Min salige far, som var en mkt noggrann möbelsnickare och hantverkare i själen, använde nästan aldrig vattenpass o dyl när han eftermonterade saker. Han sa att det värsta var att se något som var lasrat, fast snett i förhållande till något som redan var på plats.
Så, en förnsterbänk ska vara korrekt mot fönstret som redan sitter, annars blir det dubbelfel.
Givetvis skall referens till närliggande linjer (fönsterfoder och fönsterkarm/båge) kontrolleras, av just den orsak du nämner. Jag tror dock att den referensen kommer visa sig vara vågrät. Det är svärfar, snickare av den gamla stammen, som monterat fönster/foder och när vi bytte fönsterbänkar i v-rum och kök så var allting exakt vågrätt.
EDIT: Jag kommer ju använda de konsoller som redan sitter på plats. Dessutom peta dit en extra konsoll för att bära grantiskivan på ett bra sätt. Så befintlig linjering gäller ograverat. Bara att passa in nya konsollen mitt mellan de gamla och se till att den monteras exakt rätt.
Du läser in korrekt!
Brorsan har det hemma hos sig. Jag kan fortfarande känna på dörrarnas passform bara för att, och känna lukten på det när jag är där. Jag kan tom känna lukten nu. Han var duktig farsgubben.
Vi har faktiskt haft en Hauptbyrå hemma för renovering/lagning. Den fick dock renoveras på annan plats då utökning av hemförsäkringen skulle göra det onödigt dyrt.
SKRYT: Men han var inte bara duktig på snickeri, utan även på handboll (där han har ett antal SM), fotboll och hockey, förutom att han var instruktör på Tumbas vattenskidskola… Vilket är en annan story…
Fråga mig igen om 15 år så har den suttit i 30. Än är jag inte trött på den Det bevisar det jag alltid säger, man skall kakla det man själv tycker är snyggt, nu. Inte vara så orolig över vad man skall tycka om 10 år. Eller om man är gift, göra som frugan vill och hålla med om att det är snyggt.
Vår kåk byggdes ursprungligen som egnahem för ganska exakt hundra år sen och tigger om lite gammal stil. Frugan snöade in på det här gammaldags svartvita kaklingen som man hade förr. Jag var väl inte måttligt road men hade väl tänkt att det inte var en strid jag ville ta. Sen gick vi till kakelaffären och säljaren där var inte road, det vita kommer se skitigt ut och så. Så vi fick vad jag ville, nån beigeaktig på golvet och vanligt vitt på väggarna. Och det har varit årliga suckar om vad trååkigt det är… Jag tycker det är neutralt och tidlöst… är nog den tråkigaste kakelkund man kan tänka sig. Invers Putt alltså.
Sen, då vi gjorde ovanstående(fick ovanstående gjort), under den Stora Ombyggnaden så fixade vi också dusch/badrummet på övervåningen. Där var vi istället rörande överens och är övertygade om att det är en succe fortfarande efter alla år. Inte bara kaklingen utan allt, inkl fönstret i snetaket där man kan ligga i badet och se molnen susa förbi…
Smådonar, varmt och “bästa” stallet är snickeboa.
Lite projekt för att få upp stämmjärnen från en låda.
Lite irriterande att man lyckades bränna lite under fräsning..
Den yngste driver på han har visat intresse för att dona med trä, bland mycket annat..