No fucking way att ni på riktigt tror att det skulle bli ”oändliga diskussioner”. Som att man någonsin skulle bry sig om någon sa ”jag hamnade i ett torvuppslag här så jag flyttar bollen 5 centimeter”.
Man skulle bry sig precis lika lite som nu när någon ropar och säger ”jag tar en fri dropp här för tillfälligt vatten”.
I så fall är det väl enklare att alltid ha lägesförbättring?
Det kan ju finnas en rad olika problem med fairway. Bollen ligger bakom ett grodblad, det hamnade lite för mycket gödning på ett ställe och brände gräset, det samlas vatten i någon fördjupning som gör att det inte växer lika bra etc.
På min hemmabana är fairway mjuk och många spelare tar rejäla torvor, ändå är det rätt sällan jag (eller mina medspelare) hamnar i torvor.
Jag kollar mycket golf på TV, där tas det ofta rejäla torvor, ändå är det förhållandevis sällan man ser spelarna hamna i dom.
Så mitt svar på frågan är alltså att jag inte vet men jag tror det är tämligen sällan det faktiskt händer.
Borde man få fri dropp för torvor? Det tycker inte jag. Jag tror faktiskt att det skulle kunna bli onödiga diskussioner. Om torvuppslaget är fyllt med sand, är det en torva? Om det börjat växa gräs i sanden som lagts i för att laga? Om torvan är återplacerad, men kanske inte vuxit fast till 100%? Risken för tolkningsproblem är uppenbar.
Att införa allmän lägesförbättring på fairway är då en enklare lösning, men det skulle tillföra ytterligare ett moment som tar tid på våra golfbanor. Risken är stor att spelare skulle utnyttja möjligheten på varje slag.
Så min åsikt är att det är bara köra på som tidigare.
Jag har inte koll på hur det är hemma i Sverige men på dom stora tourerna är det långt ifrån “uteslutande”. Där används det endast då väderförhållandena är sådana att man riskerar lera på bollarna.
När var det senaste gången du på en tävling såg det bli oändliga diskussioner om exakt var en boll skar ett vattenhinder? Nä precis, det har aldrig blivit en sådan. Så ofta skulle det bli oändliga diskussioner om torvuppslag också.
Jag tror faktiskt att det tar längre tid om man ska utvärdera ett kasst läge mot att flytta bollen några cm till friskt gräs?
Att slå en drive till mitt i fw, hamna i ett läge som nästintill omöjliggör ett bra slag, det är det som gör att jag står där jag står. Och såklart det faktum att det redan idag finns regler som tillåter lägesförbättring på andra platser på golfbanan.
och när det väl är lägesförbättring så finns det många spelare som tar tid på sig för att hitta den bästa platsen för att placera sin boll. Och mödosamt scannar grässtråna.
Jag skulle kunna vara halvt FÖR lättnad för torv om lösningen var att man duttade till sin boll med klubba eller sko, utan att lyfta den och utan att göra rent den.
Min mening, som jag skrivit, är att man greppar bollen med två fingrar och placerar den på gräs i så nära anslutning som möjligt. Inte rengöra eller i övrigt förbättra läget.
Fast att slå ett normalt bra slag till ett “rätt hyfsat” kan ju innebära två ganska drastiska skillnader i utfall på resultatet.
Det är ju som att säga att två bunkerslag ska vara rätt när lika oavsett om du ligger pluggad eller uppepå sanden.
Ett normalt slag kan gå mot pinnen, medan ett “rätt hyfsat” ur pluggat läge kan vara 15m ifrån. Hyfsat från läget, men knappast “bra”.
Fast just slag från torvuppslag behöver nog knappast bogeygolfare träna på. Jag har ju tidigare gissat att jag hamnar i torvuppslag max var 10:e runda. Om jag tränar hårt kanske jag kan tjäna 1-2 slag per säsong på att hårdträna på slag från torvuppslag.
Om jag har tid och lust att träna bör jag träna på driver/T3 där tappar jag 3-4 slag per runda.