Hur många torvuppslag har du legat i?

"After the round, Casey could really only laugh about the situation. “Oh, you need a little bit of luck sometimes, don’t you? That wasn’t very good luck, was it?”

Bra inställning av Casey!

Nää. Man kan inte köpa sig till en fungerande utslagsklubba, har provat. Dock är jag kanske undantaget.

Helt korrekt… Så fort klubban är betald slutar den fungera. :sweat_smile:

1 gillning

Hur det ska skrivas är nog upp till de som vet hur man skriver golfregler. Det finns säkert de som kan sånt.
Men så långt från min text ska man inte behöva hamna, om det är applicerbart i golfreglerna.

Men pluggad boll i en bunker ska man kunna förvänta sig, alltså är det ett läge att träna på, ska man “behöva” träna på de slagen som man INTE ska behöva hamna i?
Ska du träna på att slå från 4 dm höggräs, från en rot i skogen, stående med en fot i bunkern och en ur, mfl massa andra lägen som man KAN hamna i, men inte särdeles ofta.
Då rekommenderar jag att man tränar chippning eller drivar, slag som jag gissar att man oftare förlorar slag på ur lägen där man hamnar betydligt oftare, om man nu känner att det inte spelar någon roll med resultatet.
Kan du säga några bra platser där du kan träna på att slå från torvuppslag?

Fairway? :smiley:
Skämt åsido, Kungsängen, Kyssinge brukar ha grästee öppet några dagar i veckan

1 gillning

Gör en generös provsving, flytta sen bollen till ”gropen”.
Se gärna till att bollen ligger i bakkant på uppslaget också. Mycket nöje🙂
Eller inte😒

2 gillningar

Och Arlanda. Synd att man bor på södra sidan, och att inte grästee är öppen för alla hela tiden.

Har man ambitioner med sin golf ska man självklart träna på sånt.

Bra platser?

Bara att gå en runda eller två på hemmaklubben. Lägg bollen i ett torvuppslag varje gång du ska slå.

Obs. Du bör inte registrera den rundan.

Tack, men så mkt kan jag inte spela så att jag kan blaja runt och slå sönder banan mer än jag “måste”, så jag tar nog smällen när den kommer trots att jag står fast vid åsikten att jag anser att man borde få lättnad på FW när det inträffar.

Eller om jag kanske ska inta positionen att, då man inte får lättnad på det finklippta spelfältet på en plats (i en torva på fairway), borde man ju inte ta det någonstans annars heller, någonsin oavsett. Ska man köra med argumentet att man ska spela bollen som den ligger borde man spela bollen som den ligger hela tiden överallt. :wink:

Det är en alldeles utmärkt position att inta.

1 gillning

Så dumt!
Det är sånt här som händer när man inte förstår eller tar sin egen person på för stort allvar.

Man brukar säga ”att man får tycka vad man vill” men det är det som ställer till det.
Det skapar någon sorts inneboende önskan om att få som man vill bara för att man vill det.

Btw.
Jag vet att jag citerar dig och att det ser elakt ut, men det är inte ämnat enbart för din person eller att vara elakt utan det bara ÄR.

Egon

Ingen fara.
Åsikten kvarstår.
Med tanke på vad man FÅR lättnad för, KAN få lättnad för, så kan jag inte förstå varför man potentiellt ska kunna bli “straffad” för att spela på den finklippta delen av en golfbana, och av en orsak som man inte kan rå för själv.
Givetvis spelar jag enligt reglerna, eller enligt min bästa förmåga i alla fall, och kommer väl inte skriva brev till regelorganen för att ändra på det, men det är i alla fall min ståndpunkt, att JAG tycker att man borde få lättnad.
Ruffen räknas inte, trots att man kan få lättnader även här. Nu pratar jag BARA om den finklippta delen och torvor som idag inte omfattas av någon annan (svårtolkad) regel.

