Ruffen har jag aldrig nämnt, jag har varit tydlig med att det gäller fairway, så den frågeställningen får du gärna ta med någon som argumenterar för den saken.
MEN! Man kan ju få lättnad även i ruffen, om bollen är pluggad, just saying…
Sämsta argumentet hittills. Med samma argument skulle man med andra ord exempelvis inte få lättnad för tillfälligt vatten. Eftersom vi spelar på golfbanor, och på golfbanor regnar det ibland, så… Nä, dumheter.
Golfreglerna har ändrats förr så det är fullt möjligt att göra fler ändringar.
Eller tror du att någon kommer gå ut och spela tävling i dagsläget och kräva lägesförbättring för att sedan bryta tävlingen när inte tävlingsledningen godkänner kravet?
Jag har ingen aning om vad du tror.
Det vore dock intressant att få svar på om du tycker att det är ett bra argument att skriva “det finns golfregler som styr det” när någon diskuterar om nuvarande regler är rimliga eller om dom eventuellt bör ändras.
Vem avgör tillfälligt vatten?
Om det är ett torvuppslag spelar det ingen roll om det är stort eller litet, ligger bollen i det bör man få flytta den så att den ligger på normal FW.
Andemeningen, som jag har sagt hela tiden, är att man inte ska STRAFFAS för att ha träffat FW.
Slår jag ner mig i en bunker, då kan jag FÖRVÄNTA mig att bollen kan bli pluggad eller iallafall inte ligga bra. På FW förväntar jag mig att bollen ska ligga bra åtminstone. När jag slår från en torva, då tenderar jag att vara ganska brant för att säkerställa att jag träffar boll först, det ger ju inte sällan att torvuppslaget blir värre.
Jag tror nog golfare generellt kan identifiera ett torvuppslag enklare än huruvida ett hål blivit grävt av ett djur.
Golfens gamla regler (spela bollen som den ligger) var skapade för banor vi inte har idag. Idag har vi extremt kortklippta fairways och mycket mycket mycket hårdare greener som kräver att man får spela klubbor som inte var uppfunna när golfens originalregler skapades, för att ha en chans att stanna kvar på green.
Personligen ser jag gärna att vi går tillbaka till den gamla golfen. Jag ser inget värde i fontäner, kortklippta fairways, pimpade greenområden eller bunkrar. Ut med getterna och låt oss gå runt och slå med tre-fyra klubbor och ha kul istället.
Men jag tror inte industrin vill ha det så, jag tror man vill ha kvar sina miljardinvesteringar och då tycker jag lägesförbättring är en bra grej för torv eller andra skador på fairway.
Fontäner kan jag tycka är ett plus eftersom det blir fräschare vatten då, nu när klubbarna inte har råd att låta folk gå och plocka bort gräs, växter, alger och annan skit.
Jag skrev i en annan tråd … tydligen, och så ser jag alla missförstånd och hittepå-orsaker här.
Jag har en filosofi som funkar rätt bra och den går ut på att man tar reda på vad det är man diskuterar innan man drar slutsatser från en egen horisont.
”Lägesförbättring” heter Preferred lies och kallas i folkmun Lift, Clean and Place.
Det är en lokal regel som används främst på vintern när det är fuktigt och marken inte är som den brukar vara en sommardag.
”Tillfälligt vatten” heter på svenska Onormalt banförhållande (Eng. Abnormal ground condition) och syftar till område som t.ex (men inte enbart) står under vatten.
Det är ganska tydligt att utsagorna i tråden går på hörsägen om vad reglerna är till för/varför de finns. Alla slutsatser blir naturligtvis inte fel men risken är, som synes, att diskussionen faller över på tycke och smak.
Så… på större tävlingar (typ, scratch/KM/seriespel) har man nästan uteslutande ”lift, clean and place” för att det, som det står i den ordningen, ska eliminera orättvisor när/om en boll blir smutsig av t.ex lera.
Det är då naturligtvis självklart att man aut. får lättnad för annat som kan finnas på finklippta delen av banan. T.ex ett nedslgsmärke på foregreen som stör ens puttlinje och tom. ett sprinklerlock.
Även torvuppslag… och det är där det hela barkar åt skogen med tankarna om rättvisa.
Torvuppslag har inget med den lokala regeln att göra. Den är inte skapad för att man ska få fri droop för torvuppslag men effekten av den blir naturligtvis att man kan nyttja den till det.
Så… regelmakana tycker att det är orättvist om man tvings spela på en smutsig boll pga. banans kondition. De tycker även att om en bana spelas när förhållandena är allt annat än normala så får man flytta bollen till ett bättre läge.