Idrottsutövares oförmåga att åstadkomma något vettigt efter karriären

Det här ju haken många gånger: Man har en kanonidé som man tror många efterfrågar och startar därefter ett företag för att förverkliga idén.
Sedan kommer den tråkiga biten: Trots att det är en kanonidé så vill “marknaden” bara betala typ 100 spänn för att - i det här fallet - få en cykelguide, vilket innebär att man måst få 10.000 att köpa tjänsten för att ens komma upp till en miljon i omsättning.
Var ska dessa 10.000 komma ifrån i lilla Järvsö ?
Hur ska du ens få lönsamhet i detta ?

1 gillning

Just det där. Att folk tycker det är en kul/bra grej är inte ett tillräckligt argument. Det behöver kopplas till en egen uppoffring i form av pengar eller arbete. Först då finns någon bärkraft att tala om.

Nej jag menade att jag tycker att dom borde ha det. Utan att det snarare låter som något kommunen borde erbjuda folk om kommunen är rädd om sin mark.

Rita golfbanor.

Du tror att de drar igång det för invånarna i Järvsö?
Är även skidbackarna och hotellen/stugorna för invånarna?
Djurparken?
Jag tror i min enfald att de riktar sig mot turister, dvs de som INTE bor i lilla Järvsö.
Misstänker att det är så i Åre med. Man bygger inte ut backarna för de boende i Äre…

1 gillning

Givetvis är det för “turisterna” men kommer det komma typ 15000 betalande cykelguideköpande personer per år?
Är det rimligt att tro att det finns ett sådant intresse?
Hur många turister per år som cyklar kommer det överhuvudtaget?

1 gillning

Till Järvsö (och även Idre, Åre och andra ställen) ganska många. De utökar säsongen genom att satsa på cykling.
Jag vet att både Järvsö och Idra satsar stort på cyklister (Bra backar, uthyrning, etc)

Aha. Då inställer sig frågan om varför det inte funkar med guidegrejen?
Kanske cyklister inte vill ha nån jämrans guide med sig?
Kanske skulle man sälja guidebok istället? Då slipper man personalkostnaden, som nog är hög. Men guidebok är ju old school, kan man sälja nån nätgrej istället (eller ej)?
Kanske kommer inte guidesaker alls funka, för ingen efterfrågar sådana?

Där har du nog pudelns kärna. Många vill bara åka i backen (eller inte… :-D) och har inte lust att lägga den summan för familjen när man är där.
Dvs, underlaget är alldeles för litet.
Hur många, mer än jag, brukar passa på att ta en lektion för att putsa tekniken lite när man är på skidresa?

Alla känner väl till det vid det här laget men ännu ett exempel på trådstarten

1 gillning

Fn att ingen kunde förutspå att mellanchefstennisen skulle vara en fluga som skulle krascha när folk inte kunde ”jobba hemma”.

3 gillningar

Padelhallarnas kris beror nog mest på att det var så jävla lätt o billigt att bygga själva hallen.

Ta över nån lagerlokal. In med en billig matta.

Fattiga omklädningsrum och enkel repa.

Såväl Kreti som Plenty kunde bygga hall.

Men även skit kostar att driva. Och överetableringen var gränslös.

Fina hallar verkar må bäst.

Padelsportens uppgång och fall (oavsett om det nu är ett tot. fall eller ej) berodde nog mest på sportens behov av egna lokaler. Det var nytt o hippt med tennis-liknande squash. Speciella lokaler/hallar/banor ökade nog på intresset bland de som alltid ska hoppa på något nytt.
Obs! Padel som ett spel/en sport är det inget fel på, enl. mig.

I en normal sporthall modell 70-80-tal går det spela fotboll, handboll, tennis, badminton, basket och innebandy. Det är de jag kommer på, på rak arm. Padel behöver sina egna lokaler vilket naturligtvis gör dem väldigt känsliga för variationer i intresset. Speciellt när det ska ge ränta på insatta pengar i rörelsen. Egentligen är det nog mest glädjekalkyler avs. beläggning som gjort att det blivit en överetablering, men ändå.

Egon

I de flesta rackethallar går det rätt bra att knö in eller två padelburar om man bara vill. Takhöjden räcker till.

Tror snarare att det var just för enkelt att smälla upp hallar i gamla stora lagerlokaler. Folk hade inga direkta krav under pandemin och året efter.

Överetableringen blev enorm.

De som gillar spelet på riktigt håller fortfarande på. Den har väl funnit sin plats på sidan av mer etablerade idrotter som squash och badminton.

Jag skulle säga att padel är ett slags racketsportens innebandy. Man behöver inte vara så jävla bra för att det ska vara roligt och de flesta som spelar gör det på motionsnivå.

1 gillning

Skillnaden är väl att det i vanliga hallar går utmärkt att byta från Badminton på förmiddagen och sedan spela tennis på eftermiddagen, och på kvällen kan man spela handboll eller basket i samma hall.

En padelhall är just en padelhall och är inte lika mångsidig.

2 gillningar

Det går egentligen inte att byta från tennis till badminton eftersom sporterna kräver olika golv.

Och ändå har jag tränat tennis och badminton i samma hall i min ungdom.
Nu var väl det golvet egentligen inte anpassat för tennis men det gick alldeles utmärkt att spela tennis där ändå.

2 gillningar

För en som spelar regelbunden tennis funkar det. Annars blir det för snabbt.

Du borde bli politiker.
Du fattar inte poängen med att en hall kan bokas av ett större klientel pga. dess beskaffenhet dvs. exakt det jag påvisade i mitt inlägg. Sen märker du ord, flyttar över fokus och påstår något så .. korkat, rent ut sagt.

Vi fattar att du inte fattar alls. Det är bra så.

Egon

2 gillningar