This ground controll calling @AlbertS ..
Fråga, har du/ni någon erfarenhet av färgsätta betong? Hört något av någon som gjort det?
Ska gjuta större gångplattor och bara betong grått lockar 0.
Nej jag har enbart sett andra gjuta markbetong. Det finns nog två sätt, antingen färgning av betong direkt i leverans eller som jag har sett, att man sprutar på färg innan man stampar mönster. Kolla upp järnoxidpigment.
Tackar
Fönstren på timmerstugan på landet måste kittas om. Hittade en formidabel video med instruktioner. Så rofylld att titta på, och så noggrann beskrivning.
Sen är jag väl inte händig nog att fixa det här snyggt själv, så det blir plånboken som får plockas fram.
Om man inte har lust/ork så är “köpa” såklart vettigt men det är inte särskilt svårt att kitta fönster om man använder modernt kitt. Men det är en hel del jobb om man skall skrapa kitt, lossa glas, skrapa trärent, olja ett par ggr, måla, stifta glas, kitta, måla igen, hänga tillbaka.
Torrtiden mellan olika varv gör att det tar tid.
Lust och ork har jag/vi nog. Det är för mig mest kunskapen som saknas ändå. Sambon är betydligt duktigare och skulle säkert klara det.
Nackdelen med att betala för det är att det verkar bli jävligt dyrt. Fördelen med det kitt som sitter nu och ska bytas är att det är så torrt att det räcker att titta på det för att det ska ramla bort.
Mmmmm, det går skapligt många timmar för att fixa det jag räknade upp. Och kalendertid mht torkning.
Min yngste en pillemarisk problemlösare nyttjar kemi för rengöring.
Gamal fotogenlampa som ska ordnas med led o så..
Är väl mest korkad som vanligt, vad gör konstruktionen?
Inte alls.
Konstruktionen tar bort rost och gamal färg från fotogenlampan.
Ungefär som följer.
Vatten tillsatt med bikarbonat, koppla på “ström”,rosten lossar o vandrar till det långa/grova röret medans färgen upplöses.
Som ett bilbatteri, fast tvärtom. Skolbokskemi.
Jad var bara sämre i syslöjd, hemkunskap och ritteknik. Var fan bättre i jumpa än kemi. Det var ännu mer avskyvärt naturvetenskapligt än Fysik och Biologi,
Har gjort mitt, gjutit “brofästen” nu tar grabben över och ordnar det roliga.
Ungefär, ordnar ett dike som går över 2 halvor av delar av tomten, ska dräneras aningens innan duk och lämplig jord för lavendel…Japp lavendeln ska då ge en känsla av vatten då den blommar i diket med bron som då går över diket till bortre änden av trädgården, ( fått gräva/bilat bort sten osv bara för att ordna lite gräsmatta)
F_n vad jag har slitit med madames ideer som mest innebär kroppsarbete för mig..grymt skönt i sig inget behov av gym sas..
Blev det färgad betong? Vore kul med bilder!
Den delen kommer senare i höst,ogillar att gjuta tunt när värmen ligger på