Sorry Vattenmannen, mina tankar var helt inne på fairways så jag tänkte inte ens på att pluggad boll gäller hela spelfältet.
En annan vinkel ur det hela är hur folk ställer sig till andra scenarier där man i dagsläget får ta lättnad för olika lägen?
Sprinklerlock i linjen på foregreen(lokal regel om jag minns rätt) och tillfälligt vatten t.ex?
Jag själv kan tycka att det vore rimligt med lättnad från torvmärken på fairway men jag tycker inte det skulle vara placering utan dropp inom 1 klubblängd just för att folk inte ska “pegga” upp bollen på någon tofs.
Jämfört med trädexemplet tidigare så tycker jag det haltar lite då jag vet var trädet står och därmed kan planera mitt spel och slå kort/över/bredvid för att undvika detta bekymmer om jag slår ett bra slag.
Vi vanliga dödliga som är medlemmar på The National, Vasatorp, Falsterbo eller Lidköpings GK får lättnad för dessa sprinklerlock för att ge några exempel, jag gissar att det går att hitta betydligt fler klubbar som använder sig av denna regel även om inte alla klubbar i landet gör det.
T.ex Vellinge och Lidingö har valt att inte använda den regeln så det gäller att ha koll på dom lokala reglerna.
Och det är ju lite det som jag tycker är lite märkligt. Att inte få lättnad för något som någon annan tillskansat dig, på det mest prioriterade spelfältet utöver greenen.
Naturliga saker som vatten och andra förhållanden, det är ok att justera mot, men inte det som någon annan gjort, eller snarare kanske då INTE åtgärdat.
Hursomhelst, jag tror inte att vi kommer längre, jag har en åsikt och ståndpunkt i frågan, du delar den inte.
Håller med men inser också att det inte är orimligt att man kan hamna i ett dylikt.
Därav borde man kunna kalkylera för detta och inte bli upprörd om det händer.
Förstå mig rätt, jag är för ”lägesförbättring” på tävling och tycker att det är ett bra sätt att hantera en bana som inte är hyggligt i skick.
Däremot så ser jag ingen anledning att ha det som en allmän regel.
Vi har väl konstaterat att det är slumpen som styr? Slump bör inte vara en faktor på tävling.
Lek med boll på golfbana behöver inte en massa regler.
Jag var på en clinic med Joakim Häggman för några dagar sedan. Fantastiskt givande på många sätt. Bland annat gestaltade han vardagsgolfaren och dennes bekymmer med dåliga lägen och allt annat. Han tog upp det här med att slå bollen från ett torvuppslag och att det inte är något problem. Bollen placerades i en av hans rejäla wedge-gropar, pang på med spoon och bollen flög iväg precis likadant som från fairway. Det handlar såklart bara om att träna på slaget, träning ger som bekant färdighet. Ett ickeproblem.
Köper ditt argument så länge du inte också håller på och markerar bollen på greenen samtidigt som du rengör den, lagar nedslagsmärken i linjen med mera. Då är du inget annat än en hycklare.
Nu var ju inte diskussionen vilka regler man följer och inte, utan huruvida man tycker att det borde bli en regelförändring gällande lättnad för torvuppslag där vi uppenbarligen verkar ha olika åsikter.
Men är man emot lättnad på fairway, bland annat med motiveringar som “det gäller bara att lära sig spela golf… golf är bra lägen, och dåliga lägen”, är det ren hyckleri att samtidigt anse regel 13.1 vara fullt rimlig.
Man kan enkelt säga att; om man inte är för fri dropp från boll i torv på fw så är man emot all typ av lägesförbättring/fri dropp. Det kan jag ta, det gör även regelboken lättare.
Man kan ta bort all typ av dropp; har du slagit i vattenhinder? Dyk då! Tönt! Spela bollen som den ligger.
Det är så konstigt med golf. Inbitna golfare är så inbitna i regler och motiverar alltid med “spirit of the game”. Men när dom kan bryta mot spirit of the game, utan att bryta mot reglerna gör dom det direkt. Exempelvis är det flera här på forumet som älskar “golf is a walking game” men låter sina klubbor, handdukar och radarutrustning transporteras runt med fjärrstyrda bilar åt dom. Lite som att ta ta kollektivtrafiken på ett maraton.
Innan Puttaren kommer in: “Golf is a walking game” = " Golf är en gående sport" så om du inte åker på skotern så är väl skillnaden hårfin kontra caddie?!