Har det fungerat felfritt i 70 år är det nog dina ögon det är fel på. Går inte att utföra på ett bättre sätt. Det går säkert att göra på andra sätt som är lika bra, men inget bättre.
I övr.
De som vet de vet… ibland behöver det bara sättas på pränt för att det ska kännas bättre.
Hade jag inte varit en obotlig golfnörd så hade jag inte utsatt mig för att kommentera på detta forum.
Som sagt, de som vet de vet att Dum-Egon egentligen är en ganska snäll liten retsticka som är tolerant mot de (den) med mindre social kompetens.
nu är det väll endast err introduktionskort på klubb som gäller på alla klubbar i Sverige sen dom ledamoter som får det gällr väll endast i sitt eget disyrikt? så var det när jag hade det, men när jag hade SGA kort så gällde det hela svedala men fick ringa ett par dagar innan till klubb/GK för att kunna boka fritt
Knepigt tycker jag inte att det är. Om det sen nyttjas som det är tänkt, är en annan sak.
Ang. Intr.kort till golfklubben:
Företagsledare gör studiebesök och sitter i samverkansgrupper. Styrelsemedlemmar behöver se hur andra gör och vad är bättre än en visit på en annan golfklubb.
Däri ligger syftet och att man inte kan sortera bort det från ”förmånen” är beklämmande. Om sen det nyttjas så eller utnyttjas kan naturligtvis lägga saken i en annan säger, men ändå.
Att dra avundsjuke-kortet är ju det enda som gäller, tydligen.
Jag kommer avsätta 4dagar med förlorad arbetsinkomst och ett otal kvällar med utbildning för min ”förmån”.
Jag kommer troligen få lite ersättning men inte i närheten av vad det kostar mig. Tur att man är intresserad… annars hade man nog inte stått ut med ”hatet”.
Det knepiga är att min erfarenhet säger att de som utnyttjar kortet flitigast inte alltid är de som lägger ner tid och själ i styrelsearbetet.
Sen är ju grejen att det är nördar som vi forumiter som vet om att det här kortet öht existerar. Om kreti och pleti i klubben fick reda på att ledamot X kan lira golf “gratis” för ett värde av 50 000 spänn (eller mer) om året tro jag det skulle glunkas lite om ledamot X:s arbetsinsatser…
Och igen, om kortet används som det ska. Det vill säga man besöker och snackar med folk på klubben och tar med sig erfarenheter hem och för vidare dessa. Fine, för mig.
Men min erfarenhet är att kortet oftast används till en gratisrunda. Och vad lär man sig av den?
-Jo hej övriga i styrelsen. Jag var på Lubbe GK i onsdags. De hade snabba greener. Då vet ni! Och förresten, kaffet kostade 18 spänn i kiosken.
Detta är ju fullt rimligt, men varför ska andra anläggningar finansiera denna fringis? Fullt rimligt att de besöker andra anläggningar i utbildningssyfte, men då efter att ha frågat snällt eller mot faktura till klubben.
Å andra sidan är klubbarna med i ett förbund som skall verka för golfens framtid, de små klubbarna behöver stöd och hjälp och styrelserna i de mindre klubbarna behöver motivation för att fortsätta att bedriva en verksamhet.
En liten klubb har inte råd att ge styrelsemedlemmarna någon form av ersättning, det måste komma från förbundshåll.
Med tanke på vad lite klubbarna får tillbaka för den orimliga summan som åker in i förbundets svarta hål, i huvudsak ett uselt IT system och en lång kravlista känns det rimligt att de små klubbarna antingen får sänkt avgift eller får tillbaka något annat som kan driva golfen i en positiv riktning (t.ex. introduktionskort för att motivera styrelsens medlemmar)
Ett robin-hood system för golfklubbar skulle kunna vara på sin plats.
Små klubbar med snåla medlemmar får sänka sin kravbild på sin verksamhet. Är väl inte svårare än så? Ta bort klubbhus och andra dyra saker om ni inte går runt. Låt gräset växa och ta bort alla bunkrar som kostar pengar.
Förstår inte varför satsande klubbar skall betala för att klubbar utan ambition från sina medlemmar skall betala inte bara för sin egna satsning utan även för andras haveri.
Snåla och snåla… De enda som egentligen är snåla är de som är medlemmar i klubbar som har kö för att bli medlem. Där skulle man kunna höja medlemsavgiften med ganska mycket för att sålla agnarna från vetet. T ex då Halmstad.
Rätt medlemspris = ingen kö. Allt enligt principen tillgång och efterfrågan. Men det skiter man i eftersom man sitter på insidan som medlemmar och inte vill betala mer än de gör nu. Lite på samma sätt som de som sitter på billiga hyresrätter i Stockholms innerstad. De är inte så sugna på marknadshyror heller.
Kommer man upp i tillräckligt hög avgift kan man sätta greenfee på 20 tusen och skapa en fantastisk tillgänglighet för medlemmarna vilket leder till en ännu högre betalningsvilja för medlemskap.
Men ja, det finns ju en överhängande risk att små klubbar inte kan ta en medlemsavgift som de går runt på. För få medlemmar = för dyrt. Ska man bry sig om det? Inte? Det beror väl på om man klarar av att tänka på andra än sig själv eller inte.
Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt, menar du att klubbar som mår bra ekonomiskt och har kö, skall börja bråka med sina medlemmar för att andra klubbar inte mår bra ekonomiskt?
Jag är inte riktigt redo att gå in i en politisk diskussion kring marknadsekonomi vs planekonomi, men det är ju det vi börjar närma oss.
Nej, bättre att förbundet bantar sin orimligt dyra verksamhet. Om små klubbar inte bär sig är det rimligt att de läggs ned så att klubbar som blir kvar kan stärkas.
I Halmstadområdet fick Holms GK och Skogaby en injektion när Bäckavattnets GK lades ned. Så bör det fungera snarare än att framgångsrika verksamheter ska hålla andra under armarna.
Vill man ha “rätt” medlemsavgift kan ju klubben anordna auktion på medlemsavgiften inför nästa år.
T ex de 850 medlemmar (eller spelare som vill bli medlem) som bjuder högst får bli medlemmar nästa år till det pris den 850:e medlemmen bjöd.
Lite trist dock om alla bjuder en krona…
Det kan man absolut göra, problemet blir väl att medlemmar kan tröttna och skriver upp sig på “säkrare” klubbar. Det är ju en del av en fri marknad att hitta en modell och prisjusteringar som beaktar risken att köparna sviker.
Men jag har svårt att förstå hur detta är relaterat till introduktionskort och hur andra klubbar skall betala arvode för klubben som inte har råd att justera avgifterna för att betala ut arvode till sin styrelse mm.
Introduktionskort för distriktet delas även ut till vinnaren av respektive klass i DM i Stockholm. Vet inte hur det görs i övriga distrikt men lite kul grej tycker jag.