Hur många torvuppslag har du legat i?

Ehh, va? Inga kortslående som tar torvor? Och ni duffar aldrig?

Nej, det har ju gjorts klart tidigare i tråden. Vi är för dåliga.

Jag har sätt mängder med spelare som slår “kort” som gjort tydliga avtryck på fw…

Jag tror blint på vad andra säger om mitt golfspel. Och jag har förstått att vi bogeygolfare aldrig råkar ut för andras torv-uppslag eftersom vi inte slår så långt.
Och eftersom det inte blir några nya i vår slag-zon så måste det innebära att vi inte gör några heller. För gjorde vi några skulle det ju finnas uppslag även där vi hamnar med våra korta slag.

Men, ni kanske slår flera slag på ett golfhål?

Nej!

Torv-uppslag drabbar endast bra spelare. Det är solklart.

Lite märkligt ändå, för jag definierar mig inte som en bra spelare, även om jag har lägre hcp än många. Det konstigaste är att jag har varit sämre än jag är idag, och jag har från dag 1 haft samma syn på frågan:

• Märkligt att man blir (kan bli) “straffad” om man ligger mitt på FW?

Där finns inte många torvuppslag.

Det är en fråga om kunskap och mindset.
Om man vet att torvor inte kommer/kan lagas perfekt hela tiden och att det inte/aut. är lathet eller oaktsamhet som styr…. Så gäller det att räkna med att detta scenario är fullt möjligt och kanske t.o.m. sannolikt.

Att kalla det otur eller tur (om man slipper hamna i dem) är sen en fråga för om man är en person som har ett ”halvtomt” eller ”halvfullt” glas.

Straff i ordets rätta bemärkelse innebär inom golf att man får plikt eller blir diskvalificerad… ett svårt läge är inte ett straff.

Egon

Tomato, tumäjtu lite grann, som jag ser det.

Och det är ju precis det som för mig kanske är det kritiska, att någon inte har//inte kan/har gjort dåligt skall ge mig en nackdel. På en del av banan som inte bör anses som ett hinder, där man såklart inte kan anta att läget är det bästa.
En pluggad boll på fairway får lyftas, rengöras och droppas.
En boll som ligger i samma nivå som en pluggad boll, dvs under den brutna ytan får INTE flyttas.

Om jag skulle kunna slå en J5 mot en green, men måste säkerställa någon typ av säker transport framåt med en J9, ja då tappar jag ett slag potentiellt. Kallar man inte det för “straff”, ja då definierar man det olika

På par4 som är 360+ meter, om man inte får på en riktigt bra drive. Bara en aning motvind så håller man ofta i en j5 för andraslaget. Alt par4 där utslaget blir riskabelt om man slår D, och där man väljer 3w istället för D.
På hemmaklubben har vi fyra par4 som uppfyller kriterierna.

Det är klart att man kan göra … men poängen från min sida var att om man har vetskapen om hur läget kan bli på fw. så kan man förbereda sig och ha ett mindset där man inte ”gräver ner sig” (:wink:) om det råkar hända.

Att kalla det otur är helt fine eftersom det lutar åt att slumpen styr men att kalla det straff är något destruktivt och visar på förnekelse.

Ex. Om 1/5 slag är perfekt utfört så kan man inte slå sig själv i skallen i förnekelse över det sannolika utfallet på de övr. 4.

Egon

Såklart, mindset är bra att ha på plats, liksom gräs och en slät fairway. Otur, straff, det är lite strunt samma om bollen ligger i en torva ändå. Och idag får du ta en pluggad boll på fairway, lyfta, rengöra och droppa. Men på en plats där bollen ligger i samma nivå, under markytan, och man inte ens skapat läget själv, där får man inte göra ett skvatt, där ska man stå sitt kast för att ha träffat fairway.

Men en pluggad boll kan ju ligga 2 dm ner i marken. Då är den i praktiken omöjlig att slå på. En boll i “en torva” kan man 99 ggr av 100 slå framåt med hyfsat resultat.

Vill man vinkla din åsikt lite kan du ju också tycka att det är otur att hamna mask bakom träd, du ligger ju på fairway. Och det är otur att ingen kapat grenarna. Eller kanske slöhet och slarv.

2dm ner i marken, det kan jag GARANTERA att du aldrig sett…

Men nä, så kan man inte resonera alls. För läget, (underlaget) är trots trädet inte sämre för det. Börja inte blanda in saker som inte är. Sen kan man diskutera bandesign hur mkt som helst om man tycker att ett sånt läge skulle vara “fel”.

Jag hävdar att om man ligger på fairway, som är den prioriterade delen av spelfältet, då ska man inte drabbas/straffas eller behöva ha oturen att få ett DÅLIGT läge pga omständigheter som beror på någon annan.
Men om man nu ändå får detta, tycker JAG att man BORDE få lättnad genom att flytta bollen till en ny plats som håller den standard under vilken man kan förvänta sig av fairway.
Samma sak bör gälla om man av en händelse skulle hamna PÅ själva torvan.

Jag tycker fortfarande att man ska spela bollen som den ligger.

Det är klart att du inte kan garantera det. Pluggar sig bollen i lera kan den lugnt ligga 2 dm ner.

Det vore intressant att få ta del av hur du får upp den bollen ur marken igen.
Någon centimeter ner har jag väl varit med om vid riktigt blött/lerigt underlag men djupare än så har jag aldrig sett.
Jag kan dock tänka mig att 2 dm vore möjligt om det är typ “byggarbetsplats-lera” som underlag, fast då tror jag inte den fairwayen är öppen att spela på.

1 gillning

Nu menade jag iofs inte bara pluggad på fairway. Men eftersom reglerna för pluggad boll gäller hela spelfältet måste det ju vara så även på fairway. Därför är det inte orättvist och ett straff att drabbas av pluggad boll.

Så du skiljer inte på det prioriterade spelfältet mot ruff, skog eller var man nu kan hamna?

Det gör iallafall jag, ganska mycket också…

Det handlar väl inte om vad jag skiljer på?

Det är reglerna som är skrivna så. Man får droppa för pluggad boll överallt, det betyder även fairway.

Man får inte droppa för uppslagen torv någonstans (förutom på green), det inkluderar fairway.