Introduktionskort

Det kan man absolut vara. Men frågan är om det ändå är skattepliktigt? Till och med den lump jag säljer på Tradera är ju det om jag kommer över en viss totalsumma.

1 gillning

Lite klurigt, förmånsbeskattning är väl kopplat till en anställning?
En nåntingannatskatt är i så fall mer troligt.

Verkar som att man kan få 999 kr i skattefri ersättning om man är förtroendevald.

1 gillning

Jag anar att det finns en viss avundssjuka ang. introduktionskort.
Som styrelsemedlem med högre grad av tjänstgöring eller som anställd av klubben så brukar ju medlemsdelen vara avgiftsfri.
En förmån, men också en förutsättning… i mitt tycke.
Introduktionskort blir då grädden på moset.

Mitt kort har en annan dignitet. Det delas ut av SGF i rent utbildningssyfte. Det jag gör åt SGF kräver en större erfarenhet av olika banor och jag måste medge att jag upplever och tänker annorlunda när jag spelar en ny bana, numera.

Idag, på Halmstad Norra, var slopen väl tilltagen avs min 4boll. För mig var den helt ok men för min 30hcp medspelare var den rent av lite för enkel.
Visst slår slopen lite olika men att ha dubbelslag på alla hål utom 1 var inte fair. Jag fick (turligt nog) 1 slag mer trots att längden är normal. Fördelningen av längd var dock ganska blasé och därmed var det inget hål som direkt gav en ”walk in the park” känsla.

Egon

Jag anar att det finns en viss avundssjuka ang. introduktionskort.

Välkommen till sverige där man bara blir avundsjuk på förmånerna men aldrig på arbetet bakom.

Really? Långa ettan, korta trean, lång-långa femman, kort-korta sexan, långa åttan, lång-långa nian, korta elvan, långa tolvan (kort i medvinden idag), långa 14, kort-korta 15 och korta 17 (och halvkorta 18 där jag idag hade 90 meter kvar från högersidan, punchade in bollen lågt, men lite lång och gick därifrån med dagens suraste bogey efter en usel treputt). Och så 189 meter par 3 på sjuan …

Jag känner ingen avundsjuka. Och det kort du har känns mer vettigt än de där som styrelsemedlemmar får.

Att det trots allt är en fin gest från klubben till den dom går det är ju tveklöst. Men nog är det rimligt att undra vad klubben man gästar kan dra för eventuella fördelar.

Jag har personligen två ggr erbjudits introduktionskort, men tvingats tacka nej pga mitt yrke/arbetsplats.

1 gillning

Jag får skylla lite på känsla (över fakta) och att jag hade en oerhört kort drive-dag.

Jag tycker att 340-360m par 4 är helt ok. 380-400 också men det bör varvas med 300m hål också.

Idag var känslan att det var motvind på de flesta hål. Drive eller spoon/t5 hade kvittat.
Slopen ger och tar. Vissa hål är enkla trots sin längd och andra är svåra trots sin kortare längd.

Jag klagar inte men i Småland har vi en bana som har 8 par4 som mäter 340-360m lätt fade från tee. Att 2 övr. Par4 är runt 300m ger inte variation nog. Banan är en sänkarbana för vilda bogeyspelare och en trist 4tim. Promenad för alla andra.

Jag säger inte att norra är i den kat. men det kanske förklarar vad jag menar.
Banan (norra) är absolut varierande på andra sätt.

Edit/
Med normal puttning hade jag, trots dåligt tee-spel, scorat runt hcp.

Egon

I vår klubb betalar styrelsemedlemmar full medlemsavgift, därför är denna lilla möjlighet till liten ersättning via introduktionskortet synnerligen viktig. Vår ordförande kliver av ordförandeskapet, det kommer inte vara lätt för valberedningen att hitta en ny ordförande.

Som jag tidigare noterat, den traditionella svenska idrottsrörelsen som i mångt och mycket byggde på ideellt arbete är på utdöende.

Jag förutsätter att alla medlemmar i ideella föreningar betalar medlemsavgift.

I golfsammanhang har man ju ofta både en förening och ett aktiebolag. Aktiebolaget kan knappast ses som något ideellt.

Det är nog där jag mest beklagar vara äpple som fallit långt från träd.

Iofs, men jag tänkte att du ju skrev klubb.

I vardagliga sammanhang pratar man ju ofta om golfklubben vare sig det egentligen är föreningen eller aktiebolaget man avser.

Det blir än rörigare när golfförbundets rekommendation för stadgar implementeras. Då kommer det oftast att vara golfklubb, aktiebolag samt koncern.

Den konstruktionen handlar mest om att lyfta moms. Det är fortfarande en föreningsverksamhet. A1orna är en annan sak, men de är ju inte fasligt många och har sällan mer än symboliska kommitteer.

Jo, det är ju kanske den främsta anledningen.
Dock ställs det ju betydligt högra krav på hur ett aktiebolag sköts sett från myndighetshåll jämfört med en förening utan tillhörande aktiebolag.

En golfklubb klarar sig tyvärr inte utan ideellt arbete. Det är så implementerat att man har anpassst utgifterna efter det.

Ideellt arbete skapar både samhörighet samt någon form av gnällsjuka. När det sistnämnda tar överhanden så blir det knepigt.

Introduktionskort är en liten väl bevarad hemlighet på klubbarna. Det är kanske en bråkdel av medlemmarna som vet att det finns tillgängligt i föreningen. Då den stora massan inte kan hantera att någon får något ”gratis” så är det förståligt. Vi härinne skiljer naturligtvis oss från den stora massan.

Egon

1 gillning

Har nu gått igenom vilka klubbar som är med och vilka som inte är med i introduktionskortssamarbetet.

Följande klubbar är inte med:

Arlanda Stad
Barsebäck
Bro Hof
Ekerum
Elisefarm
Frösåker
Grindslanten
Haninge
Kristianstad
Kungliga Drottningholm
Lanna lodge
Links Golf Öland
Mauritzberg
Norderöns Golfklubb
Sand
Tönnersjö
Ullna
Vassunda
Visby
Wiredaholm

Det som överraskar är Grindslanten respektive Norderön, detta är ju synnerligen enkla anläggningar med låg greenfee. Det är nog tveksamt att de som har introduktionskort skulle komma på tanken att besöka dessa banor.

Tönnersjö var med förra året.

Egon

… och Kristianstad.