Hur många torvuppslag har du legat i?

Fattar inte ens hur det kan vara något att diskutera. Självklart bör det vara fri lättnad om man, på fairway, hamnar i en uppslagen torva. Det är lika givet som att det hela tiden borde varit okej att putta med flaggan i hål. Idag är det självklart, men det tog lite tid innan golfen nådde dit bara.

4 gillningar

På min bana har vi problem med fåglar som lyfter på återlagda torvor och sen pickar efter insekter i hålen. Då jag oftast spelar tidigt på morgonen kan det hända stt man får lägga tillbaka ett tio-tal torvor på vissa hål. Förra året lades det ut plastormar på några fairways och det hjälpte tillfälligt tills dom lärde sig att det inte var farligt.

Lägesdropp kan man ha för att slippa ett jävla meckande med läget.

Det är nog bara att förbjuda utomhusgolf och bara spela i simulator.

5 gillningar

Man kan nog simulera torvor :wink:

1 gillning

Brukar säga till om detta som en lokal regel vid matchspel. Hittils ingen som har invändt mot att ha lägesförbättring på fairway.

Lärde mig det när vi spelade vallda med stenhårda greener och jag hamnade i framkanten av en torva, efter en perfekt drive. Efter det har det hänt typ en gång, då för motspelare. Men tråkigt om det är en sån sak som en match avgörs på.

I sak är det såklart otur, men det handlar om att man kan härleda det till slarv eller något man inte BÖR drabbas av.

Otur ser jag mer som att du slår ett bra slag ur skogen, den tar på sista grenen och går in i skogen igen.
Eller om man slår ett svinbra slag som rullar mot hål, och där ligger en liten sten som någon slagit upp från en närliggande bunker, den styr bort bollen.
Eller att man slår ett dåligt slag utmed vattenkanten, den tar i hinderpinnen och studsar ner i vattnet, när den hade klarat sig om den studsat vidare.

Lite semantik förstås.

Men jag menar att det är otur att drabbas av andras slarv.

Näe… då försvinner ju en av golfens hörnstenar, att spela bollen som den ligger. Det är lika för alla, klipp till bollen och gå vidare.

1 gillning

Jag tycker man helt enkelt bara kan säga vad man borde ha gjort på hålet. Det blir enklare för alla, och rundorna kommer gå snabbt så in i helvete.

2 gillningar

Jag håller givetvis med i sak, men redan idag finns det ju ett flertal situationer där man undviker att just spela bollen som den ligger. Varför ska man inte kunna göra detta tillägg, i just läget där man ju faktiskt spelar på den finklippta delen som man vill träffa och då förväntas få ett så bra läge och underlag som möjligt.

Vi gör ett litet tankeexperiment. Antag att antalet torvhål blir 10 ggr fler. Eller 20 ggr fler.
För ni samma resonemang fortfarande?

Med andra ord: är det principen eller sannolikheten som bör vara styrande?

Jag ser det likadant. Jag är i grunden allergisk mot lägesförbättring. Däremot är jag en snäll farbror som accepterar det när andra i bollen vill ha det.

Jag vill faktiskt helst inte ens ha det på Frozen om det är barmark.

Om det är snö måste man ha det för att inte scoren ska bli över 200 slag.

Det är alltså sannolikheten som är styrande då?

För mig är det principen av att om jag träffar FW förväntar jag mig ha ett underlag som FW håller. Den kan ju vara olika för dagen såklart, klipplängd, hur mkt det växt sedan klippning mm, och det får man ju acceptera.
Men torvuppslag är inte standardunderlaget, och därav bör man får ta lättnad.
Att man ska gå till “lift clean replace” ska inte behövas, man kan (ska?) ta bollen med två fingrar och flytta den några centimeter, utan att man i övrigt förbättrar läget.

Nja. Snögolf är ju inte golf på riktigt utan en kompis-lek där många regler är annorlunda,

1 gillning

Eftersom vi spelar golf på golfbanor, och på golfbanor tar man torvor, så är det standardunderlaget.

2 gillningar

Om din boll nesligt rullar av fairway med några decimeter och lägger sig i ett djupt uppslag i semiruffen. Är inte det orättvist? Borde du inte få lägga bollen lite bättre då. Jag menar, det är ju ändå semiruff…

Jag köper båda sidor av resonemanget.
Man kan spela några rundor riktig links seaside för att vänja sig vid “oj, vad det studsade konstigt hur kunde jag hamna där”.

Ok, men när man underhåller en bana och sköter om den är inte tanken att FW ska ha torvuppslag, det är ju inte så man anlägger en golfbana… Hade den varit det så hade man nog inte rekommenderats att lägga tillbaka, reparera eller fylla med sandjord heller.

Men med ditt resonemang, bör man förvänta sig nerslagskratrar på greenen också?
Jag menar, om du ligger i ett nedslagsmärke på green får du laga det, du behöver inte putta från en grop.
Finns det nedslagsmärken får man reparera, och det är väl att förbättra sitt läge, både direkt och indirekt, i din tänkta linje.
Om du pluggar bollen får du lättnad utom i hinder, ska eller bör det tas bort?