Hemmaprojekt

Trallen utanför fönstret borde ha kvalat in som hemmaprojekt vid något tillfälle…

Spackel, check.
Renoveringstapet, check.
Microlit, check.
Grundfärg + 2 lager slutstrykning, check.
Riva gammalt golv, check.
Nytt golv, check.
Golvsocklar och dörrfoder, check.
Uttag och radiator, check.

GT, snart så …

2 gillningar

Ser bra ut det där! Skumt det där med proportioner, radiatorn ser liten ut =)

1 kW. Brukar aldrig vara på då värmen från LLVP nere värmer hela övervåningen så länge dörrarna är öppna.

Färdig med skivorna. Nu blir det spackling en vecka…

1 gillning

Fick inför helgen vår pergola levererad.Nr. 1 Pergola i Skandinavien | PERGOLUX Pergola – PERGOLUX Sweden
Lördagen vigdes åt att riva taket på uteplatsen där pergolan ska stå.
En pergola vid namn 4*6 som fästs i väggen.
Kollar manualen. Infärstningar skulle sitta med 1122 mellanrum.
Tekniker som man är ifrågasätter man ju avståndet efter det inte matchar de 6 metrarna. Det skiljer 2dm. Modifierar måtten lite så att det stämmer med 6 meter.

Lägger många timmar att få första balken att glida ner i fästena (det är två balkar i väggen). Två fästen går bra, tre fästen går f-n inte att få i samtidigt.
Efter ett bra tag och lite systematiskt tänkande varför det går bra med två men inte tre inser jag att väggen där balkarna ska sitta inte är rak. Det är inte många millimeter som behövs för att det inte ska fungera. När det var fixat gled den i så fint så.
När jag sedan kollar den andra balken och efter att ha kollat specarna lite inser jag:
En 3 * 3 pergola är 33 meter,
En 4 * 4 pergola är 4
4 meter,
En 4 * 6 pergola är 4*5,8 meter :unamused:
Idag ska jag flytta ett fäste och fylla igen två hål i väggen…
Jag har lagt liiite mer än 3 timmar utan att balken ens är uppe än

Fanns det ingen app?

Lite som jag funderade innan jag med lite hjälp kom på hur jag skulle göra med min router efter återställt den till grunden …sen gick det fint :roll_eyes:

T.om hunnit spela lite golf i midsommar dessutom!

1 gillning

Fått upp mikrolit idag. Nära ett ryggskott på slutet (vek ihop mig på golvet för att undvika ett par gånger) men nu är det på plats. Mår jag prima imorgon blir det målning av tak… ett steg i taget så blir det snart köksmontering.

1 gillning

Ser fram mot kaklingen i köket

1 gillning

Det är typ det sista momentet så, typ jag också. Det är tudelat det där, det infinner sig en tomhet när ett stort projekt är avslutat. Samtidigt som man givetvis är nöjd också. Man “klagar” på att det är massa jobb o renovera men sen saknar man det.
Jag är likadan med arbete. Det verkar najs att pensionera sig men när jag var arbetslös för hundra år sen mådde jag som sämst.

Att vara ledig med pengar och tid eller påtvingad ledighet utan pengar men med tid är ganska vitt skilda förutsättningar. :slight_smile:

En poäng i det givetvis men jag blir snabbt uttråkad på semester nu t.ex. Ja, jag inser att jag inte är normal. Jobbet innebär mycket socialt för en introvert som mig själv.

Allt rötskadat/fult ersatt.
Nu nytt tak på, vad anser tyckarexperterna om vitt enkelt och ogenomskinligt.
Borde lysa upp vardagsrummet, skugga bättre och man slipper se all barr o skräp som snabbt samlas där.

Höll iaf i 20 år🤘

1 gillning

Vi tog bort vårt tak och ersatte det med en pergola

1 gillning

kanalplast, lite dyrare, betydligt bättre skulle jag påstå.

Funderade lite på det av anledningen att barr, löv o alger fäster sämre. Du kanske har något annat skäl?.
Väntar nu på uppehållsväder så jag kan måla stommen så jag kan fundera några dagar till.

Det blir lite mer av ett riktigt tak om man säger så, men visst, dyrare, men mkt bättre och snyggare.

Ungefär dubbla kostnaden men du har inte förklarat varför du tycker kanalplasten är bättre.