Jag är en fågelvän, men det här klickbaitet fick mig faktiskt att le lite
“Skata exploderade - Stoppade all fågeltrafik”
Skator exploderar inte.
Skata blev elledare är nog mer korrekt rubrik. Sedan var det nog inte fågeltrafiken som stoppades, där tror jag du läste/skrev fel.
Freudiansk felskrivning
Tågeltrafiken!
29 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Vikttråden
Idag kan man nog kalla sig pensionär på riktigt, första utbetalningen av allmänna pensionen.
… funderar jag lite över företagsekonomi.
Säg att man köper ett bolag för 10 miljoner. Efter allt… så blir det 1mille på sista raden/år. 10% … det är ju bättre än att ha sina 10mille på banken.
Tesla har skulder på rekordlåga 5,7ish Biljoner. De gör ”faktiskt” numera vinst med ca. 13 Miljoner. … hur går detta ihop?
Enl. mitt enkla sätt att se det är Tesla som företag helt rubbat. Värt noll… eller?
Egon
This guy is good!
Knappast noll, men inte heller är det värt p/e på 176 (i går). Jag säger som Marten: Kursen skall ned, en hel del. Vanliga biltillverkare (Ford, Toyota, BMW, …) har p/e < 10. Ferrari har p/e runt 50 men tjänar rätt bra med stålar: Vinst på 1.5 GEUR på en omsättning strax under 7 GEUR.
Ja kursen på Tesla skulle kunna gå ner 90% utan att värderingen på något sätt skulle vara märklig.
Problemet med Tesla-aktien är att den har blivit nån slags meme-aktie som folk köper utan att tänka efter. Den lever sitt eget liv och kan i det korta perspektivet dra åt vilket håll som helst. Därav ingen hävstång…
Har googlat och det där stämmer inte. Tesla har skulder på 48 miljarder dollar men även tillgångar på 122 miljarder dollar. Vinsten för 2024 var 7,13 miljarder dollar.
Jämförelsevis har Toyota skulder på 186 miljarder dollar, VAG på 185 miljarder dollar, Mercedes 109 miljarder, BMW 96 miljarder…
Jag tror Tesla ligger hyfsat bra till i det stora hela. Men det räcker ju inte för att försvara dagens värdering på långa vägar.
Vinsten 2024: Typ 7 GUSD på omsättning 98 GUSD. Dvs 7%-ish. Då behöver man spurta nåt gröndjävulskt inom ett par år, om man skall motivera p/e-talet. Q1 -25 är knappast en inledning på en spurt.
Skulderna är ju i princip ointressant att titta på separat, hur ser soliditeten ut?
Precis. Jämfört med värderingen är det ju ingenting. Men som bolag så verkar det ändå gå helt ok. Om man bortser från värderingen…
Tesla har väl gått med hyfsad vinst ganska länge nu? Det är inget rent förhoppningsbolag på det sättet. Men som sagt, värderingen är löjeväckande. Därav att jag spekulerar ganska hårt på nedgång.
Ofta får jag känslan att folk frågar sig “Tror jag på bolaget?” Är då svaret då “ja” så köper man aktien utan att riktigt räkna på vad den aktuella värderingen innebär.
inga schweizernötar
har du hittat bra inköp
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Vikttråden
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Vikttråden
Vilket tal!