Hemmaprojekt

Inte unik men kanske ovanlig? Stringhylla i bakgrunden :wink:

Avd.man måste börja nånstans.

1 gillning

Sen kom sotarkompisen förbi och hjälpte till med att dela/lyfta ner kassetten sen var det bara 20 minuters jobb kvar inkl städningen. Inte så tokigt för ett par timmars jobb av nåt man aldirg varit i närheten av att göra tidigare. Hur svårt kan det va skall man tänka oftare. Nu är båda de jobbiga momenten gjorda för resterande husrenovering. Eller tja, ett tredje kvarstår och det är att tömma ovanvåningen.

Ps. Det svåra med rivningen av eldstaden var att den skulle vara så intakt att den kan återmonteras i nytt hem Ds.

2 gillningar

Har du en ovanvåning?!

Kalla det vad du vill, jag har ett entréplan och en källare.

Ja då är jag nöjd igen.

Första (och jävligaste) fönstret bytt. Fan ta folk som spikar in från reglarna istället för att använda karmskruv eller liknande.

1 gillning

Tigersåg. Ju. Dvs såga av karmen o bryt loss skiten. Så gjorde i alla fall jag.

1 gillning

Korrekt. Men inget metallblad så delade karmen och slet bort. Whatever works.

Gamla 2-glas till moderna grejor? Det bytet gjorde extrem skillnad hos mig.

Nä mina väggar är bara tvåglas ändå så det är skit samma. Inte plastade väggar osv. Självdrag i huset. Med andra ord väldigt friskt. 11250 kWh/år så inte tokdyrt heller. Så det blev tvåglas. Glaset är 4mm tjockt så det är inte direkt tvåglas från -67 heller.

Men visar det sig att jag har fel vet jag hur man byter nu.

Plejds trådlösa strömbrytare är en trevlig grej, om man inte vill göra massor av hål för att dra fram rör/slang/kabel.

1 gillning

Tack för tipset.

Man behöver såklart deras dim- eller reläpuck(ar) också men det är ju självklart. Brytaren måste ju styra något.

Jag har låtit sätta in ett 20-tal puckar (Dim, Relä, Led-driver) och åtta trådlösa brytare i samband med “stora ytskiktsrenoveringen”. Styr belysning i alla fixade rum, samt MV-uttaget och utebelysning. Funkar fint hittills.

Plejd är bra grejer. Frågan är mest hur det blir i framtiden när en icke-öppen standard skall underhållas. Men det funkar bra nu. Jag har lite i garaget.

Finns inga bra saker idag för trådlösa aktuatorer/sensorer i hemmabruksmiljö. Kommersiellt finns en uppsjö bra lösningar, alla med latenser så man försöker då begränsa/helt ta bort direkta aktuatorer.

Dra kabeln.

1 gillning

Kabel drar man givetvis till de ställen man kan (utan alltför stora ingrepp) samt till de ställen där man måste ha tråd.
Det trådlösa gäller självfallet övriga installationer.

Sen superduperkakel bakom micron?

1 gillning

Kakel i kök - Ekeby Bruks kakel. Blev så jäkla snyggt, i och för sig i vår 98-åriga kåk. Gjordes 2005, blir fortarande glad då jag se det. Sågatt det finns till försäljning fortfarande.

Jag är inte lika händig som många här verkar vara, eller jag ger mig på mindre grejer. Var till Bauhaus nu och köpte det som behövs för att måla om ett rum med slitna ytor. Ska fixa fönster i sommar.

1 gillning

Fixa som i “byta” eller fixa som i “skrapa, laga, slipa, olja, olja, grunda, kitta, måla, måla, måla”?

1 gillning