Nu har du väl planerat klart men jag skulle haft diskmaskinen i arbetshöjd hellre än ugn/mikro.
Det har övervägts. Det mesta har övervägts. Det är också nackdel att ha den högre om den läcker men kanske en non issue. Nåväl.
Nej , en vecka kvar minst tils köket beställs. Säkerställa mått osv.
Knappast skillnad på läckage där eller i golvnivå väl? Men efter att dagligen lastat och tömt diskmaskinen ett tag har jag börjat fundera på frugans idé om köksrenovering.
Vanlig ugn i “arbetshöjd” är såklart en smaksak. Vi har två ugnar (ett måste i ett kök som används flitigt). En i (en något låg) “arbetshöjd”. En i gammal klassisk höjd. Skillnaden är inte särskilt påtaglig trots flitigt användande.
Mikron däremot. Den sitter i höjd anpassad för att ta saker rakt ut, utan att varken behöva kröka rygg eller riskera spilla från en för hög placering. DET är guld värt.
DM i upphöjd position har vi tyvärr inte plats för men skulle varit trevligt att ha.
Apropå läckage. @AlbertS, blir det ett avlopp under diskbänk/DM och matta med uppvik under skåpet? Kan kännas som overkill, men om det blir läckage så är det guld värt.
Klinker i köket så smal sak att slänga in lite tätskikt på berörda ställen.
Tycke den gamla hedeliga med 2 hoar funkar utmäkt, en för slabb en för det som skall handdiskas. Sen är 2 blandare/hoarstationer ( hur man nu uttrycker det) guld.
Efter 18 efter store köksmetamorfosen (efter brand i köket) är ångrar jag bara att vi inte satte in nåt bättre rörsystem för avlopp än det enkla IKEA, att rensa är ett härk.
Funderade på om man skulle bekostat nedslip av diskhon i granitskivan, men den besparingen var sund.
Det har jag. En stor (nåja) i stora bänken. En mindre i lilla bänken. Visst är det bekvämt ibland men man kan klara sig väldigt bra med bara en även om man är flera i köket.
Och helt plant (utan nivåskillnad) monterade baljor i svart granitbänk. Köpte skiva inkl håltagning direkt hos stenleverantören. Rejält mkt billigare än via köksfirman.
Kanske Albert bäst kan svara på som rotar med virke hela dagarna. Eller nån annan :
Vi rotar lite inomhus med sånt som de som hade 3.a i träslöjd kan fixa. men vi behöver få ett större jobb gjort utomhus av “vår” snickare som kommer innebära en massa tryckimpregnerat. Är det extremt dyrt med tryckimpregnerat nu, kommer det mycket sannolikt vara billigare nästa år?.
Njaee trall kostar idag ca 15,-/m för 120x28 tror inte det kommer bli billigare nästa år
Är det bara jag som missat del 2?
Döpte om dom igår ligger i playlisten. Adjufix va 1an.
Herrejävlar! Hinner du andas?
Så länge allt är roligt så är det inget jobb
Äh @xxxx77 du har i alla fall mer flis än mig…
Gips o treetex borta. Skönt o börja på nytt…
Kök beställdes igår och allt kommer på onsdag. Check.
Imorgon (vanligt) jobb och sen mer rivning. Sista dagarna med rivning nu… Sen jävlar
Makita är bra grejor. Kostar iofs en slant. Det hör väl ihop.
Blir kul att se hur det “växer fram” när du börjar bygga/montera.
Makita duger fint. Vi har det som proffsmaskiner så kvalité är viktigt eftersom vi är ute efter en lång livslängd och bra prestanda.
Idag är kakel till köket och golv/vägg till bad, hall och kök beställt. Nu blir man ruinerad, går inte spara på krutet på den fronten om man är kaklis