Har jag med empiri under sommaren kommit fram till att getingar är betydligt mer begåvade än flugor. Skulle tippa typ 10 högre i IQ. En geting kan man kommunicera med. Och den beter sig smartare, t.ex. vid fönsteröppning.
De som sitter och ser skräckslagna ut då en geting kommer och liksom väntar på att den ska flyga iväg irriterar mig. Härma en fågelvinge med handen i getingens närhet, regelbundet , den flyger iväg. Har aldrig blivit stucken så.
Däremot har jag gjort en Melker. Fick ca 20 stick innan jag sprang ifrån dom. Men det var inte så farligt. De sticker korrektivt i de lägena, inte ferdinandstick som då de blir personligt hotade.
Finns IQ 100 måste rimligtvis IQ 50 också finnas. Tegmark gav i sitt sommarprogram definitionen på intelligens förmågan att kunna uppmå mål. Och en getings förmåga att komma från ett fönster ut i friska luften är betydligt större än den hos en fluga.
Afghanhundar är tydligen de mest korkade hundarna.
Hur man mäter IQ är väl egentligen oväsentligt utan det viktiga är väl vad man kan tillskriva resultatet!?
Jag tycker mig se att just IQ slår väldigt fel på toppskalan. Högt IQ borgar inte för att folk anses vara intelligenta i praktisk bemärkelse. Tvärtom så verkar de med högt IQ vara dummare än höns i många lägen.
Så… är det fel på hur det mäts elker läser vi in för mycket i mätvärdet?
Vet inte var diskussionen kom ifrån riktigt (så ursäkta mig om det va länkat något) men IQ mäter väl i princip problemlösning. Att med nya förtutsättningar hitta en given lösning. Sen kan man till en viss gräns lära sig göra IQ-test också, det gäller att man inte hittar alternativa lösningar som skaparen inte tänkt sig.
Det har inte alltid fördelar, t.ex när man fick 10:a på IQ-testet på mönstringen så fick man ju göra telegrafistprovet som jag fick 8:a på och då ville dom man skulle sitta som telegrafist i en låda i tio månader. Som väl var hade jag blivit varnad för det så blev GB hos eldledarna istället
För att hoppa vidare på egon lite, så kan man väl tänka sig att IQ mäter en slags teoretisk intelligens. “Fötterna på jorden” mäter den inte alls. Det har inte med förhandling att göra och så vidare. MAn kan skaffa sig mycket praktisk “intelligens” genom sitt yrke vilket gör at man kan lösa problem som uppstår på arbetsplatsen exempelvis (välja annat material, modifiera maskiner etc). Detta är mer än mäster-intelligens som man får av erfarenhet och av att åka på nitar i 30 år.
Mycket intressant. För jag anser att Afhan är kanske den smartaste. Pudel är definitivt där uppe och även BC. Om vi nu kan enas om att IQ är problemlösning.
Har ägt alla raserna i familjen och vi har även haft Schäfer och Groenendael som förmodligen hamnar högt upp.
Dummaste rasen alla kategorier förmodligen Boxer. Men dom är jävligt charmiga. Kanske stämmer på människor ocskå?
En liten anekdot eller två om Afhanhund:
En gång om året skulle Linda som hon hette bevisa för farsan att det var hon som bestämde i familjen, nästan på givet klockslag. Då klättrade hon upp på en hög stege vi hade längs ena sidan på huset så farsan fick klättra upp, hämta ner henne och trycka ner henne och visa att det va han som bestämde, sen va det lugnt ett år till utan incident.
Hon öppnade återkommande en dörr och tog våra skor och skulle tugga på. Då ställde farsan ett glas vatten ovanför dörrkanten så hon skulle bli rädd för att öppna dörren efter det. Hon gick inte på det.
Afghan är rätt lik en katt, for better or worse =)
PS. Afghan är en riktig racer, precis som en greyhound. Mäktigt att se dom sprinta med sin långa päls DS
Sa inget om hur lydiga dom är. Jag sa att Afghanen rankar högt om vi utgår från att IQ är problemlösning.
Gällande lydnad har jag inget direkt att anmärka. Förutom kanske att BC och pudel som är i topp båda ibland “fryser” och inte förstår vad du säger. Pudlarna har sina pudelryck dessutom (fnatt, springa runt som idioter osv) som gör att dom är okontrollerbara i det läget. Det bekymret har inte Schäfer på samma vis så … vilken som är lydigast? Under bästa förutsättningar eller sämsta?
Jag vill minnas att man normaliserar IQ tester map storbritannien på ett eller annat sätt.
Personligen har jag väldigt lätt för IQ-tester. Det är inte för att jag är smart, jag har träffat många vad jag skulle kalla smartare människor än mig som har svårt för IQ-tester. Men då jag jobbar och haft passion för matematiska mönster sen innan puberteten blir IQ-tester något närmast löjligt.
För mig borde IQ vara något som visar på hur man kan tänka/lösa problem man inte stött på tidigare. Men idag har vi iq-tester som i alldra högsta grad kan tränas in.
För mig är det konstigt att jag som kan lite enkel matte och mönster kan manövrera ut duktiga musiker i ett IQ-test när vi egentligen testar samma sak.
Kanske för att dom anlitar såna som mig för att utveckla IQ-tester.