Hemmaprojekt

Robot - Sen, nu först nån huskvarna med briggs o stratton eller nåt liknande.våren är hopplös, ett hav med gullvivor, förgätmigej o kungsängslilja. Och 100 år av lika amatörmässiga projekt som våra, 0ch 1760 kvadrat… paradis och ett jävla bök. Vi skall hitta nån som verkligen förstår tomt, nån expert. Första kåken i Karlstad, 1000 kvadrat, då kunde hushållningssällskapet hjälpa till, alltvi kan lärde vi oss av den hortonomen, mina bäst investerade pengar, kanske parallellt med arkitekten som hjälpte oss med ritningarna till ombyggnaden av vår nuvarande kåk. Då vi köpte den var kåken galnare än tomten…

Robot är skönt. Vill man handjaga så funkar ju det åxå. :blush:

Morgondagens trix. Röd pil väg. Blå pil nya grannen.
Halvmurkna pilen ska ned då den har flyttat sig aningens efter sista blåsten. Nya grannen ska hjälpa till. Trädet kommer att rasa in på hans tomt. ( I våras togs telekablar ner, dessa gick under trädet.)

Kommande vecka ordna klart med …
Att rensa dike med minigrävare utan rototilt fungerar men tar lite mer tid.

Grävt bort mängder med rötter o annat . Kvar att ordna resten…

Ca 1100kvm gräsmatta att klippa finnes…

Blir dyrt…

Hortonomen var svinbillig, men det är väl en relik från en svunnen tid.

Men jag kan ta parallellen med arkitekten. - som visste att ta timkostnad. Resultatet var att huset blev vansinnigt mycket bättre. Och det har ett stort värde, och en spottstyver i sammanhanget att vi gjorde toralrenovering på huset. Tänker att en bra ”trädgårdsarkitekt” kan ge motsvarande värde. Säga åt oss vad vi kan förenkla och spara mängder med mantimmar trädgårdsarbete. Nån jävla trädgårdens Lulu Carter kommer jag inte ta hit.

Men borde inte trädgården kännas lite lust fullt inte som nödvändigt ont arbete…
Grus/sten/långsamt växande barr buskar har vi ordnat med på ett ställe. Minimalt med underhåll dock massor av jobb i första skedet. Madamen lägger ut lite olika dekorationer bland gruset då och då. Underhållet består av att köra lövblåsen på hösten.
Topp stenarna till höger sitter löst if jag måste bygga en ramp för att komma upp med minigrävare )

3 gillningar

Snyggt!

Golvet sviktade en aning. Inte mycket men jag störde mig på det. Det räckte inte riktigt med 34x145 när det är 124 c/c reglar.
En enkel fix då. I med reglar på 62 c/c, som bara sitter i trallen. Nu är golvet stumt. :slightly_smiling_face:

Furugolv överallt, hur fixar man hyfsat lätt och snyggt underlag för en darttavla(där pilar ibland drattar ner på golvet). Källaren ingen option, för lågt i tak.

Kompisen gjorde ett permanent skydd med en snygg matta ovanpå en masonitskiva. Ska man ha något tillfälligt kanske “pusselmattor” kan vara aktuellt. De finns i olika storlekar och tjocklekar.

Bjud inte in mig bara! Jag kan få pilar att studsa hur som helst så då behöver du täcka hela golvet, även om du har en gymnastiksal…

Såpa altan istället för att olja, vad säger hjärntrusten?

Det säga att har du oljat så är det olja som gäller.
Såpa går att ångra till olja sägs det.
Har kört olja genom åren, duttar i lite kimrök för att få en mörk yta.

Det beror väl på vad du vill ha, vill du ha en mörk smutsig yta oljar du, vill du ha en ljus mjuk yta såpar du.

Vi har furugolv i hela huset, oljade på nedervåning såpade på övervåning. Bekymret med såpningen är att det är ett härk att flytta runt alla möbler för att komma åt. Annars ger det fin yta. Tänker att altanen töms naturligt ändå så det kan vara läge att såpa. Fick syn på iden att såpa på FB, en trevlig tanke. Men om någon har erfarenheter är jag intresserad.

Vi såpar vår altan. 120m2 impregnerade furu, tar sitt lilla tag och linoljespåpan är dyr som attans men vi är nöjda med resultatet.

Oljad med Kimrök.
Altanen börjar att bli sliten efter 30 år.

Donat med en väg till nedre nivån på tomten.
Äppelträd i dyl finnes på nedre plan

1 gillning

Tungt, knega pass på bortaplan( “sommarstugan”)jag o svågern körde ett race. Gympass är modell västanfläkt i jämförelse.
1 snitt till för att få ett lagom fall på dräneringen som ska ned.
Motorkap snittar.
Br-80 borrar. Otroligt tungjobbad maskin, tyngre o tyngre efter varje borrning. Fick typ sköta all borrning då det behövdes lite “,power,” för att sköta tingesten.
Spräck kilar klyver.

2 gillningar

Br-80:an har återigen varit i farten. Skönt med lite kroppsarbete.
Snigel dynamiten har spräckt nice.
Simplex krutpatroner hade varit nice, snabbare. Dock utbildningen går på 12000kr, inte försvarbart rent ekonomiskt för en hobbyspräckare.

1 gillning

Golfrelaterat i alla fall.

En cell i en av fyra cellgrupper i vagnens batteri gav upp. Nu är alla celler bytta så nu skall det snurra på igen, 14,8V, 28Ah så 1100:- var det värt jämfört med nytt batteri.

6 gillningar