Att kunna tänka utanför boxen är nog ett tecken på hög intelligens. Att förändra och förbättra sitt och andras arbete oavsett vad man jobbar inom. Att ha viljan att göra det. Lite som en jazzmusiker som slänger in lite extra noter enl stefans exempel.
Fast man bör inte få högre iq för att man vill.
IQ är i alla fall ett rejält laddat begrepp. Man kommer inte ifrån att de som höjt medelåldern till ofattbara nivåer, som gjort barnadödlighet allt ovanligare, som minskat svälten och som gett människor en ofattbar standard inte är människor med normalbegåvning. Och tankar på betyg i skolan och rättvis lönesättning där skarpt tänkande belönas faller i god jord hos de flesta.
Vilka faller det INTE i smaken? Naturligtvis de som har fötts i ofördelaktiga habitat, där ens förmågor inte kan utvecklas. Men också i den mindre men mycket mer potenta gruppen de riktigt gynnade. Där mödrar hellre skulle dö än att se sina medelmåttor till ungar sorteras in i de manuella arbetsuppgifter och den standard de ur nåt sånt här perspektiv skulle förtjäna.
Det var riktigt bra i Sverige, låt oss säga ur ett meritokratiskt perspektiv, ungefär runt 90 då jag klarat av studierna och på allvar kom ut i arbetslivet. Om man nu tänker sig att IQ skulle vara riktigt jävla potent och värdefullt.
Sen kan man - jag - se alla möjliga om och men med ett sånt här resonemang. Förstås.
Klurigt då erfarenheter byggs upp med åldern
Ingen av oss som lägger timmar och åter timmar på att spela golf på medioker nivå har rätt att kalla dig intelligent. Några har möjligtvis getingens IQ, men de flesta är flugor.
IQ idag torde vara att i det enorma informationsflödet filtrera ut det som är väsentligt och sant.
Troligen har jag inget som backar upp mitt påstående. Ni som har hög IQ kommer nog därför att filtrera bort detta påstående.
Tveksam, mer tidigare/andra erfarenheter som jämkas in i något nytt.
Typ om du varit inlåst i ett mörkt rum hela ditt liv utan stimuli utifrån och kommer ut efter 20år så blir det svårt med tänka överhuvudtaget, (,ett teoretiskt exempel som ibland dyker upp)
Som jag minns det så var det överhängande de som gick ut grundskolan med bättre betyg som gjorde telegrafprovet vs tuffa rökrutehänget/meka med moppe/ bra på idrott kass på annat.
Hamnade som maskinist på 60-båt efter telegrafprovet.
… och dom tuffa grabbarna som ville lyfta så mycket vikt som möjligt hamnade som kanonfoder i en PBV
Jag blev signalspanare på S1 i Enköping. Åkte hem efter en dag och sökte vapenfri. Gjorde 10 månader på daghem/fritidshem.
Det märks.
Har de problem att ta sig ut genom ett öppet fönster?
Kul observation genom åren. Dom dummaste personerna som lyckas bra på IQ test vill gärna skryta med det och dom smartaste människorna nämner det inte ens.
Känner t.ex Danmarks smartaste person (IQ) lite ytligt och han är väldigt reserverad med sånt snack. Däremot har han lite sociala syndrom precis som man kan förvänta sig.
Efter en föreläsning/genomgång så köptes denna bok, ni bör väll känna författaren.
Blev rätt bra på speed läsning.
Det där är lite svårare.
IQ är inte det jag tänker på när det handlar om att vara intelligent eller smart.
Jag stöter dagligen på människor som har spetskompetens och därför tror att de är den smartaste personen i rummet även när det gäller allt annat. Dessa kan inte hålla tyst och de säljer sina lögner genom att prata sönder allt motstånd.
Det kan nog tolkas som lydnad när man är intelligent nog till att inte ta en strid som man inte tjänar på att vinna.
Jag brukar zooma ut och sen ta det i enrum med de andra som hört samma lögn.
Vi (jag räknar mig själv dit) som är socialt intelligenta nog till att se dessa lögner för vad de är och håller tyst, gör naturligtvis andra en björntjänst. Ibland brister det och då jag varit just där, och senare själv fått ta smällen, så har man lärt sig att allt har ett pris.
Nu var det tillfället (ovan) den bästa fight jag tagit i hela mitt liv. Jag förstod inte det då men efteråt så klarnade det snabbt. Det satte prägel på resten av livet och att kunna hålla huvudet högt är mycket värt. Det tog heller inte lång tid innan alla andra förstod vem som ”vann”.
Sorry för OT
Egon
Skulle påstå det är allt annat än OT. Förmågan att kommunicera effektivt inkl lyssna är en ytterst potent förmåga, vid sidan av ren förmåga att lösa svåra problem i sitt eget huvud.
Och jag har nöjet att, genom en ytterst intelligent god vän lära känna ett par andra typ matte och fysikolympiad. Skulle säga att de var ytterst försiktiga i att anse sig kunna saker de inte hade kompetens inom. Den typ du beskriver har jag stött på förstås. Skulle säga lite blandad hybris och hävdelsebehov.
Vad märks?
Du blev lite barnslig
Nånting säger mig att man blir vuxnare av att jobba med superduktiga förskolelärare och barnskötare än att hänga i tält med kaptener och fänrikar.
”Repmånad - eller hur man gör pojkar av män”