Fler som köper via Kaffe.se eller finns andra bra leverantörer?
Fan va kaffe du dricker jag har inte tömt maskinen på mitt gamla för att testa la bomba än ![]()
![]()
Tömde ju inte hela halvkilot La Bomba, bara det som ryms i maskinen. Kanske två-tre hekto.
Fem-sex koppar per dag plus lite besökande som skall ha…det drar iväg.
Blir resten av La Bomba efter denna omgång Passalacqua.
Jag försöka vidga mitt kaffegillande. Den där Passalacqua är väldigt bra. Mer syra än La Bomba.
Jag har 3d-printat en extra stor behållare till min kaffemaskin så jag inte behöver fylla på bönor typ dagligen. Så det tar en stund att ta slut på ett paket ![]()
Gillar även Passalacqua Black Vulcan.
La Bomba igen då.
Betyg: Den där Passalacqua-varianten är definitivt bättre än La Bomba.
Jag är en jävligt tråkig kaffeperson. Det ska vara espresso, eller kaffe med mjölk till den nivån att det är kartongfärg…
Två ytterligheter. Vad hände med allt där mellan?
Exakt!
Det är just espressobönor det här.
Nu är det “Dark Knight” i maskinen. Tycker nog att den smaken växer på mig lite grand.
Det kan vara så att Passalacqua Idis Redibis är bästa “träff” för min gom, men Svarte riddaren är inte alls dum. La Bomba och min gamla vanliga Lavazza får ta en paus.
Kör du flera påsar parallellt?
Ja. Jag laddar med det jag får lust med, när det blir tomt i magasinet. Är inne i en period av att prova lite nya sorter, istf Lavazza (kraftigaste espresso) som jag kört med länge. Blir ju lite enahanda och småtråkigt om man inte “knuffar på sin bubbla” lite då och då, och inte bara vad gäller kaffe.
Har hittat två, som nog är bättre. Den där Passalacqua IdisRedibis är riktigt bra. Kan vara så att Svarte Riddaren växer på mig också.
Är väl lite ny i det här med inte färdigmalt. Står sig bönorna oavsett öppnad/oöppnad påse?
Man klämmer påsen så håller de skapligt bra.
Det gör den, definitivt. Det har tagit två påsar att ställa in min egen smak, men Svarte Riddaren är riktigt bra.
Får tacka @KonsultTT för tipset.
Öppnat tomba la bomba, Godare än Lavazzan men inte SÅ mycket godare.
Testa även Passalacqua Idis Redibis. Då får du syditaliensk kraft men med lite inslag av finess (som i stort sett saknas i La Bomba).
När ni nördar ner er i vilken bana som är favorit, eller typ kan man med fördel prova samma bönor, med olika inställningar på kvarnen (om sådan används) och olika tillredning metoder! Kan utlova intressanta upplevelser. Mocca, espressomaskin, drop bryggning samt French press med “korrekt” grovlek på granulatet ger stor variation på samma bana!