Du och jag Alfred, du och jag.
Vet inte hur många vinprovningar jag varit på där de förklarat vad jag borde känna smaken av.
Allt jag känner är gott eller inte gott, ibland till och med godare
Det räcker väldigt långt och är egentligen det enda som betyder något
![]()
Det bästa kaffet jag haft var J&N Sumatra Gayo som även serverades på Nobelfesten 2 år i rad.
Tyvärr fick J&N problem med kvaliten på kaffet så dom slutade sälja det.
Efter lite test av deras andra sorter så är det just Dark Knight som gäller just nu.
Jo jag vet, men när andra sitter och himlar med ögonen och talar om olika smaker och jag verkligen försöker…
Men som du sade, men ett gott vin är ett gott vin.
Jag har ju tyvärr även egenskapen att gå och läsa etiketter på bolagets ölsorter och plocka ner i korgen för att det är kul att bjuda folk på förmodat goda ölar.
Själv dricker jag helst vin… Ölen kan stå länge i kylen (om det inte är alkoholfritt…)
Skämt åsido, kaffemaskin ”från böna till espresso” är grymt. Dricker nästan aldrig bryggkaffe längre.
Hookis har en ”handjagare”, separat kvarn och rattar och visare som värsta Professor Balthazar, men så blir det också grymt bra.
föll för grupptrycket ![]()
Köper ni espressobönor typ på nätet storpack billigare?
Personligen köper jag 1kg paket Lavazza på Willys men dricker väl inte tillräckligt mycket för att motivera att leta runt.
Personer med väl utvecklat doft och smaksinne är några man ibland avundas.
Jag är benägen att hålla med flera av skribenterna ovan. Vin kan vara gott eller inte gott. Har försökt att prova vin seriöst utan större framsteg. När vinet kostar kring 150:- och uppåt då brukar det vara gott. Har druckit Chateau Mouton Rotchild och kunde nog inte säga att det var godare eller smakade på annat sätt än ett 150kr vin
Kaffe är lurigt, det får inte vara för svagt eller starkt, gillar inte Espresso. Givetvis känner jag att olika fabrikat smakar olika men kan inte säga att något är mycket godare än något annat. Det är Bryggkaffe som gäller hos oss till vardags. Arvid Nordqvist Gran Dia är det jag väljer om jag är tvungen att välja en sorts kaffe.
När vi har främmande brukar vi plocka fram en sån där kapselmaskin, Tassimo så att gästerna har lite olika sorter att välja på.
Vanligt kaffe hemmavid - Arvid Nordkvist Festivita. Efter rolig undersökning på tidigare arbetsplats.
Nåt Arvid NordKvist hemma också. Classic mellanrost tror jag. Tantens ”en skopa extra” smakar inte lika bra som mitt ”sådär, det räcker”.
Egon
Jag fick en sån här när jag fyllde Sage Kaffemaskin SDC450 | Bagaren och Kocken
Mycket gott kaffe (kör Zoega mörkrost), inte tillstymmelse till beskt som det ibland kan bli med liiite mörkare kaffe.
Den har en riktigt fiffig funktion, den brygger även en enstaka kopp. Man häller i vatten för en kopp, ställer koppen under filtret och sedan kommer det kaffe.
F-n vet hur det fungerar eftersom filtret normalt sett inte släpper igenom kaffet om inte termosen står där.
Då är “J&N Dark knight” provsmakad. Resultat: Stor skillnad mot mitt standardkaffe “Lavazza Espresso Barista Intenso”.
Jfr Lavazza-kaffet:
- Lavazza har en aning sötma i smaken och en klart mörkrostad och mycket fyllig ton med en påtaglig eftersmak. Inte så beskt, skulle jag säga.
- J&N är lite beskare, kanske(?) lite “ljusare” i rostningen och med en mycket trevlig och lång eftersmak. J&N påminner lite grand om Zoegas House Espresso, kanske?
Jag gillar båda och kanske får skaffa fler J&N senare, för att kunna växla ibland.
Får min bryggare efter helgen, då skall det provas.
Min favorit just nu till Espresson är denna:
Du kommer ha en rad olika bönor och varianter att upptäcka, samt omfamna eller rata.
Vattenkvalit’e hur mycket påverkar det kaffe smaken? Te har man känt stor skillnad på.
Det påverkar. Mamma var uppvuxen med Gevalia i Småland och det var i det närmsta odrickbart i Skåne. Det satt hårt inne men hon fick byta till Zoegas.