Undrar om inte jag sett en regelincident där en spelare får fri dropp för något i ruffen, kan ha varit sprinkler. Droppar sig (medvetet såklart) nära en väg, för att få lättnad för vägen och i det tredje läget, helt enligt reglerna, få ett betydligt bättre läge än det ursprungliga.
Om det gick fort? Kul att du frågar, men inte direkt.
Går det fortare att omplacera en boll som på fw hamnat i ett torvuppslag? Ja ett antal minuter fortare, det kanske tar vaddå, max 5 sek?

Du får ju inte lättnad för en lerig boll på fairway heller. Och det händer ju betydligt oftare än att man ligger i en torvskada.

Ditt exempel med dropp från ruff på väg är ju sådan som inte händer så ofta precis. Om man skulle få droppa för torvskador på fairway skulle det uppstå så många diskussioner där spelare skulle försöka vinna fördelar, även om deras bollar skulle ligga fullt spelbara.

Fast det kan man ju visst få? Dessutom med fullständig lättnad. Dropp i ruff händer kanske inte ofta, men omfattas i reglerna. Om man nu inte kommer i torvuppslag så ofta (dina ord) så händer det ju säkert oftare än att man måste (får) droppa i ruffen. Då anser jag att om man ska reglera droppar NÅGONSTANS, så är det väl när förhållandena på de finklippta delarna inte håller den nivå man kan förvänta sig. Att droppa i ruffen är i mina ögon konstigt om något.

Man KAN få det ja. Men inte för att bollen i sig är lerig, utan för att det exempelvis är tillfälligt vatten. Eller lägesförbättring av annan anledning.

Ruffen är ju också en del av banan. Det vore mycket märkligt om man inte skulle få lättnad för tillverkade föremål i ruffen, eftersom det oftast är där de står.

Sen ännu en gång. Min grundinställning är att man ska spela bollen som den ligger.

Vill bara påminna om det som jag skrev lite längre upp.
Lift, clean and place är den allmänt använda benämningen på preferred lies. Den syftar i sin tur till winter rules som är i spel när det är ovanligt lerigt och kladdigt på fw.
Syftet är vedertaget och har väldigt lite med ett behov av ”lägesförbättring” utan främst behovet att få rengöra bollen. Atr man får/behöver hantera det så att bollen ska placeras, är en teknikalitet och således en bonus.

Alltså, jag kommer inte orka att bedyra min vetskap om syftet hör utan du får tro mig eller fråga några pga-tour spelare elker college-spelare du känner.

Egon

1 gillning

Jag har inget problem med att du tycker… bara varför du tycker det.
Egentligen har jag inget problem med det heller men diskussionen måste ju få fortleva. :wink:

Du får lättnad för onormalt banförhållande överallt på spelfältet. Torvuppslag är inte onormalt.
Jag skriver ju också att ”lägesförbättring” är mer generellt ju högre status tävlingen har och jag som TL förordar det vid minsta risk för att det ska fastna skit/lera på bollen.

Läget på bollen är oväsentligt.
En lokal/tillfällig regel ska nyttjas när den behövs och inte generellt. Tyvärr så har vissa regler lagts som möjliga lokala regler och det är fanimej en flathet från ”regelmakarna”.
De banor/klubbar som t.ex vill ha vissa ”man made” delar som organisk del av banan är ute och cyklar. En stengärdsgård eller ett röse är helt fine. Rätt säker på att 99,9% har det som organisk del av banan men vägar, grusgångar och normala transportvägar (om än motsvarande upptrampad stig) bör inte vara det.
Notera att vid tävling så gör vi allt för att markera upp så gott det går.
På kompisrundor modell gubbaligan så dömer jag ”det jag hade markerat som TL” som mua.

Som sagt, torvuppslag är detsamma som ett nedslagsmärke på foregreen eller en dåligt krattad bunker. Det tillhör spelet att kunna hantera detta och det tillhör tävlingsgolf att man som spelare sköter sig när det gäller återställande av dessa saker.
Sällskapsrond är inte och kommer aldrig att vara likställt med tävling. Den biten är ett spel för galleriet och ditt tyckande färgas därför av SGF’s omskrivning.

Det är självklart, för mig som TL, att en tävlingsuppsatt bana har betydligt bättre skick än den bana vi spelar sällskspsronder på.

Egon

Absolut.