Det beror på hur medlemsstocken ser ut på respektive bana. På min nuvarande hemmabana där det övervägande är pensionärer och höghandikappare finns det inte många torvuppslag att hamna i. På min nya hemmabana där det övervägande är låghandikappare (både medlem och gäst) som spelar är risken mycket större att hamna i ett torvuppslag.
På min hemmaklubb är det ganska många torvhål på fw. Det beror såklart på vilka som spelar men också på underlaget och att det varit blötare än normalt samt troligen på att många slarvar med att lägga tillbaka torvan.
Att hamna i en fet grop där ngn dragit en jättetorva med PW är inte kul.
Intressant tråd ur ett statistiskt perspektiv. Om alla som läser tråden bokför hur många gånger man hamnat i ett torvuppslag så kan man se hur ofta detta händer.
För egen del skulle jag gissa på någon enstaka gång per säsong.
Gissningsvis oftare än en gång per tio rundor. Ibland händer det ju dessutom mer än en gång under en runda. Inte något som direkt är viktigt mht statistisk påverkan på score. Snarare handlar det om att ifrågasätta varför andras påverkan på banan skall få påverka mitt läge.
Märklig inställning. Banan ska inte klippas slarvigt. Bunkerkrattor ska egentligen vara utanför bunkern, men banarbetarna är för lata för att gå av sina maskiner när de ska klippa och en tappad handduk tar man bort och återplacerar bollen. Utomhussport har ju inget med slarv att göra.
Om bollen ligger på handduken eller annat tillverkat flyttbart föremål ska bollen droppas. Regel 15.2a
FIG. #1 15.2A: EN BOLL RUBBAS NÄR ETT FLYTTBART TILLVERKAT FÖREMÅL TAS BORT (UTOM NÄR EN BOLL ÄR I ELLER PÅ DET TILLVERKADE FÖREMÅLET)
FIG. #2 15.2A: EN BOLL I ELLER PÅ ETT FLYTTBART TILLVERKAT FÖREMÅL
På de två klubbar som jag är medlem i (3 st 18 håls banor), har det p.g.a diverse omständigheter varit lägesförbättring på finklippt del av banan (fairway eller lägre) hela säsongen…så om man hamnat i ett torvuppslag så har man i så fall förträngt det!
Torvhål är inte slarv pss som klippning etc.
Det blir torvhål vid normalt spel. Ibland finns ingen torva att lägga tillbaka. Även om man lägger tillbaka torvan så är det ju lite so-so med just det området. Dessutom är det till skada för banan om man hackar i hål (där det kanske börjat växa gräs) eller på tillbakalagd torva som inte ännu växt fast.
Fast nu är det inte otur vi pratar om, att det är otur med en slarvigt ställd bag eller en handduk eller kratta, det får man inte lättnad för generellt sett. Står en bag slarvigt ställd får man väl påtala det INNAN man slår?
Ett torvuppslag på fairway, det är inte relaterat till otur, snarare till slarv eller att det inte går att laga. Och Stora norrland hade en bra synpunkt, att slå från ett uppslag som “läker” är ju inte direkt positivt antar jag?