Ska det bli en konstruktion med tak och hela faderullan?
Det blir ett visst mått av faderullan, ja.
Tanken är följande:
- Kantbalk 120x190 mm av grovbetong, armerad med två varv 10 mm. Syll av tryckimp 45x120, fästs med spikexpander.
- En stolpe i vart hörn. Man ser ramen i bg av bilden ovan. Långa stolpar cirka 220-225 cm, korta stolpar cirka 195 cm. Skråskruvas i syllen (stolpskpor är f-u-l-t och skall undvikas). Tror nog att jag behöver sätta kortlingar, 45x95, på diagonalen mellan stolpar och bjälkar för att få vettig stabilitet mot tippning.
- Pulpettak på tre bjälkar 45x170 (limmas + skruvas). Ett tvärgående stöd 45x90 för att staga upp taket av kanalplast 32 mm rökfärgat. Gissar det blilr en hängränna på låga sidan, så småningom.
- “Glesvägg” av 22x120 till cirka 160 cm höjd på två väggar. Öppet på två väggar.
- En arbetsbänk inuti på “låga sidan”. Oklart hur den blir. Det bestäms när bygget är på plats så att jag ser vad som blir vettigt.
- UV-duk och grus som golv inuti. Troligen en rad plattor utanför.
Fult måhända, men du håller fukten borta från virket på ett bättre sätt. Och krasst, hur många kommer att se stolpskorna, eller iallafall lägga märke till dom utöver dig?
Vidare hade jag inte haft grus inuti, då blir barfotahänget inte vidare bekvämt, förutom att det är betydligt mer svårstädat.
Fråga, varför inte gjuta hela ytan?
Det är mina ögon som skall skonas. Barfota är inte så aktuellt (av medicinsk-fysiska orsaker). Gjuta hel sula kändes överarbetat. Grus är enkelt och blir inte skitigt av fettdropp. Man bara krattar lite så är det ok. Stolparna skall mättas med imp-olja före montering. Om de börjar sunka om några år så petar jag in en U-sko.
För lite murning.
Mura är inte min grej. I alla fall inte ännu.
Ser snyggt ut, håller i en gömd del av hjärnkontoret på att skissa på ett litet inglasat uterum som komplement till Berra-sambos blivande keramikverkstads inomhusdel, något liknande fast kanske dubbelt så stort.
Tack!
Grillhörnan är 215-235x265-275 [cm] lite beroende av vilka mått man använder. Inte så stor men tomten är liten och det är vad som ryms med ngn sorts estetik beaktad.
Jag klurar lite på ett inglasat uterum, cirka 450x350 cm (BxD) med gjuten platta och golvvärme, men glaspartier som är öppningsbara och håller norrländska U-värden kostar feta pengar, tyvärr.
Sjuk film / editing. Hur fan fick du till det?
Filmade innan jag började sen gick jag med laptop med filmen spelandes och försökte matcha kameran så gott det gick när jag va färdigt, sen in i powerdirector.
Tack
Det blir inte grus. Jag tänkte om. Har satt några punkter av snabbt handblandad betong, idag. I morgon blir det att kapa reglar och börja sätta trall (34x145), om jag kan skaka loss ett par timmar “ledigt”. Då visar det sig om jag lyckades få höjderna ok, på betongklossarna.
Nu är det ganska färdigt. Lite små saker att fixa är det kvar men funktionen är god och grilla går fint.
Kul o se lite färg. Förmodar det matchar huset men skönt o se att allt inte behöver vara vitt, svart eller järnvitrol. T.om grillen är matchad Bra jobbat nu kan du spela golf va?
Huset är i samma kombination av kulör. Klotgrillen givetvis köpt mht det.
Blir inga fler byggprojekt i sommar.
Projekt : köpa gräsklippare
Robot ?
Robot! Även med vår lilla tomt, cirka 250 kvm gräs, är det väldigt skönt att slippa jogga runt med klipparen tre ggr/vecka.
Det blir mer tid över för golf, GT, läsa eller annat man vill göra.
Är lite tvärtom, lite kroppsarbete uppskattas, dock just gräsklippning suger medans grästrimmer/röjsåg ger en go feeling känsla.