Tänkte vi kunde ha en kaffetråd. Fick en sån där extra god kopp nu så jag blev lite inspirerad. Så vad dricker ni för kaffe i olika delar av livet?
Hemma blir det mest bara nescafe eftersom hustrun inte dricker och barnen nu är utflugna. Det blir rätt mycket bara ett koffeininskjutande. Och nescafe ger mig en känsla av ostmacka och kaffe i skogen eller på en kobbe. Vi har en vanlig bryggare också för då folk kommer på besök.
På krogen, på ett fik eller hos nån kompis tar jag gärna nån avancerad variant som deras snordyra kaffemaskiner kan spotta ifrån sig. Skall jag sitta länge, typ sitta och författa nåt på ett fik kan det bli en latte, men det är sällsynt. Irish Coffee gillar jag men det blir typ en om året. Nu var det nog ett par år sen.
På jobbet har vi en automat som spottar ifrån sig fullt drickbart vanligt kaffe och espresso. Minns med en rysning den motorolja som 90-talets automater på Stora Telecombolaget spottade ifrån sig…
alltid nån sockerbit i kaffet. I början av kaffedrickarkarriären var det tre.
Dök upp nåt kaffe med det märkliga namnet Johan&Nyström i idagtråden. Då jag zoomar ser det ut att vara espresso.
Jag dricker gärna espresso på jobbet, både espresso och lungo. Sonen är nörd på det där. Men för mej är kaffe nåt jag vill ha fort. Och har dessutom inte jättemycket plats kvar i köket.
Hur får man enkelt espressokaffe hemma med god smak, utan en massa bängliga maskiner? Maskin kan vara ok om den är liten, priset spelar mindre roll.
Jag har den här. Den rymmer ca halvkilot kaffebönor så bara att starta upp och tillverka en kopp espresso. Tar 2-3 minuter
Gå bara inte på bluffen att köpa Nespresso vars maskin visserligen är billig men kapslarna är svindyra.
Har de nån med bara en pip? Allt med mjölk ock liknande intresserar mig inte, och det är bara jag som dricker, den äkta hälften has skafferiet fullt av teblaskingredienser. Liten bänkytsupptagning är plus.
Om det är ångpipen längst till vänster du menar så har nog alla bryggare en sådan.
Jag använder den inte.
Tid från “kallstart” till färdig espresso: 1 minut 37 sekunder. Kaffet är detsamma som @StoraNorrland beställt. Inte det billigaste kanske men klart bäst av de som finns på marknaden just nu.
En sån mackapär är ju i och för sig lite en möbel, men bilden ovan illustrerar vad jag eftersöker, kanske 1 dec smalare. Slulle passa perfekt bredvid philipsbryggaren(som jag har för gäster och längre arbetspass då myspys eller koffein är grejen)
En liten fråga från en icke kaffedrickare. Är det stor skillnad på typ vanligt Löfbergs Lila och t.ex Bold Statement från dessa Johan&Nyström?
Eller om man går mer utanför boxen och köper Strawbery Fields, smakar det fortfarande “kaffe” eller blir det helt annan smak?
Jag funderar på om jag skulle beställa 2 paket till pappa i julklapp men han brukar inte vara så öppen för nya saker så jag antar att Bold Statement och Fika är dom mest lämpliga sorterna isåfall.
Det är mycket stor skillnad på kaffe och kaffe. Tag tex Zoega, där har man Mollbergs, Skåne, BlueJava, … och de smakar lite olika allihop.
Om sedan skillnaden är den man vill ha och uppskattar, ligger ju i kaffedrickarens gom.
De sorter du nämner har jag inte någon koll på.
EDIT: Läser jag om de olika smakerna så håller jag med om att dina två val är “närmast” det man kan kalla normalt kaffe. Jag tror dock inte att Strawberry är smaksatt utan det handlar om bönor och behandling som gör kaffet lite bärigare/sötare. Att kaffet har “sötma” behöver inte alls vara dumt, många Espressorostningar har lite sötma (det är alltså inte så att de är söta) i smakprofilen.