Intelligens bland djur och människor

Off topic:
Den enda skarpa handgranat jag någonsin kastat var på ett övningsområde som sen blev Kåbo golfbanas första hål.

När jag va liten och familjen hade fredagsmys gick vår Afgan Linda fram och tllbaka förbi tv-soffan i lugnt tempo och stack ner nosen i chipsskålen kvickt och snabbt ur igen med en ostbåge och gick vidare igen som att inget hänt så hon inte skulle få skäll. Underhållande och ganska lurigt. :slight_smile:

1 gillning

You never double dip.

2 gillningar

Svårt att särskilja tankeverksamhet mot ryggradsreflexer vad gäller djur.
Sociala djur tillskrivs högre intelligens än de i vissa fall förtjänar.
Kan man ”tvinga” ett djur att utföra en uppgift och på så sätt kalla det intelligent?
Jag tror inte det.
Det är i flesta fall bara att spela på instinkter.
När djur uppvisar omotiverat beteende är det en annan sak. Men de är rätt få. Högre primater, delfiner och en del bläckfiskar gör det. Men inte generellt skulle jag säga.

OT

Det heter ostkrok.

Det är naturligtvis svårt att lägga in saker i fack och sen vara helt överens om vad det innebär att hamna/sortera in det i det facket.

För mig är intelligens mest en förmåga att värdera input och dra slutsatser av det.
Egentligen lite som de där bilderna som finns med i tester.
Grejen är dock att när man hittat nyckeln så är det så lätt att alla kan. Om man då kan förkovra sig i ämnet och lära sig nycklarna, så får man en hög score utan att för den skull vara särskilt logisk eller OTB smart.

Jag vill egentligen inte ta det här ex. men känner att jag måste för att få fram min poäng.
Jag är kunnig inom vissa områden och när jag förklarar för en gammal skolkamrat så fattar han både koncept och specifika detaljers sammanhang utan minsta problem. Han är nog den mest praktiskt intelligenta människa jag känner.
När jag (eller någon annan) förklarar saker, så faller ofta logik och koncept bort hos mottagaren. Dessa personer är inte intelligenta enl. mig.
Jag, landar ungefär 50/50 i ovan fack… inte smart men inte helt dum i huet heller.

Lite filosofi:
Det är smart att förstå vikten av en utbildning och se till att man får den. Det är likaså smart att läsa böcker, facktidningar och att förkovra sig. Det visar inte på intelligens om man inte kan värdera och påföra det man läst/lärt sig på ett bra/logiskt sätt.

Egon

Man behöver inte vara smart för att inse att ni använder överhängande bryggteknik för att vara smart.
Skulle ni läsa något som går att koppla ihop till något som ni kan,/känner till så kommer ni lättare minnas det och bli “smartare”. Typ är man inne i tänket så är det lättare att koppla det till något man redan kan/känner till, hjärnan kommer ihåg lättare mao.
Något nytt som läsas och ej underhålls faller snabbt bort alt behöver läras från basic om mer eller mindre något nytt.

Det är upp till förmedlaren att förklara så att mottagaren förstår det som förmedlas. Lite basic ändå svårt.

Eftersom ovan citering och svar möjligen är ett bevis på nämnda non intelligence, läskunnighet och/eller förmågan att greppa ämnet samt vad texten syftar till… så undrar jag vad jag ska svara!?

Jag förstår att det är PK att skylla på sändaren … men det är fanimej inte ett dugg rätt.

Det enda jag menade, vilket borde vara självklart, är att alla inte har ”intelligensen” att kunna hantera och följa ett resonemang. Samtidigt la jag in noteringen att jag finner mig själv på båda sidor av stängslet i frågan. Dvs. 50/50 eller varken dum eller smart (eller båda?) jämfört med min skolkamrat som aldrig faller på målsnöret.

Fråga:
Är det klart vad jag menade eller ska vi prata stängsel och målsnöre nu?
Isf. menade jag el och ett rosa. :pensive:

Egon

Fortfarande sändaren , vissa klarar av att läsa av grupper/,personer och anpassa resonemanget ur en vinkling som mottages och förstås. Mottagare som läser sändaren som " mallig/ överlägsen" tappar intresset långt innan sändaren är klar.
Typ kass kommunikation.
Och ja det är inge vidare att vara sändare då sändaren får skiten oavsett.

Rekommenderas

Visst, men återigen så var det inte DET mitt ex. syftade till.
Skillnad på personer, i det här fallet mottagare, är förmåga att relatera till egna erfarenheter och en intelligens för att påföra dessa och således kunna hantera det Outside sin egen box.

Jag vet att jag enligt ”PK” blir en dålig sändare eftersom det jag förmedlar inte vill/kan tas emot av mottagaren. Jag köper inte det… folk är dumma och vill inte höra på/förstå det någon annan säger.
Jag ör fö. likadan i vissa situationer (främst hemma) så jag förstår att/varför det är som det är.

Egon

Om vi spinner vidare på lumpen á la Vattenmannen så kommer jag ihåg ett födelsedagskalas när kidsen var små. 8 ungar i åldern 4-9 … kusiner, släkt i släkt.
Det tog en stund av tystnad innan det upp för oss vad det var som var annorlunda. Jag gick ut i köket och där satt … typ min svägerskas svägerska… med alla barnen som ljus. Hon var/är dagisfröken och som förälder så tycker man det finns det en viss hjältegloria över dessa makalösa personer som bara lyckas med det man själv kämpar med vareviga dag.

Egon

Vid en undersökning visade det sig att 97% av befolkningen anser sig smartare än genomsnittet.
3% förstod inte frågan.

1 gillning

Efter att kikat på Bollkalles youtube snutt så börjades det fundera, bryggkopplingen kopplar på, kända memoreringar får näring…
crystalized iq vs fluid iq

Äldre lär sig långsammare nya saker, peaken i fluid iq var väldigt tidigt i åren( 25 år)samt faller otroligt snabbt. Typ har man inte lärt sig mycket nytt när man var yngre så blir det slitigare senare i livet.
Crystallized iq, typ gamal kunskap håller länge innan den bitvis dippar.
Mycket nytt på tid, kommer självklart att tänka på Vickers tankemodell.
Korttidsminne vs långtidsminne, fluid vs crystalized…? fel, rätt?
Undrar om man får mer kopplingar i hjärnan när man är liten och tecknar,leker med lego, mechano vs sparkar boll…

Har inte googlat…
Men stämmer det att hundar som lägger huvudet på sne’ när man pratar med dem är smartare?

Forskare har tydligen kommit fram till att hundar som är mer språkbegåvade har större tendens att lägga huvudet på sne. Sen kan man ju fråga sig hur man vet om en hund är språkbegåvad ?

Vita rockars makt?
Utgår från att de vet vad de utfört med avgränsningar osv, någon annan forskargrupp har fått samma resultat.

Om de skulle vara smarta skulle de inte skälla så förbannat. Fast visst, det är deras posha mattor som inte tänker längre än näsan räcker och vägrar uppfostra hundjävlarna.

Kom mitt medlemskort. 30-årsjubileum nästa år.