Kommer bara lägga ner lite isolering där vi tar upp för tänker jag. Att han fick rötskador hade nog inte enbart med isoleringen att göra ?
Daggpunkten flyttades in i isoleringen, ingen ångspärr.
Om jag minns rätt sågspån isolerar ungefär hälften vs rockwool/gullfiber.
Kan bli blöt uppe på vinden.
Har för mig att det finnes moderna varianter av sågspånslika idolerskivor som fungerar som just sågspån…typ andas
Ah jag.är på mellanplanet så det är samma temp över/under. Så det är bara för ljud. Men då är jag med på hur det blev som det blev.
När jag va yngre spenderade vi somrarna på en gård ute på landet. När jag ville veta mer om gården frågade jag morsan var det va osv. Då var det en kompis till familjen som ärvt och delat på. Man beslutade.sig för att tilläggsisolera kåken och allt började mögla.
Hus som andas mår bäst.
Ahh, insåg inte att det var mellanplanet.
Måste erkänna, ni har ett överskott av energi som jag aldrig haft…
Mmmm. Gullfiber “andas” mindre än spån och tar heller inte åt sig nån fukt att tala om så att lägga GF ovanpå spån är väl lite so-so.
Det verkar dock klart udda att inte ha nån ångspärr i taket.
Du vill ju helst ha ett tungt bjälklag då. Fram med formar och blandare och gjut ett mellanbjälklag av betong
Eller bygga ett där varannan bjälke sitter i “golvet” och varannan i “taket”.
…så att det inte blir för lite jobb.
Husets ålder spelar nog in.
Min mors gamla hus 30-40-tal brutet sadeltak hade sågspån på vinden och ingen ångspärr.
Att skydda sin vind, Anticimex har någon statistik på att 75% av husen med problemvindar har självdragsventilation.
Min vind har isolering till nedre plan och inte mot takstolar. Allt känns friskt speciellt efter att vi bytte nedersta metern av taket när omläggningen gjordes.
Så här ser den ut
Börjat stänka upp lite vägg. (Reglarna tog slut). Har även bestämt kakel i köket, bänkskiva och stil på blandare om morgondagens besök i Älmhult går bra.
På måndag kommer krökis…
Den eller 10x10… hmmmmmmmm säkert den fösta. Bara en kakelsättare börjar väl hela designen med kakelplattan…
Var på Ikea idag och gjorde klart köket till 99%. Mycket bra bemötande i Älmhult. Landar på ~92kkr utan kyl, frys, diskho, bänkskiva och kåpa.
Diskho. En stor ho? Hade jag bytt kök idag skulle jag satt i en sådan. Tyvärr tänkte jag lite “fel” för 15 år sedan och får leva med en “dubbel”.
Bänkskiva av sten?
Den. Inte 10x10.
Perfekt med dubbel. En att arbeta i och en att ställa grejer i. Vad är poängen med bara en?
Korrekt. Alla rekommenderar en stor ho. Den blir i rostfritt och stenläggaren skall leverera en som passar bra med stenskivor. Blir en nästan vit sten antagligen.
Typ åt det hållet.
Lär ta ner skivans färg till golvet sen. Bricmate norrvange kanske , 60x120?
Man får ned stora saker i en stor ho. Stora som ugnsplåtar och bautagrytor. Men visst, om jag haft ett 120 skåp så hade jag satt dit en dubbel ho. Nu har jag gott om plats på bänkarna (har två) istället. Har för litet kök för att rymma allt vi ville ha.
Så två stora då. En ho begränsar ju verksamheten.
10x10 i halvsten hade kunnat se fint ut med men jag är nog mer inne på din linje. Synd plattorna inte matchar i bredd då hade man kunnat göra lite roliga mönster osv.
Ja, det är en aning begränsande men jag har inte nog med skåp för mer eller fler hoar.
Lite nitpicking då:
Sådana där handtag är snygga men man kommer då och då “fastna” i utsticket på de vågräta. Dvs byxfickan eller bältesöglan hakar fast.