Willab Gardens byggsatser för uterum.
Någon forumit som har nån koll på dessa? Dvs köpt eller jobbat med eller på annat sätt har kunskaper som gör att man kan uttala sig om kvalitet, passform, etc.
Jag har såklart också kollat Byggahus-forumet, men frågar här också.
Vi köpte och byggde ett 14kvm växthus (Maxi 4) från Willab garden 2021(?) och jag tycker att det var bra instruktioner och passform med endast lite bändande. Saknades heller inga delar eller skruvar, har hört från släktingar och bekanta som köpt billiga växthus från andra leverantörer att det kan vara riktigt struligt men här var det inga problem.
Satte ihop det tillsammans med svågern och hade förmodligen klarat det själv också men att vara två gjorde det enklare.
Lyckades spräcka en ruta men det berodde på att jag läst instruktionen slarvigt och skruvade på fel ställe. Willab skickade en ny ruta tämligen omgående utan att ens kräva något betalt.
Vi valde svart färg och hittills har jag inte sett något färgsläpp heller så det verkar vara bra kvalitet även i det avseendet.
En annan av anledningarna till att vi valde Willab var att det ska vara stormsäkert och har garanti på detta då det kan blåsa ganska rejält där växthuset står.
För mig är det isf aktuellt med Uterum som sitter ihop med huset, modell “värsta vintervarianten”. Omdömen på Byggahus säger att byggsaterna nog är skapliga, typ.
Om, säger om, det blir ngt bygge så lär det bli cirka 480x350 stort med gjuten platta, sadeltak, golvvärme, fetast isolerade skjutpartierna och plåttak. Det handlar om 350-ish (kanske mer) kkr för byggsatsen, plus gräva, gjuta, el, vv/värme, fixa med ändrad altan, plus att det alltid blir ännu dyrare än man räknar med oavsett hur man gör. Så någonstans 500-ish kkr innan allt är klart skull jag tro. Det vore dock inte fel att ha här i norr för vissa år är det ont om gott om varma kvällar/nätter.
Bygger man med tunna glaspartier à la södra Sverige och inte snözon 4, så blir det avsevärt billigare. Kollar man bara glaspartierna så ligger de på 150-200 kkr för mitt bygge. Övrigt material kostar inte så mycket. Lite färdigformad och islerad kantbalk, markiso, armering, slang, betong via bil, plåt, isolering, avvattning, limträgrejor, panel, etc. Inget av det är direkt dyr materialkostnad.
Om man ids limma egna limträ så blir det dessutom ännu något billigare. Är ju ganska enkelt att göra. Virke, kap- och klyvsåg, borra, massor av skruv, polyuretanlim, sedan hyvla. Klart. Väsentligen skitenkelt. Och snyggare än vad jag antar är “bonnalimträ” som man får i byggsatserna.
Skall ev räkna på ett egenfixat bygge också, men tror inte man sparar så mkt på det. Fördelen är mer att man får det exakt som man vill ha det.
Träaltan har sina begränsningar och sitt underhåll. Fixa underlaget och lägg betongsten istället, om det går mht höjd etc? Om du nu skall ha kvar ngn altan.
Vinterträdgård för Halland? Då kan man nog hoppa över gjuten platta och golvvärme? Bara skotta bort lite jord, lägga duk och 50 mm markiso, lite bärlager/avjämning och sedan betongsten eller marktegel. Man klarar sig med klart billigare glaspartier och snözon < 2 antar jag. Öppningsbart på två sidor? Eller på en (sparar pengar)? Tak av kanalplast, kanske? Pulpettak?
Även om man bygger 20 kvm så gissar jag helt rått på < 250-300 kkr klappat och klart. Det är dessutom ganska enkelt att bygga allt själv (om man vill) när man inte skall gjuta platta och sånt.
Vill man ha uppvärmning? En lv-pump kanske? Lägg på 30 kkr. Annars bara en gasolvärmare för de ggr man behöver. Det man kantänka på är att OM man bygger ihop med huset så bör man kunna ha lite underhållsvärme på så att man inte får rimfrost på rutorna, men kanske man inte har såna effekter i Halland så ofta så att man behöver “fast” värme i bygget?
Bygger man istället växthusvarianten utan isolerglas så kostar det ju inte mkt alls
Det är ju bara lite plåtreglar och glas.
Tanken är gjuten platta, men kanske inte golvvärme utan bara ett par radiatorer inkopplade på vanliga vattenburna slingan (bergvärme). Kanske inte håller full inomhusvärme hela vintern, men med isolerglas bör man iaf kunna ha lite växter där ute. Öppning åt två håll ett skjutparti rakt fram från huset och en dörr på sidan där spabadet står (ev. gräva ned det så man slipper klättra upp i det).
250-300 kkr klappat och klart.
Det låter ju billigt, men lär inte räcka långt för en riktig vinterträdgård. Och utan en sådan är det inte riktigt lönt att bygga alls.
Nyfiken fråga, om du nu har vattenburen värme via bergvärme, varför inte golvvärme?
Troligen blir klimatet betydligt bättre i ett relativt oisolerat rum.
Är det mys vid valda tider kan ju annars en kamin vara härligt?
Nejdå. Det går bara fint om man shuntar av gv separat. Jag har radiatorer i mesta delen av huskroppen och gv i våtrum samt förråd o garage. Inga problem alls.
En egen vkf med shunt och cirkpump för garage o förråd. En egen också för våtrum i huset. Övrigt på ett tvårörssystem med radiatorer. Radiatorerna matas via FjV som styr vattentemperaturen via framkoppling av utetemp. Inga givare inomhus men termostat på alla radiatorer för att begränsa temp. Åsså separat avstängning för de olika “avdelningarna”, dvs kulventiler på rören som matar olika sidor och olika gv. Behöver i princip inte använda avstängning utom på sommaren om jag vill ha gv igång i bastun och basturelaxen.
Vid tillfälle skall jag räkna på material och troliga omkostnader för att bygga 18-ish kvm norrlandsisolerat uterum enligt GDS-metoden. Postar här när jag orkat räkna. GDS blir högst troligt bästa resultat mht samtliga intressanta parametrar: Kvalitet, estetik och pengar. Dock behöver jag pensionera mig först, för att orka/idas bygga själv.