Det “kräver” att golvet läggs före väggarna vilket många inte håller på med.
Vår firma fokuserar på så god kvalite vi kan och då kan vi ta en dag med härdning mellan golvet och väggarna sätts och planera in ett annat arbete under tiden.
Även om jag skulle behöva lägga golvet efteråt hade jag givetvis jobbat på foganpassningarna. Men knappast alla som ens orkar räkna ut optimal sättning…
Ps sen kan du ju fundera över hur “roligt” det är att kakla X badrum i rad.. dom brukar i regel inte vara högsta klass i hyreshus heller. Och oftast följer man arkitektens utsättning faktiskt. Dvs typ centrering vid handfat eller hel platta i duschhörnet t.ex Ds
Tack för snabbt svar! En fd granne sa till mig (för 30 år sedan) att du måste se till att plattorna i det hörnet du först ser när du öppnar dörren är “hela”. Det tänkte jag på då (inte klinker utan matta på golvet). I mitt fall blev det då hela kakelplattor i just duschhörnet, för det var där ögonen föll när man öppnade dörren…
Edit: Läste ditt tillägg om “hur roligt det är…” Jag kan förstå tristessen men jag är kanske lite nördig ibland och vill ogärna göra något fort men fel, eller åtminstone fort men osnyggt. Men… Är det en av hundra som ser det kanske man faktiskt ska strunta i det. Det är en del i att fackmän är snabbare än vi hobbyfixare; Det finns ställen man kan fuska med utan att det spelar någon roll. Vissa detaljer får man absolut inte fuska med.
Boken är 23 år lång i mitt fall. Man kan tänka som du skriver. Men oftast sitter det ett fönster på väggen rakt in att ta hänsyn till också och mina ögon går först dit.
Du ser förhoppningsvis direkt om proffs är framme (precis klar med tätskikt här)
Jag hade enbart en dörr att ta hänsyn till. Alla rör nära golvet, utanpåliggande…
Jag är så tacksam för att det finns hantverkare
Och nu, så många år senare, är plånboken lite rymligare att det inte kommer bli jag som gör jobbet. Fast jag vill nog gärna betala ett par kronor extra för att få fogarna i linje…
1 gillning
Man vill kanske inte ha en hel platta i ett hörn och sedan en platta som är en cm bred i nästa hörn, så “första hörnet man ser”-metoden har nog vissa begränsningar.
1 gillning
Ett bra tricks är att åka till dom som säljer materialet och fråga vilken hantverkare dom anlitat själva.
Och nej, inte biltema då.
Jag brukar säga så här.. gör man sitt bästa så har man ju faktiskt gjort sitt bästa och då blir resultatet ofta rätt bra. Det är när man börjar leta genvägar för att få åka hem tidigare eller klämma in ett jobb till det blir fel.
1 gillning
Så sant!
Fast en hantverkare har inte bara ett säkrare handlag, han/hon vet verkligen var man spara tid utan att påverka kvaliteten på arbetet.
1 gillning
Det här gillar jag, avrundningen lyfter trappan rejält.
( Från kneget)
1 gillning
Och att plansteget går ut över sättsteget! Nice!
Fortsättningen idag… blev inte riktigt klar på dom 8h jag la. Jobbigt i värmen och knepiga plattor (skiljar upp till 3mm på längden, aningens irriterande).
Blir nog fint när det är färdigt
3 gillningar
Nej det är bara på bild dom ser lite träiga ut
Klassisk beige/brunt. Med nötbrun fog senare.
Är färgerna slumpmässiga i förpackningen eller får man välja lite för att det ska se slumpmässigt ut när det är klart?
Slumpat i förpackningen men stor skillnad i bränning om man behöver tilläggsbeställa och inte får samma.
@albert hur mycket tid lägger ni på att få vägg/avgränsningara/bitarna lika långa/stora
Ser att mitten del är perfekt harmoniskt ordnad.
Man får koppla på hjärnan 
Ps. Jag kan fylla på lite mer info hur JAG gör. Man kan i princip sluta vart som helst med fiskbenet. Helst vill man inte få mini-bitar i sidorna men frisen är ju faktiskt till för att ta upp lite storlek och samtidigt justera för lite sneda väggar (allt är snett, alltid). Jag valde att ha <½ platta eftersom det skulle innebära mindre spill. Något jag hade nytta av då jag fick två plattor över. Och då har jag ändå inte satt sockel under inredningen.
Börjar med att mitta upp rummet, “lod” enligt ovan bild (Z-led för datatöntar). Rita en linje i CC. När man sedan börjar lägga måste man tänka på att mitten inte blir där “spetsen” i fiskbenet är, utan 2cm till vänster, men det är ju bara att mäta på några man lägger ut så ser man var exakt CC ligger. Detta för att få samma bitar höger och vänster även i fiskbenet (18,2cm på ena sidan diagonalmåttet, 24,0cm andra. Ja, plattsättare jobbar i centimeter). Sen blir det praktiskt så att eftersom plattorna skiljer i storlek är det svårt att vara exakt ändå, men man har då gjort “så gott man kan”. 10,75-bit till vänster, 11,5-bit till höger i mitt fall. 0,75cm diff med andra ord.
Likadant är det ju lätt att börja med samma storlek på fris framåt och helt enkelt utgå läggningen därifrån. Vid dörren löser det sig sen alltid. Blir det en liten bit mot frisen i fiskbenet får jag väl leva med det eller justera upp/ner frisen en centimeter. I och med “halv platta” ger jag mig 12,5cm i marginal. Sen hade jag ändå 15cm vid tröskel så den väggen hade alltid blivit lite speciellt. Och innan nån säger nåt, jag vet att dörren skall linjera med innerväggen i tvättstugan men det finns undantag.
Sen slår jag upp en linje “horisontellt” (X-led) och sätter i 90gr vinkel med vinkelhake eller pythagoras och får ett “kryss” i golvet. Därifrån mäter jag X cm ut åt vart håll och får en perfekt diagonal. Sen börjar jag lägga från ett hörn och när jag kommit ut en bit lite snabbt så kan jag lägga ett vattenpass och rikta upp mig mot min ritade diagonal som bara var tillfällig. När man lagt lite plattor hittar man automatiskt avstånd mellan plattorna som i mitt fall var exakt 50,0cm till en början. Men när plattorna inte “fick plats” på grund av större plattor iblnad så ökade jag detta till 50,2cm. Bild nedan:
Zoomar man in ser man lodsträcket. Bakom hinken ligger vinkelhaken på 60cm
Varje nytt skift backar jag rätskivan 50,2cm och drar 90° streck med vinkelhaken för att ha linjer att följa. Lägger man små plattor eller plattor med olika storlek i bränningen måste man förlita sig på linjer och upprepande mått.
Sen kan man om man vill göra allt lite enklare lägga frisen sist i eget moment, t.ex om centreringar är viktiga i frisen och man vill göra ett festligt hörnmöte men i detta fallet var det helt meningslöst.
DS!
3 gillningar
Det är ganska vedertaget att det tar ca 2h att etablera, räkna ut ett badrum och blanda upp första spannen fix. Men då räknar vi i princip alltid ut allt på en gång så det bara är att köra på sen. Dvs även väggar i badrummet samtidigt som vi tittar på golvet om det är det som skall läggas. Spelar ingen roll hur lång tid det tar man spar in det i andra änden sen.
Allt som allt tog läggningen på det du ser 14h och hade tagit 15h om alla plattor funnits så jag hade kunnat komplettera sockeln. Detta är inkl slipning av samtliga plattor närmst frisen efter skärning för att få perfekta snitt och något man inte skär fötterna på. Rummet är rätt exakt 10m².
“Spara tid” är bara ett annat namn för att organisera sitt arbete. Alla som inte är födda med tummen mitt i handen kan använda en tumstock och ett vattenpass. Kolla så väggarna är raka etc. Genom att offra sin tid kan man göra ett lika bra arbete som en hantverkare rent estetiskt. Finns många goda exempel på det även om jag såklart sett motsatsen betydligt fler gånger.
Det är sakerna som inte syns som hantverkare är bra på. Tid och kvalité som du var inne på. Kvalité i att veta att det sitter kvar om 50 år utan att ha läckt. Det vanligaste tipset jag ger till kompisar som vill testa att lägga plattor, speciellt större, är att använda mer fix. Och att börja med ett stänkskydd på en vägg och kanske ge sig på ett hallgolv innan man tar badrummet. Tätskit måste man få testa nåra gånger för att få rätt på, speciellt idag med duken. Förr rollade man bara på tätskikten och även om vi ärligt talat mellan oss kan säga att dom tätskikten dög alldeles utmärkt så är det inte godkänt idag. Men gör man till sig själv kan man fuktspärra två gånger, rolla två gånger och däremellan täta alla skarvar och lägga brunnsmanchett så har man ett badrum som håller livet ut. Betydligt enklare att utföra.
Sen är det absolut knepigt att flytspackla så det blir bra, dessutom är det lite anpassat till formatet på golvplattorna om läggningen sen skall bli bra. Men allt går med lite tips och tålamod. Då ett badrum säkert tar 3-4 gånger längre tid för en amatör första gången är betoninen verkligen på tålamod.
Finns förresten inget tråkigare än att kakla till sig själv. Säkert postat den innan men den här tog en vecka: