Jag tycker också att man får “köpa” ett torvuppslag, det tillhör spelet. När det gäller att återställa så är det väl ibland svårt, torvor går sönder och blir till småsmulor. Dessutom, när man spelar på Bermudagräs så har jag fått lära mig att man inte ska återlägga torvor eftersom dom inte kan växa fast. Lyckligtvis så slipper vi ju Bermuda-eländet här i Sverige!
Visst ska man sköta banan, men ibland kan man inte laga såpass bra att efterföljande spelare inte drabbas.
Och ligger du i ett nedslagsmärke på green får du ju laga det. Du får ju tom laga nedslagsmärken i din linje, ja överallt faktiskt, numera även spikmärken.
Men innan 2019 var det förbjudet att laga spikmärken på greenen, eller för den delen plocka bort lösa naturföremål i bunkrar.
Om nu en uppslagen torva är något man bör räkna med, varför ska då inte en kotte/gren i en bunker vara något man bör räkna med?
Det senare är dessutom i ett hinder där meningen till viss del är att du ska bli straffad och trots det får du förbättra läget.
Det låter som ett rimligt argument… men då måste man först veta vilka skillnader du beskriver.
Lösa naturföremål får numera tas bort överallt.
I bunker fick man tidigare bara ta bort stenar eftersom det (stenen) var en säkerhetsfråga.
Om torvan, kotten, grenen eller en sten ligger i en bunker så får den alltså tas bort. Rubbas bollen … så blir det samma plikt som på spelfältet.
(Jag vill här även rätta en felaktighet. Spelfältet är allt inom banans gräns exkl. ”hinder” samt tee och green på det hål man spelar.)
Om bollen hamnar i ett torvuppslag på spelfältet, en grop i en bunker eller en håla i ett pliktområde så får man ingen lättnad.
Jag skulle därför säga att reglerna är likvärdiga avs. lättnad överallt utom om man vill jämföra med tee eller green.
Att jämföra tee och green med spelfältet anser jag faller på en massa andra punkter så att bara välja vissa delar som argument blir inte relevant.
Ingen hade varit gladare än jag om man alltid fick pegga upp sin boll och rengöra den överallt.
… idag låg jag i ett torvuppslag i ruffen så jag knappt hittade bollen. Stänkte upp den på green med en 58gr och säkrade paret med en tvåputt redan på ettan… pffft, fri dropp i fw…
Det beror på vilken tee man spelar samt hur långt man slår, och man kan även ha J5 kvar på andra slaget på en parfemma.
Jag själv slår inte direkt kort (ballspeed 155-160 mph) och i motvind här nere i Skåne är det inte ovanligt att jag tvingas slå både långa järn samt hybrider in mot greenen, och då spelar vi för det mesta bara Tee 58/59
Jo. Men andraslaget är ju inte tänkt för green sett till Gir på en par 5:a.
Men man ska ha rejält med otur om man först slår ett bra slag ändra fram till platsen där folk slår loss torvor. Och det den dagen dessutom är rejäl motvind.