Nästa år har jag förmånen att få använda klubbens tilldelade introduktionskort, gäller från 2025-04-01 till 2026-03-31. Lite lön för mödan med slitet i styrelsen.
Någon av er andra som har/har haft sådant kort ?
Noterar att en del klubbar inte är med i detta samarbete, oftast premiumklubbar, t.ex. Bro Hof, Ullna, Visby är inte med.
I regelverket står bl.a. Kortinnehavaren ska göra en föranmälan till klubben innan besöket.
Vad innebär det, går det inte att boka i GIT som vanligt?
Är i startgroparna för planering av åtminstone tre veckor med spel där kortet utnyttjas.
Vår 2025 eller tidig vår 2026: Södra Sverige, Falsterbonäset + kanske mot Alberts hemtrakter.
Sommar 2025: Mälardalen.
Tidig vår 2026 eller vår 2025 Värstkusten. Halmstadsområdet har man ju inte besökt.
Kanske en höstsväng nästa år också när banorna i hemmaområdet stängt för säsongen.
Varje golfklubb/golfbolag (nedan “klubb”) ansluten till Svenska Golfförbundet (SGF), erbjuds årligen att registrera två introduktionskort att användas i tjänste- och studiesyfte. Introduktionskortens är giltiga från 1 april till 30 mars nästkommande år.
Jag har ett introduktionskort (i egenskap av tävlingskommittéledamot i Sörmlands golfdistriktförbund) sedan några år tillbaka, men som bara gäller i Sörmland. Spel en gång per bana/år. Man/jag ska kontakta klubben dagen innan och kolla/stämma av att det går bra att spela den valda dagen.
Utöver (eller kanske före det) har du en hel del andra som tilldelas kort för att de utför vissa tjänster åt SGF.
Sen har greenkeapers sitt eget SGA-kort med samma funktion.
Mycket bra grej. Och grattis till att ha blivit tilldelad ett kort! Om Ljunghusen är en av de klubbar som ingår är det bara att hojta till ifall du vill ha spelsällskap i form av en hälsing i exil.
Det är ett bra sätt att “belöna” ideellt arbete. Finklubbarna arvoderar sina styrelser och bl.a. därför anser de inte att det är meningsfullt att vara med i detta samarbete.
Jag såg att alla tre klubbarna på “näset” är med och då jag aldrig spelat där blir det troligen en sväng dit under kommande kortperiod.
Vår klubb har ett roterande schema. I år var jag och en annan person de nya i styrelsen, alla övriga hade haft kortet minst en gång. Jag förlorade lottningen rörande denna säsong men får det nästkommande säsong istället.2025-2026
Du bokar som vanligt. Därefter brukar det räcka med ett telefonsamtal eller mail till kansliet, gärna ett par dagar i förväg. Tänk bara på att förmånen inte är självklar, men frågar man ödmjukt om man kan få utnyttja sitt I-kort är det aldrig några problem.
Med risk för att vara Tråkmåns eller Bror Duktig noterar jag följande ur texten om kortet:
“Syftet med SGDFs introduktionskort är att öka erfarenhetsutbytet mellan klubbar, att lära av varandra och att stimulera ideellt arbete på klubbarna och i distriktet.”
Undrar hur mycket man lär av varandra och hur många erfarenheter som utbyts… Att det stimulerar ideellt arbete är nog dock full möjligt.
Om man har ett kort och utnyttjar det jävligt mycket. Säg att man lirar 200 rundor gratis på ett år. Med en snittgreenfee på 400 kr. Ska man skatta för de 80 000 kronor man fått i förmån då?