Finns inget behov av filter visade provet. Bra värden rakt av. Precis som för ca 20 år sedan.
Inställning

Kanske ska nämna att jag använder en skvätt 40%grädde till kaffet.
Bulk kaffet i hushållet är denna.

Enda nackdelen är att det är lite jobbet-känsla över att bara ställa dit kopp och trycka på knapp…

Det ordnar sig när du slutar jobba. :wink:

2 gillningar

Missade vid min R av TFM att man skulle ställa in vattenhårdhet. skall åtgärdas. (Undrar vad maskinen gör baserat på den inställningen?)

Har nog att göra med antal koppar mellan avkalkning. Kan kanske ha nån annan påverkan också.

La Bomba! Bättre än Dark knight.

Tack för tipset beställde hem ett par paket för test.

Brukar dricka Lungo hoppas det lirar fint :slight_smile:

Det gör det. Drack en Lungo alldeles nyss.

1 gillning

Varfrån?

Kaffe.se verkade ha bäst pris. Enkel utcheckning också.

1 gillning

Beställt, ska bli spännande att se skillnaden mot Willys-lavazza.
Fick nånting halvbra av sonen först, liten påse, vredet på delongin på klockan två för lagom lungo. köpte sen på willtýs, där får man vrida på till max för att det inte skall bli lankigt.

Vääldigt enkel utcheck, inget bankid, handlarns risk.

La Bomba är ganska lik Lavazza espresso Barista intenso. Mycket kraftig, men inte syrlig.
Dark knight har annat stuk, inte fullt lika kraftfull smak men mer nyanserad och definitivt syrligare.

1 gillning

Har testat La Bomba flera gånger och tycker inte den når upp till samma nivå som Dark Knight.
Men alla har olika smak.

1 gillning

Ska ge den mörke riddaren fler chanser.

1 gillning

Lavazza är en favorit här med och köps ju relativt bra pris på willys.

J&N Dark Knight samt Passalacqua Idis Redibis, på väg norrut.

Gillas! Kan bli fler av den. :hot_beverage: