Det senare. Har en gång fixat en balkongdörr, totalrengjort och målat med linolja på frugans släkts sommarparadis. Det var typ 15 år sen och den är nästan snyggare nu. Min kanske största fixarbedrift. Lite fusk, min bästa polare var nästan färdig byggnadsvårdare, gjorde en Albert, innan en mc-olycka tvingade tillbaka honom till tangentbordet. Men han kunde grejerna.
Det är ju inte så svårt att renovera fönster men det tar så dj-la lång tid med alla moment o med väntetid när kitt o färg ska torka.
Jo, det behövs en regnfri sommarvecka. Men jag brukar tycka såna veckor är sköna. Får frugan hållas med sin släkt på deras ställe. Enda problemet är att ungarnas kusiner växt upp nu så det börjar bli drägligt att vara där.
Nä pool har du ju pratat om sen förra Estlandsresan, kul å se att du gör slag i saken. Men det blir en jävla hög trall runtom eller ska du sänka den litet?
Hela övre planet rensas? Mellanväggar, golv, el, vatten, avlopp?
Förberedelse inför herrmiddagen ?
Min bror hade en gång en herrmiddag där han hade hyrt en container modell större där de hade herrmiddagen, städningen var ju enkel efteråt.
Den här verkar ju inte vara gjort för mer än en 4-personers fest.
Ja men precis, typ allt.
Har idag tagit reda på vart elen går på hela ovanvåningen. Satans detektivarbete. Till slut tröttnade jag och körde ut kyl & frys i uterummet på matning från garaget och bröt i princip hela ovanvåningen iställlet för att försöka lista ut vad som gick var.
Men nu är man igång och har rivit lite panel och framförallt karmar. Börjar hela tiden med det som är svårast. Nu till påsk (imorgon?) ryker elementen på ovanvåningen. Har en luftvärmepump som kan stödvärma lite. Bor annars i källaren. Rensar mest för att kunna se vad som är bärande. Taken behöver ner för det. Kommer skita ner som fan. Räknar med minst två containrar för rivningen.
Kul projekt
Vi har en öppen spis som efter totalrenovering är lite malplacerad. Den tänkt vi riva och ersätta med en kamin, som blir lite nättare i utformningen. Vår fråga har varit hur enkelt det är att plocka bort det som “sticker ut”?
Bra. Då kan du dra nytt utan att behöva mecka mer än nödvändigt.
Mata uttag och belysning separat, i varje rum?
Och egna matningar till K/F, mikro, uttag för större förbrukare (ugn, häll, vattenkokare, brödrost)?
Nedpendling av tak? Spottar?
Precis, the list goes on. Styrt med pleid antagligen
Fast tegel? Då får man jobba lite. Min var typ lego. Ring en murare.
Har via “min” elektriker fått nys om plejd som vi (ännu) bara har för ett rum, mest för test, men det kommer att utökas, det är ett som är säkert!
Albert, fiskbensgolvet, något du kommer att putsa upp och behålla?.
Ja så något mer tidstypiskt blir kvar i renoveringsivern.
Nej men jag kommer behålla träet till projekt i framtiden.
Då golvvärme skall ner blir det ohållbart att försöka plocka upp för att lägga tillbaka, dessutom har jag inte den kunskapen.
När jag gått runt i mina tankar i dagarna medans jag river ut det gamla äckliga som man absolut inte vill ha kvar har jag tänkt lite kring hur man vill styla bygget.
Då jag jobbat i branschen i 20 år+ har jag sett trender kommit och gått. Jag har själv plockat upp grejer jag tycker är snyggt, egna designer eller sånt kompisar designat åt mig. Har turen att känna en kille som läst designhögskola i Italien så vi har gjort lite galna projekt genom åren. Han är involverad på en detalj i projektet som kommer senare. Hoppas han har tid att hjälpa mig
Ja så något mer tidstypiskt blir kvar i renoveringsivern.
Det var just det här jag fastnade på. Det är oerhört inne och på modet just nu med återbruk och som du säger, man skall behålla något gammalt. Men om jag visar dig en bild på en grej som kanske är max fem år gammal som ALLA ville ha:
(tegelvägg bakom kamin t.ex med putskaka kvar)
Hur snyggt/inne är det idag? Vad är det jag skall behålla? Dom delade plankväggarna med skarvar? Kattspyan som frätt in på ekparketten? Masoniten bakom? Smutsiga relieftapeter från 45? Tritexen? Den otroligt dåliga takrenoveringen som precis hänger kvar gjord på 90talet? Mitt hus är ett funkishus byggt -45 och man har tagit ur all ilska på tysken på spikarna i bygget för helvete va allt sitter
Inom min yrkeskategori kan man säga att kakelmässigt skulle man ha blått kakel på 90-talet. Gärna med bård. Sen kom lite sandfärgat i början på 2000 som togs över av vitt med nån typ av pelare av golvklinkern eller nån frän mosaik. Sen kom storformaten osv… Allt går i trender, man måste välja nåt man själv tycker är snyggt för då orkar man med det efter 5 år också.
Så jag går min egen väg. Vissa saker är inne, andra inte. Hela köket är t.ex designat efter att jag vill ha ett mörkgrönt kakel. Då är det inte så mycket som passar färgmässigt. Men jag gillar ändå mörkt trä. Sen får vi se vad det blir på golven. Vardagsrum och Lab (kontor, datorhörna, elektronikhörna) blir antagligen vanlig ekparkett då det är klart snyggast i längden.
Var hos en tanta för 20 år sen och kaklade som fullkomligt älskade blått. Det var såklart blått kakel överallt men hon hade blåa väggar i vardagsrummet och t.om en blå lädersoffa. Mer eller mindre allt i hennes hus var blått. Tror hon älskar det fortfarande.