Kul o se skillnaden… tog första spadtaget i december 2021. Har höjt trapphuset så jag inte slår huvudet i taket när jag går ner. Platsmålat trappan där jag tidigare lagt klinker. Spacklat upp golvet rejält och lagt nytt golv, putsat väggarna, målat allt. Nya lister överallt. Kommer nog inte ihåg allt.
Nu skall jag bara få dit en karm till (där fotot är taget ifrån) och sätta foder där. Sen platsmålning av alla golvfoder och så småningom be en elektriker komma förbi och spika upp elen lite snyggt igen. Ettårsprojekt.
Skulle bara måla om…
Posta gärna era projekt. Och om det är något en sleten plattsättare kan svara på så kör på med frågor!
Bytt mosaik till lite större plattor.
Jag lejde iofs ett proffs; jag har gjort tillräckligt många kakel/klinker-jobb själv tidigare så jag tog den enkla utvägen den här gången.
Möjligen platsar det inte i tråden då…
Åsså lite ny elcentral, ny belysning, ommålning, …
Det nya yttertaket är också på plats nu.
Som kuriosa, en ny kylskåp som blev ett projekt. Klart meckigt att hänga om dörren och skåpet saknade en del hål för nya placeringen, så borrmaskin och gängtapp fick plockas fram. Sedan behövde eluttag flyttas. Tog ett antal timmar innan allt var som jag ville.
Tillverkade en ny stödplatta runt bladet(det vita).
Kört lite med sågen.
Sågen kommer att gå hyggligt mycket under vinterhalvåret. Det finns att göra sas…
Nu när kållarprojektet är “färdigt” börjar man sukta efter andra… det kanske blir något annat före men den långsiktliga planen är att renovera entréplan. Riva ut i princip samtliga ytskikt och lägge ner golvvärme. Detta frigör element från väggarna som gör att jag kan öppna upp dörrar ut till uterum och uteplats och få lite mer “living space”. Har ganska ojämn värme här uppe så en golvvärme tror jag skulle hjälpa mig en del.
Nytt kök, flytta toalett. Allt måste i och med golvvärmen i princip göras samtidigt. WC är lättast men blir förmodligen gjort sist. Nu gäller det att samla ihop kapital… i några år? Jag ogillar att låna pengar och visserligen är mitt lån på 325’ på huset komiskt lågt men den som lever i skuld är icke fri…
Kan i stort sett göra det mesta själv, kommer ta in hjälp för VVS-arbeten och Elarbeten. Har förhoppningsvis bra kontakter där. Känner även en snickare som kan hjälpa till runt rivning för att ha koll på bärande väggar.
Har inte så stora möjligheter att påverka planlösningen men skall ta in lite kompisar som är bättre på sånt för lite idéer. Tråkiga blir att bo i källaren i minst ett år under byggtiden.
Fräscha upp alla ytskick efter storrenoveringen för 15 år sen (på fastpris🙂) är vad som pågår. Spännande nog med målningar, omtapetseringar… lagom projekt efter jobb.
Vad är söder norr väster öster på ritningen, vart är “utsikten”. Minst värde i utsikt(baksida, kanske helst norra sidan om inte infarten/i gång är där…)
Det är cirka 20 år sedan senaste större fix i entrén men att ha plyfavägg med gips utanpå är ju rätt så överlägset. Bara att dra i en skruv där man vill. Inget tjorv med reglar eller plugg. Spånskivan är en rest från förra ägaren och det skall inte sitta ngt fäst på spånväggen. Jag anv inte spånskiva.
Pkyfan trodde jag var något gamalt, så något ni ordnat.
Kör liknande, råspont+ gips, osb+ gips, dubbelgips+lim. Beroende vad som ska ordnas…
Byggmästaren jag knegade hos för massa år sedan körde råspont+tretex, fördelen med tretex bör vara att den “äter” ljud.