Hemmaprojekt

Jag hade spontant sagt att det blev mer än dubbelt så dyrt, jag har för mig att det blev det för oss, men det var några år sen.

Det blir lite mer av ett riktigt tak om man säger så, men visst, dyrare, men mkt bättre och snyggare.

Nu blir det ju såklart inte ett riktigt tak, men betydligt bättre än ett enkelt plasttak.
Det går inte sönder vid kraftig vind, det gör inte sällan enkla plasttak. Det har ju lite att göra med hur påverkat av vind det är, men vi har ett liknande tak vid roslagskusten, så det blev påverkat av vind.
Man kan ha avslut och kanter med alulister mm, dvs göras snyggare, mer som ett “riktigt” tak.
Kolla med fackhandeln, hör vad dom säger.

Kanalplast används väl som isolerande tak med ljusgenomsläpp?
Hur kommer herrn att ordna avslutet mot gavel/plast/kanaltak? Kommer att se B ut om avslutet blir att taket ligger kloss an mot övre lockbrädorna med glippor på de undre.

Kanalplast vill ha en viss lutning för att garantin ska gälla.
" -Taklutning: Lutningen bör vara minst 1:10, vilket ger ett fall på minst 10 cm per 1 meters längd .
Vårt tak skulle ha stuckit ut 4m vilket ger en höjdskillnad på 40 cm…

@AlbertS delar med sig av dina tips kan jag bidra med en till.

Molypluggar behöver tas bort ibland och då finns tipsen om att borra bort kragen, skruva i en skruv och banka till så den rätar ut sig följt av utdragning och andra brutala metoder. Men, Molypluggar har en brottanvisninig vid kragen, in med en mejsel och knäck till så släpper kragen och resten kan tryckas in i väggen. Snabbt och smidigt.

1 gillning

Införskaffade en infravärmare / lampa på 2100W till uteplatsen.
Rekommenderas!

Smidigt med fjärrkontroll också. Dock bara 1.8m kabel så kapade och satte dit en längre. (Detta var billigast gjort genom att köpa en 5m skarvsladd och klippa sockeln, en vanlig 3m kabel och kontakt kostade ca det dubbla om man skulle ha väderbeständigt kablage. Haha!

2 gillningar

Målningen är klar, hur det gick till kan man se lite av här: 14. Paint - YouTube

Är riktigt nöjd med tanke på mina begränsade kunskaper.

5 gillningar

Fixat så att automowern inte fastnar samtidigt som regnvatten leds en bit bort från själva huset.

Kapa rör. Montera en tremeters hängränna för avledning.

Övriga stuprör går till dagvattenledningar.

Står den sidan på berg eller varför kan du inte koppla på den på övriga dagvattnet? Enkelt ingrepp.

1 gillning

Fel sida av huset. Måste under plattan om jag vill koppla in det där röret. Borde jag gjort 1999 när jag byggde ut och ändå hade den delen av huset helt urblåst. Det var då det där röret kom till. Men det gjorde jag inte.
Att det blev aktuellt nu är pga byta av alla rännor och rör. Har haft samma lösning många år före det.

1 gillning

Det är snyggt utan skugglister mot taket!

1 gillning

Målat ner 1 cm också för att förenkla lagning av eventuella sprickor mellan tak&vägg sen. Borde inte bli något med tanke på att huset satt sig i nästan 60 år men man ver aldrig. Dessutom blir det ju en detalj.

Jag har samma “lösning”’ själv. :wink:
Bilden är gammal. Det sitter en spot där nu.

1 gillning

Ser fan ut som du målat med samma kulör också :smiley: Comfort grey från Jotun här.

Kalkgrå, på den väggen.
Har Present och Gentle Whisper i två andra rum.

1 gillning

Skulle haft Present i alltihop men efter att provmålat den tyckte jag den gick för mycket mot rött.

I ikeabygsatser har denna skönhet naturligtvis blivit ersatt av något skit i plast. Kan vara ett bra tips att ta med sig innan man slänger ut gamla möbler. Ta hand om dom där, ni kommer önska ni hade dom… kostar ca 10kr styck att beställa från amazon om man behöver dom. Som väl i kan lim och skruv ersätta en del i mitt fall. Dessutom tycker jag passformen var sådär, men kanske inte helt normalt att placera 7 stommar bredvid varandra av denna typ.

Väggmonterat. I like!

Skall försöka mig på att bygga en platsbyggd hylla där och genom att blanda in ikea till bottenskåpen får jag schyssta luckor på köpet med gångjärn och självöppning och det ser lite mer genomtänkt ut. Hoppas jag som sagt. Har kollat upp färgkoder på ikeagrejer och det är samma som jag har på fönster så… kommer bli bra om snickarjäveln sköter sig bara :smiley: Framförallt ville jag sätta upp detta innan jag lägger golv av naturliga anledningar så kan jag ta hyllan lite senare.

Det är inte alldeles enkelt att få (tiondelarna) att stämma när man monterar på väggen. Jag har tre vägghängda skåp under TV:n och har givetvis använt laserkryss vid montering men nog f-n diffar det på några tiondelar ändå. Får väl skylla på att väggen knappast är absolut plan.

1 gillning

Vad är det för rör man ser längst till höger i bilden?