Intelligens bland djur och människor

Tror de flesta håller med medans utförandet lyssna när det gäller män är starkt begränsat.
Att bara lyssna ser ut att vara mer förbehållet kvinnor, lägg till att aktivt lyssna så är män inte ens med på plan.
( Egna erfarenheter).
Att lyssna medans man funderar på vad man ska säga när den andre har babblat klart är inte att lyssna.
När den andre har babblat klar så går det oftast att ställa en fråga om det som babblats oavsätt om det är intressant eller ej, typ menar ni…( aptåkigt). Detta bör ge 2 saker, babblaren blir välvilligt inställd i fråga till den som “lyssnat” samt faktiskt lyssnaren kanske fått med sig något väsentligt av det babblaren raspar upp…
Lägger vi till lite kroppspråk i lyssnandet så blir det än mer intressant…

Att basera en slutsats utgående från en humoristisk film är ju lite förskoleaktigt.
Din egna erfarenhet var lumpen en dag respektive 10 månader på förskola, det känns som en viss obalans i din egen kunskapsbas.

Jag skulle nog tro att:

Först göra lumpen, därefter jobba inom förskolan och sedan jobba inom äldrevården gör att det finns goda förutsättningar för full vuxenpoäng.

2 gillningar

Du såg smileyn va?

Jodå, men du hade ett påstående i meningen ovanför.

Jag blev vuxen i lumpen.
Det har inget med grabbar att göra eller att hantera vapen eller köra lastbil (som jag främst fick göra) utan det handlar om att behöva ta ett ansvar.

De som inte kunde det och/eller göra som de blev tillsagda… fick åka hem.

Det handlade inte om att vilja utan att förstå allvaret. På kvällarna var det grabbigt värre men på dagarna fick vi åtm. se ut och agera som om vi var män.

Egon

1 gillning

Glöm inte att man lärde sig samarbeta och arbeta som en grupp. Handlade inte enbart om att ta kommando, det var bara en grej man behövde göra, speciellt i början, för at jobba in rutiner. Men sen beror det givetvis på vilket kompani och vilken grupp man tillhörde.

1 gillning

Nja. Den hörde till hela inlägget faktiskt.

Seriöst så är jag så jävla fumlig så det hade varit livsfarligt att ha mig i närheten av vapen. Både för mig och andra. Lite som Morsgrisen i Någonstans i Sverige.

Som VTP:are på dagis lärde man sig också en hel del om ansvar och grupparbete.

Har ingen aning om vad som är bäst. Men det är väl individuellt kan man ana.

1 gillning

Vi hade en mesig kort liten tjej i lumpen som lyckades med bedriften att skjuta två vådaskott under patron ur (till den gräns att rutinen gjordes om, med allas input, för hela platonen). Hon marscherade så att huvdet åkte upp och ner 20 cm (såg alltså ganska roligt ut). Gjorde lumpen för “det fanns många killar där”.
När hon var färdig var hon en benhård pbv-förare/skyttt som växt 20cm mentalt.

Dagens latteungdom med helikopterföräldrar hade verkligen behövt lumpen.

Så, dagens boomerkommentar.

1 gillning

Min svägerska fick lära sig plocka isär en Kalasjnikov på lektion på högstadiet

Och de hade granatkastning på gymnastiken.

Men en lärare fick en granat i huvudet och efter det körde man tennisbollar.

Några år senare var Litauen fritt och då upphörde sånt här.

Ja men dom har inte militärtjänst numera menar du?

… och vi hade också kast med handgranat i skolan men det var en gul liten boll lagom tung som man vevade iväg… va va det toppspinn sa, 100 meter? :wink:

2 gillningar

Notera @Vattenmannen, för mig får du gärna vara pacifist och inte göra lumpen, men att inte se att det även finns ljusa sidor med utbildningen är att gå blind genom livet. Dessutom kunde du blivit sjukvårdare och varit kvar med kamraterna.

1 gillning

Hade en annan upplevelse av lumpen, bortkastad tid för man kunde gjort något annat.
60-båt, lite spaning längs kusten, checka oljor,remmar,ljud,pannan,fixa lite mat, putsa och hålla efter båten. Hissa flaggan. Vid hemmakaj var det jag och ett befäl som var på båten, oftast bara jag. Rätt skönt.
Ute till havs 6? 8? i båten. Styra båten 3* babord osv.
Att behöva trängas i ett soppigt tält de få gånger det hände var öken, helt klart skönare med egen brits/säng på båten, jämn värme, om inte pannan lade av…kök för matlagning…

1 gillning

Jo. Militärtjänst har dom. Men inga vapenövningar på högstadiet.

1 gillning

Du hade fan inte velat ha mig som sjukvårdare.

Jag säger inte att det inte finns ljusa sidor för jag vet inte. Men jag litar på dem som haft det förstås

Däremot vet jag att mina 10 månader var guld värda för mig. Fick dessutom läsa psykologi.

Tror jag pratar för alla som gjort lumpen att man vill inte göra om det men man vill inte ha det ogjort heller.

Nu lämnar vi lumpenspåret om det är ok, annars delar jag tråden igen :+1:

2 gillningar

Åter till ämnet IQ - YouTube

https://www.reddit.com/r/gifs/comments/15k82ws/good_boy_saves_a_small_boy/

Ganska smart om det inte var tillfällighet.

Jaså? Jag har hört att de snarare ska vara några av de mer intelligent hundraserna. Enligt denna sida så har den en “nästan skrämmande intelligens” Afghanhund | Svenska Kennelklubben

edit. Pucktvåa

1 gillning

Vem är smartast i Sverige ?

En kandidat:

Vi har väl typ Europas smartaste eller något liknande (minns ej exakt) i vårt land. Video där Mauri träffar honom (och ovan nämnda Björn Liljeqvist) finns här: Äter som Sveriges smartaste person under en dag - YouTube